گل شاه عباسي بر قالي‌ کرمان نشست

به گزارش مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد مديراين مجموعه فرهنگي تاريخي با بيان اين مطلب افزود: از نظرتازگي، زيبايي و تنوع نقش و رنگ قالي کرمان هميشه برتري داشته براي نمونه شايد هنوز در کرمان قالي به نفيسي آنچه حدود چهل سال پيش عمو اوغلي در مشهد مي‌‌بافته توليد نشده باشد ولي اين استثنايي است که حکم کلي را نقض نمي‌کند.

عشرت شايق با اشاره به اين‌‌که حتي جنگ جهاني دوم نيز به قاليبافي کرمان چندان لطمه اي وارد نکرد اظهارداشت:رونق صنعت قالي بافي کرمان در اواخر قرن نوزدهم ميلادي روي داد به طوري‌که درسالهاي 1900 ميلادي بالغ بر هزار دستگاه در شهر کرمان و 100 دستگاه در راور وجود داشت.

وي ادامه داد: پس از پايان جنگ جهاني اول و تغيير بازار در امريکا، تغيير اساسي در طرح‌هاي کرمان ايجاد و هنرمندان کرماني از نقش و نگارهاي صفوي تقليد کردند.

شايق اضافه کرد:در اين دوره که از هنر آن به عنوان \"عصر بازگشت\"ياد مي کنيم نقشه هاي اسليمي و گلهاي شاه عباسي و نقشه‌هاي قاب قرآني، ترنج و لچک‌هاي انبوه رايج شد.

وي با اشاره به اين‌که در قرن بيستم ميلادي قالي‌بافي کرمان در مسير توسعه تقريباً مداومي افتاد که با پاره‌اي نشيب و فرازها به امروز کشيده شده اظهار داشت:از همان دوران نخستين شرکت‌هاي خارجي براي صدور قالي در کرمان تأسيس و به تدريج آمريکايي‌ها و به ميزان کمتري انگليسي‌ها بازرگاني و توليد قالي کرمان را در دست گرفتند.

وي با اشاره به اين که به گفته اين مقام مسول در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد؛ از آن پس اين پيشرفت و توسعه مسير تقريباً مداومي داشت به طوري‌که قالي‌هاي زيباي آن زمان به دستور والي کرمان ،در کارگاه علمي هنري از روي تابلوي جشن روستايي اثر واتو نقاش فرانسوي قرن هجدهم يافته و بعدها اين قالي از سوي سفير انگلستان در ايران به موزه ويکتوريا و آلبرت لندن اهدا شد./118

انتهای پیام/

کد خبر 1388042343