ميراث آريا(chtn) - محمد رويانيان گفت: بعد از ۴۰ سال باعث تاسف است که با هزينه اين اعتبارات ميلياردي ما تنها ۹۰ کيلومتر مترو در تهران داريم که قسمت اعظم آن مربوط به خط رفت و برگشت
کرج مي باشد.

وي تصريح کرد: دولت نگاه يکساني به تمام کشور دارد و نمي تواند همه بودجه کشور را در تهران بلوکه کند . وي گفت: تهران ۱۶ درصد کشور است و اين درحالي است که ۳۰ درصد درآمد کشور در ان هزينه مي شود.

رويانيان گفت: در طول ۶۰ سال اتوبوسراني تهران تنها ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس داشت اما در طي سالهاي اخير اين تعداد به ۸ هزار اتوبوس افزايش يافت.

وي با اشاره به اينکه روزانه ۶۵ ميليون سفر شهري در کشور داريم گفت: برخلاف تبليغات منفي که در مورد منوريل در کشور انجام مي دهند اين وسيله حمل و نقل شهري بسيار زيبا ،‌مطمئن و کم هزينه است و هم اکنون نيز در سه شهر بزرگ کشور شامل قم، کرمانشاه و مشهد در حال ساخت مي باشد.

رويانيان ادامه داد: با توجه به اينکه استفاده کنندگان از حمل و نقل تنها ۲۷ درصد هستند سهم هدررفت انرژي در حوزه حمل و نقل در کشور ما بسيار بالا است به گونه اي که دراين حوزه ۴۲ درصد يارانه مصرف ميشود .

وي افزود: در حالي که سهم انرژي در مصارف خانگي ۴۲ درصد است، يارانه آن ۳۳ درصد است و در حوزه صنعت نيز با مصرف انرژي ۱۹ درصدي و صرف يارانه ۱۶ درصدي مواجه هستيم.

رويانيان با اشاره به اينکه مصرف انرژي در کشور ما در برخي موارد تا ۸ برابر ساير کشورها نيز مي رسد گفت: مصرف شدت انرژي در کشور ايران ۵ برابر استانداردهاي جهاني است.

وي از پرداخت يارانه مصرف سوخت در کشور انتقاد کرد و گفت: يارانه بنزين هم اکنون در کشور ما براي دهک دهم که قشر توانمند و سرمايه دار مي باشد۶ /۲۰ درصد است ولي سهم دهک اول که قشر نيازمند آن را تشکيل مي دهد تنها هشت دهم درصد است.

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در بخش سوخت سالانه ۶۰ هزار ميليارد تومان در کشور متضرر مي شويم و اين در حالي است که براي نمونه به دليل آنکه ۴۰ درصد تاکسي هاي تهران در اختيار مديريت آن نيست هدر رفت انرژي در اين کلان شهر بسيار بالاست که توزيع نامناسب سفر و نقص مديريت اين شدت را افزايش مي دهد.

وي گفت: بايد تا سال ۱۳۹۰ حمل و نقل ريلي کشور در بخش کالا و تا ۲ برابر و جابجايي مسافرين به ۱۸ درصد برسد.
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388071136