نيمه کاره افتتاح شدن پروژه هاي عمراني پايتخت اتفاق جديدي نيست طوري که خبرنگاران شهري به آن عادت کرده اند.محمد باقر قاليباف نيز از زماني که به ساختمان بهشت راه يافت ذره ذره تعريف افتتاح را تغيير داد و اکنون کار را تا جائي پش برده است که روز گذشته در افتتاح از ايستگاه خط 4 مترو انقلاب اعلام کرد \" شهرداري تهران خودش را مکلف مي داند که از هر فرصت بوجود آمده خصوصا در حوزه خدماتي مثل حمل ونقل عمومي نهايت استفاده را ببرد\"
عدم توازن در نصب سنگ هاي ديوارهاي منرو به قدري آشکار بود که به محض آنکه قاليباف پشت تريبون قرار گرفت با سوالات پياپي خبرنگارن در اين زمينه روبرو شد.او در پاسخ سوال خبرنگاران در مورد شنابزدگي شهرداري در افتتاح پروژة هاي عمراني ، گفت:\"شهرداري تهران خودش را مکلف مي داند که از هر فرصت بوجود آمده خصوصا در حوزه خدماتي مثل حمل ونقل عمومي نهايت استفاده را ببرد. \"
او اضافه کرد:\" متقاضيان اين خط مي توانند مسير بين ميدان شهداوانقلاب را در کمتر از 12 دقيقه طي کنند و شهردادري مکلف است تا اين اقدام را در اولين فرصت ممکن براي شهروندان فراهم آورد. \"
شهردار تهران با بيان اينکه تکميل نماي ظاهري اين ايستگاه زمان مي خواهد تصريح کرد:\" به عنوان نمونه پشت بام اين ايستگاه (ايستگاه انقلاب) که ميدان شهر بوده به زيباسازي نياز دارد که اين زيباسازي حداقل 2 ماه زمان مي خواهد. \"
قاليباف با عصبانيت گفت : \"آيا سزوار است که روزانه 150 هزار نفر از متقاضيان اين خط را که مي توانند در کمترين زمان ممکن جابه جا شوند به اطر فضاي سبز از اين امکان محروم کنيم؟\"
قاليباف در مورد پله برقي هاي اين ايستگاه و سه ايستگاه توسعه شمالي خط يک مترو گفت: \"خبرنگاران از همين لحظه مي توانند شاهد سه شيفت فعاليت هاي نيروها براي نصب پله برقي در ايستگاه خط 1 باشند اما هرگز افتتاح از يک ايستگاه رابه خاطر نداشتن پله برقي به تاخير نخواهم انداخت. \"
شهردار تهران در حالي که سعي داشت وانمود کند هيچ ايرادي در کار نيست،با اصرار خبرنگاران روبرو شد که قصد داشتند ايرادات آشکار را به او نشان دهند.بنا بر اين قاليباف با بيان اينکه به طور حتم اين ايستگاه از نظر معماري دهها نقص وجود دارد تاکيد کرد:\" اين ايستگاه مانند ساير خطوط پيمانکاري دارد که بر مبناي گارانتي يک ساله کار مي کند و هرگونه عيب و نقصي را تا پايان يکسال با هزينه خودش رفع خواهد کرد. \"
قاليباف در ادامه به خبرنگاران گفت: \"هيچ شتابزدگي در افتتاح اين ايستگاه وجود ندارد و ما عجله اي براي افتتاح هيچ پروژه اي در سطح شهر نداريم مگر آنکه استاندارد و ايمني لازم فراهم باشد. \"
شتابزدگي شهرداري تهران در افتتاح اين پروژه تنها از نقص هاي عمراني آشکار نبود.در ورودي ايستگاه مترو تازه ساز انقلاب پارچه نوشته اي نصب شده بود که روي تاريخ 3خرداد و سالروز آزادي خرمشهر به عنوان تاريخ افتتاح پروژه ذکر شده بود !
محسن هاشمي ،مدير عامل شرکت مترو، نيزدر حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در رابطه با علت وجود برخي نواقص در ايستگاه مترو انتقلاب در زمان افتتاح نيز، توضيح داد:\" کامل شدن پروژه به معناي 100 درصدي آن براي افتتاح و بهرهبرداري مد نظر نيست و پس از آن که تعدادي کافي واگن براي حرکت در مسير در شرايط استاندارد و ايمن فراهم باشد و ايستگاه به مرحله لازم براي تردد شهروندان برسد، آن را افتتاح ميکنيم. \"
او تاکيد کرد:\" نصب پله برقي نياز به تکميل شدن بخشهاي مختلف ورودي مترو دارد تا با کيفيت لازم نصب شود، به همين دليل نصب آن را پس از تکميل ايستگاه انجام ميدهيم. \"
مدير عامل شرکت مترو عنوان کرد:\" روش کار مترو از ابتدا اين طور بوده که با تکميل 75 درصد پروژه، آن را افتتاح ميکنيم و بعد ساير نواقص به مرور برطرف ميشود. در عين حال همه پيمانکاران ضمانتهاي لازم را دارند که ظرف مدت يک سال پس از تحويل در صورت وجود نقص در آن ملزم به برطرف کردن آن هستند. \"
هاشمي ادامه داد:\" چنين مشکلات و ايراداتي در کار پيمانکار پيش ميآيد. معمولا سنگها به ديواره ورودي مترو پيچ ميشود، اما اينجا اين کار را نکردهاند و قطعا ايراد کار مشاور و پيمانکار مستقيما به من مربوط نميشود. \"
او باادامه اظهارات خود به انتقاد نماينده رسانه ها وسعت بيشتري داد:\" گاهي حتي پيمانکاري که سابقه خوبي در فعاليت دارد، از سنگي نامرغوب استفاده ميکند و يا در چينش سنگها در کنار هم ايرادات مهمي دارد که اين موضوعات قابل حل است. \"
وي همچنين در پاسخ به سوالي در رابطه با طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر تهران و موضوع گنجاندن منوريل به جاي دو خط مترو در آن، پاسخ داد: \"سناريوهاي جديدي پس از مذاکرات اعضاي شورا و نمايندگان شهرداري با وزارت کشور در جلسات قبل از تصويب طرح جامع مطرح شد که اين سناريوها قطعا بايد به تصويب شوراي شهر تهران و نمايندگان شهرداري ميرسيد. \"
انتهای پیام/