وي با تأکيد براينکه ترافيک مشکل شهر تهران است گفت: اين مسئله با توجه به اينکه خود بنده نيز در همين ترافيک زندگي ميکنم و بسياري از مردم مرا در اين ترافيک و پشت همين چراغ قرمزها ديدهاند يک مشکل اساسي براي مردم است و از نظر آلودگي ترافيک نيز خود ما در مرکز قرار داريم و جايي که رياست جمهوري قرار دارد مرکز آلودگي زياد تهران است.
وي افزود: براي حل مشکل ترافيک بايد ظرفيت جابجايي عمومي را به سرعت گسترش دهيم و اين يک راه حل تجربه شده است و دومين راه بهسازيهايي است که ميتوان به سرعت انجام داد و مثلاً در يک دورهاي يک دوربرگردان ساده باعث ميشد ترافيک يک خيابان کاهش پيدا کند و در حال حاضر نيز ميتوان به اين بهسازيها و اصلاحات در تهران دست زد.
رئيس جمهور ادامه داد: هيچ کاري به طور صددرصدي مشکل ترافيک را حل نميکند و هر کار و فعاليتي درصدي از مشکل را حل ميکند اما به طور کامل به کمال نميرساند و دليل آن اين است که عوامل مؤثر در ترافيک هر روز در حال تغيير است و مثلا تعداد خودرو، تقاضاي سفر و تغيير تمايلات انسان مرتب افزايش پيدا ميکند، اما ميتوان اين موارد را مديريت کرد و هميشه بايد سعي کنيم اين موارد را بهبود بدهيم و اگر مردم در سفر شهري نيم ساعت وقتشان تلف ميشود آن را به 25 دقيقه برسانيم و در طول زمان آن را به 20، 15 و همين طور به پايان آن را کاهش دهيم.
احمدينژاد در ادامه اظهار داشت: هيچکس نميتواند تأخير در ترافيک را به صفر برساند و همه برنامهريزيهاي ترافيک براي بهبود وضعيت است اما تلاش اين است که اين بهبود را به نقطه کمال برسانيم ولي چون دائماً تغييرات در حال انجام است ما بايد مدام فعاليتها و کارها را بهبود ببخشيم و يک کار اصلي ايجاد تأسيسات کلان در شهر است.
وي با اشاره به سومين کار براي حل مشکل ترافيک گفت: سومين کار براي حل اين مشکل مديريت تقاضا است و مثلاً امروز بين 14 تا 15 ميليون سفر در روز در تهران انجام ميشود و اين سفرها بسيار زياد است و ميتوان بخشي از آن را کاهش داد و در اين زمينه بايد کارهاي مختلفي مانند دولت الکترونيک را گسترش داد.
رئيس جمهور ادامه داد: بايد دولت الکترونيک را به سرعت تکميل کنيم و بخشهاي مختلف آن امروز با سرعت در حال راهاندازي است اما معناي اين حرف اين نيست که ترددها با دولت الکترونيک به صفر ميرسد و مثلاً کارهاي ديگر تغيير ساعت آغاز به کار سازمانها و نهادهاي مختلف و زوج و فرد کردن تردد خودروها است.
احمدينژاد با اشاره به اصلاح کاربريهاي شهري و تأثير آن در حل بخشي از مشکل ترافيک گفت: اگر کاربريهاي گوناگون را در نقاط مختلف بدون برنامه ايجاد کنيم و دسترسيهاي مردم زياد نشود آنها مجبورند از وسيله نقليه استفاده کنند و اين امر توليد سفر ميکند.
وي افزود: 35 سال قبل تهران به دنبال کارهاي کلان بوده و مطالعات فراواني در خصوص آن انجام شده و شبکههاي بزرگراهي در تهران طراحي و در حال حاضر بخش زيادي از آن اجرا شده است.
رئيس جمهور بخش مهم کارهاي کلان در تهران را حملونقل ريلي دانست و گفت: بخش مهمي از کارها حملونقل ريلي و اتوبوس است که ميتواند بخش انبوهي از جمعيت را جابجا کند و اگر اين دو بخش درست و خوب کار کند بخش عمدهاي از نياز شهر تهران تأمين ميشود و در اين بخش بايد به صورت عالمانه کار شود.
احمدينژاد با بيان اينکه ما علم و دانش فعاليت در اين دو بخش دارا هستيم اظهار داشت: ممکن است ما فناوريهاي لازم را در اين دو بخش نداشته باشيم اما دانش، علم و قدرت تجزيه و تحليل آن را داريم و بايد در عمل نيز اين علم و دانش را به کار بگيريم تا سرعت ايجاد شبکههاي ريلي ما از سرعت افزايش تقاضا براي جابجايي جلوتر حرکت کند که در حال حاضر شبکههاي ريلي از افزايش تقاضاي جابجايي عقبتر است.
وي گفت: در بخش حملونقل ريلي ميتواند اين حملونقل در زير زمين، روي سطح زمين يا بالا سطح زمين باشد و ميتواند شامل منوريل و يا موارد ديگري باشد که از سيستم ريلي يعني اينکه هيچ مزاحمتي و هيچ تقاطعي نداشته باشد تا بتواند جمعيت انبوهي را با سرعت بالا جابجا کند و اين راهحل اصلي است که بايد براي تهران آن را دنبال کنيم.
رئيس جمهور در تشريح حل مشکل بخشي از ترافيک تهران با طرح دولت الکترونيک گفت: دولت الکترونيک ممکن است سفر روزانه افراد را به ميزان يک دهم کاهش دهد و اينگونه نيست که اين مشکل را به طور کامل حل کند و يا 1.7 را به يک دهم برساند چرا که زماني که افراد وقت دارند در خانه نمينشينند و براي کارهاي مختلف مثلاً ديدار دوستان يا تفريح از منزل خارج ميشود و اين امر اشکال ندارد چرا که بايد يک مجموعه از اقدامات انجام شود که هر يک از اقدامات به سهم خود درصدي از مشکل را کاهش دهد و اين درصدها جمع شوند و مثلاً چهار دهم درصد يک مشکل را به طور کامل کاهش دهد.
احمدينژاد با اشاره به راهکار تغيير ساعات کار ادارات، سازمان و مراکز مختلف گفت: ما مطالعه جامع و کاملي حدود 17 سال در اين خصوص داشتيم و در اين خصوص دقيقاً بررسي و تحليلها صورت گرفته بود و در اين مطالعه ما به اين موضوع رسيديم که ساعات شروع کار بانکها بيشترين تأثير را در ترافيک ساعت اوج دارد و اگر اين ساعت جابجا شود 13 درصد تقاضا در ساعت اوج کاهش پيدا ميکند و اين 13 درصد کاهش کار بسيار بزرگي است که البته در خصوص اين طرح برخي مسائل به وجود آمد و تبديل به يک قانوني شد و اين کار متوقف شد چرا که يک کار در بحث مديريتي شهري به يک قانون تبديل شد.
وي افزود: يک مجموعه کارها بايد دست به دست هم بدهند تا يک مشکل حل شود.
100
انتهای پیام/