وي افزود: من متأسفم که بحثهايي که بايد علمي و کارشناسي مطرح شود به بحثهاي سطح پايين کشيده ميشود و برخي ميگويند ما از دولت طلبکاريم و يا دولت سهم خود را پرداخت نکرده و مگر ميشود کسي از دولت طلب داشته باشد و دولت آن را نپردازد.
وي ادامه داد: به راستي پاسخگوي مشکلات تهران چه کسي است و اين امر نکته بسيار مهمي است و دولت خود را در سطح کلان مسئول ميداند اما زماني که ميخواهيم در سازوکارهاي اجرايي برويم تا حدودي مشکلاتي به وجود ميآيد و ما تصورمان اين است که مديريت شهر تهران بايد متمرکز باشد و پاسخ دهد و دولت نيز کمک ميکند تا جهتگيريهاي کلان را مشخص کند و تلاش کردهايم در همين جهت نيز حرکت کنيم و هر نيازي که به دولت مطرح شده سعي دولت اين بوده است که در اسرع وقت آن خواستهها را تأمين کند.
وي افزود: در دولت و کميسيونهاي آن هر موضوعي که مطرح شد تلاش شده است تا بيشترين مقدار ممکن براي حل آن مشکل توجه وجود داشته باشد اما تا حدودي بايد قبول کنيم در داخل شهر نيز کارهايي صورت بگيرد.
رئيس جمهور همچنين درباره مسائل مطرح شد ه در خصوص متروبا تأکيد براينکه اينگونه بحثها فني و نيازي به دعوا و متهم کردن يکديگر نيست، بيان داشت: خود بنده، فرزندان و همسرم در اين شهر زندگي ميکنيم و واقعاً ترافيک تهران مشکل است با اين حال راهحل داريم ولي به محض اينکه راهحل ارائه ميکنيم آن را در حرفهاي سطح پايين مياندازند.
احمدي نژاد گفت: ما نميخواهيم که از پول مردم تهران براي مترو گذاشته شود چرا که مردم تهران گرانترين هزينه زندگي را تحمل ميکنند. از آنجايي تهران مرکز سياسي کشور است بخشي از مشکلات تهران مشکلات کشور است و مردم تهران هزينه آن را ميدهند به همين دليل در دولت تصميم گرفتهايم تا هزينه حملونقل را از دوش مردم برداريم.
وي گفت: دولت خودش مديريت مترو را برعهده گرفته و بودجه آن را تأمين و مترو را خواهد ساخت و تا 10 الي 15 سال قيمت مترو را بالا نخواهد برد و با تعيين مدير به سرعت ساخت مترو را تمام و در اختيار مردم تهران قرار ميدهد و قطار هوايي را هم خواهيم کشيد اما خواهشم از شوراي شهر و شهرداري اين است که همکاري کنند.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه براي ساخت مترو يک ريال از کسي کمک نميخواهيم، اظهار داشت: دولت چهار سال است که پول ميدهد و از طرفي با يکسري حرفهايي مواجه است که واقعيت ندارد الان ما در موضعي نيستيم که جواب بدهيم بلکه دولت بايد سؤال کند و بگويد پولي که دادهام چگونه خرج کردهايد. بيش از 850 ميليارد تومان هم اقساطي است که بايد به بانکها پرداخت ميکردند که پرداخت نکردهاند و ما به بانکها گفتيم مراعات کنيد.
احمدينژاد ادامه داد: اين 850 ميليارد تومان جداي از وامهايي است که شهرداري تهران در اين چند سال گرفته است ولي ما هيچ محدوديتي ايجاد نکرديم.
وي به مديريت خود در شهرداري تهران که براي پيشبرد پروژههاي عمراني با وجود تلاش فراوان به دلايل مختلف موفق به دريافت وام نشده بود اشاره و خاطرنشان کرد: از بيرون کشور يک رقمي را توانستيم بگيريم که در روزهاي آخر مديريت من در شهرداري بود در حالي که در دولت نهم هيچگونه محدوديتي براي شهرداري نبود چرا که تهران چيزي نيست که بگويم فقط آقاي شهردار يا مترو مسئول آن است. از همينرو هر کسي هر کاري که از دستش برميآيد بايد براي اين شهر انجام دهد به همين دليل تصميم گرفتهايم که مديريت مترو را به دولت برگردانيم.
رئيس جمهور با تأکيد براينکه با اين بودجه خواهيد ديد که کارهاي مترو به سرعت انجام خواهد شد، گفت: بنده خادم مردم و در کارهاي ساختماني، راهسازي و حتي پشت بولدزر و لودر هم کار کردهام و بتون را هم ميفهمم. بار ترافيک را بايد حتماً از دوش تهران برداريم.
وي در خصوص چگونگي ايجاد يک مديريت واحد شهري در تهران و اينکه آيا وقت دولت بايد مسئول شهر تهران باشد گفت: من معتقدم که بايد تصميم يکپارچه و عالمانه باشد و به طور مثال قبل از اين دولت مجموع کمک دولت براي ساخت مترو تا حدودي 100 ميليارد تومان بوده است اما در اين دولت بيش از 600 ميليارد تومان به مترو کمک شده و آقاي چمران گفتهاند که شهرداري تهران دو برابر اين مبلغ به مترو کمک کرده است و شما اين را اگر جمع بزنيد هزار و 800 ميليارد تومان ميشود و زماني که اين ميزان به مترو کمک بشود بايد يک خروجي از آن حاصل شود و مردم آن را مشاهده کنند.
رئيس جمهور ادامه داد: انجام هر کاري يک سري هزينههايي دارد و مديريت نيز بايد ارزيابي اقتصادي داشته باشد و بايد بهترين روش را با توجه به ارزيابي خود انتخاب کند و سيستمهايي در شوراي عالي ترافيک مطرح شد و برخي آن را به يک جنگ تبديل کردند و هر مهندس ترافيکي که دنيا و ترافيک را بشناسد و آن را درک کرده باشد متوجه ميشود که کار مترو در زير زمين بسيار پرهزينه است و کسي که ميگويد من اين کار را با قيمت پايين انجام ميدهم اين ممکن است با جوسازيها و تبليغات طرف مقابل را به سکوت وادار کند کما اينکه بنده در اين خصوص سکوت کردم چرا که ديدم ممکن است دعوا شود و مردم از آن آسيب ببينند وگرنه هرگونه ارزيابي اقتصادي که انجام دهيم اين کار گران تمام ميشود و من ممکن است جزو معدود کساني باشم که تمام مطالعات در خصوص حملونقل تهران را از سال 52 مطالعه کردم و چندين گروه مشاور از خارج از کشور حضور پيدا کردند و جزوات قطوري را ارائه کردند و در حال حاضر با مطالعه اين جزوات ارزيابي دقيقي نسبت به مسئله دارم.
احمدينژاد ادامه داد: شما به هر مهندسي بگوييد که ساختماني بر روي زمين ساخته شود ارزانتر تمام ميشود يا در زيرزمين، به طور حتم ساختوساز بر روي زمين را کمهزينهترين ساختوساز ميداند مثلاً در حال حاضر تونل توحيد که کاري خوبي است در حال احداث است و يک گره اصلي را برطرف ميکند و من از آقاي چمران در اين خصوص سؤال کردم که طول اين تونل چقدر است ايشان گفتند دو تونل به طول 2.2 و ميزان بودجه آن را 250 ميليارد تومان اعلام کردند و اين 2.2 در مجموع 4.4 ميشود و با تقسيم 250 ميليارد تومان تقريباً 60 ميليارد تومان براي تونل ميشود و اگر شما در اين کيلومترها ايستگاه نيز بسازيد يک ايستگاه زيرزميني حداقل 10 ميليارد تومان هزينه دربر دارد و هر کيلومتر تونل 60 الي 70 ميليارد تومان هزينه دارد و اگر هم خيلي تلاش کنيم از 50 ميليارد تومان ارزانتر نميتوان کار کرد و در اين ميان 15 الي 20 ميليارد تجهيزات و سيستم نياز است.
وي افزود: تجهيزاتي که ما استفاده ميکنيم تجهيزات درجه يک دنيا نيست و لذا حدود همين 60 الي 70 ميليارد تومان هزينه دربر دارد و اگر از تجهيزات روز دنيا استفاده کنيم اين هزينه بالاتر ميرود و سيستم ثابت است و چه از آن روي زمين، زيرزمين و يا بالاي سطح زمين استفاده کنيم همه يک جور است ولي آن چيزي که ما را معطل خود کرده است هزينههاي بردن کار زير زمين است و حدود هزار و 400 ميليارد تومان داده شده است و من از دوستان سؤال کردم که با اين هزينه چند کيلومتر اين تونل افتتاح شده و تنها 3 تيکه از اين تونل افتتاح شده است و مجموع اين سه تيکه 14 الي 15 کيلومتر است و از اين ميزان بيشتر نيست و اين در حالي است که واگن و تجهيزات اضافه نشده است و همين چند روز قبل در تهران توقفي صورت گرفته بود و مردم از آن ناراحت بودند و اين 14 الي 15 کيلومتر که افتتاح شده در همين دولت نهم بوده است.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال مجري که خطاب به وي گفت حدود 5 کيلومتر خط آماده وجود دارد اما واگني براي آن نيست گفت: من اين موضوع را الان از شما ميشنوم اما اشکالي ندارد و ما خوشحال ميشويم اما بايد مديريت بهگونهاي تنظيم شود که هر مقدار مسير آماده شد قطار آن نيز وجود داشته باشد و به بهرهبرداري برسد و اين بهتر از اين است که ما 100 کيلومتر خط آماده داشته باشيم و بنشينيم تا قطار آن آماده شود چرا که اگر قطار را سفارش دهيم حدود 2 الي 3 سال تحويل آن زمان ميبرد.
احمدينژاد همچنين اظهار داشت: به نظر من ميشود بهتر از اين منابع براي تهران استفاده کرد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه برخي معتقدند آن بودجهاي بايد از دولت ميگرفتند دريافت نکردند و اين 50، 50 ميان دولت و شهرداري رعايت نشده گفت: گفتن چنين حرفي بسيار آسان است و من اشاره کردم کمک دولت به مترو قبل از 84 و بعد از 84 چه ميزان بوده است و در بخش اتوبوس نيز به همين ميزان جهش به وجود آمده و در خصوص يارانه جابجايي مترو نيز بعد از 84 جهش بسياري اتفاق افتاده است.
رئيس جمهور با تشريح اختصاص بودجه به دولت گفت: بودجه در اختيار دولت نيست و ميزان بودجه در قانون آن است و مثلاًَ عدد 100 ميليارد تومان براي کمک به مترو در بودجه نوشته ميشود و براي حوزههاي مختلف نيز ميزان بودجه مشخص و تقسيم ميشود و اينکه ما مثلاً 100 ميليارد تومان به مترو بدهيم مشروط به درآمدهاي دولت است و متناسب با درآمد دولت بودجه را اختصاص ميدهد و در پايان سال هميشه نسبتي از بودجه کل اختصاص داده ميشود چرا که درآمدها غيرواقعي در بودجه پيشبيني ميشود و لذا محقق نميشود.
احمدينژاد در ادامه اظهار داشت: در اين 4 سال همواره آن درصدي که به کل کشور دادهايم پايينتر از درصدي بوده که به متروي تهران دادهايم و همين امسال تا همين امروز به کلانشهرها 59 درصد بودجه دادهايم اما به تهران بودجه 70 درصدي اختصاص دادهايم و دولت اين توجه را به تهران داشته است و اين در حالي است که ما نميتوانيم کارهاي ديگر را متوقف کنيم چرا که آنها نيز مسئول و نماينده خود و ديوان محاسبات را دارند و آنها اشکال ميگيرند که چرا بودجه آنها را پرداخت نکرديم.
100
انتهای پیام/