ميراث آريا(chtn) - دوستعلي قاسمي اضافه کرد: بايد در تمام زمينه‌ها آموزش،‌ قوانين و مقررات، کنترل و نظارت، امداد و نجات، خودروسازي و ... همکاري کنيم تا به سطح قابل قبول برسيم چراکه هم‌اکنون بسياري از کشورهاي پيشرفته به آمار قابل قبولي رسيده‌اند. به طوريکه تلفات 17 هزار نفري آلمان به کمتر از پنج هزار نفر و در سوئد به کمتر از 400 هزار نفر رسيده است.

مديرکل دفتر ايمني و ترافيک سازمان راهداري درباره‌ي همکاري نهادهاي ذي‌ربط براي کاهش تلفات و افزايش ايمني در رانندگي گفت: با مصوبه هيات وزيران کميسيون ايمني راه‌ها که 13 نهاد و ارگان در آن عضو هستند، به رياست وزير راه و ترابري تشکيل شده که از زمان تشکيل آن تعامل و هماهنگي افزايش يافته است اما طي يکسال اخير جلسات بسيار کم تشکيل مي‌شود.

به گفته قاسمي پيشنهاد شده کميسيون ايمني راه‌ها به شورا تبديل شود و رياست شوراي ايمني راه‌ها با رييس جمهوري باشد.

مديرکل دفتر ايمني و ترافيک سازمان راهداري وضعيت حوادث رانندگي و ميزان تلفات را نامطلوب و بحراني دانست و تصريح کرد: اگرچه با اقدامات صورت گرفته روند رو به کاهش بوده اما اگر عزم و اراده در مسوولان و مردم تقويت شود وضعيت بهتري خواهيم داشت چراکه يکي از مشکلات نبود عزم و ارائه کافي است کما اينکه در اين همايش مسوولاني که از قبل دعوت شده بودند و سخنراني برايشان در نظر گرفته شده بود حضور نيافتند. بايد توجه مسئولان و مقامات جلب و حساس شوند و تلفات و تصادفات رانندگي و افزايش ايمني برايشان دغدغه شود.

وي که در جمع خبرنگاران صحبت مي کرد: با بيان اينکه سالانه حدود يک ميليون و 200 هزار نفر در حوادث رانندگي جهاني کشته و 50 ميليون نفر مجروع مي‌شوند، اظهار کرد:‌ در ايران سالانه حدود 23 هزار نفر در حوادث رانندگي کشته مي‌شوند که حدود 70 درصد آن در جاده‌ها و 30 درصد در مناطق درون شهري است. اگرچه اقدامات همه جانبه صورت گرفته و ميزان تلفات از 28 هزار نفر به 23 هزار نفر کاهش يافته اما بازهم اين ميزان بسيار زياد است.

قاسمي با بيان اينکه ايمني يک موضوع فرابخشي است و همه نهادها در آن مرتبط هستند، گفت: امروزه هماهنگ‌کننده و متولي ايمني راه‌ها کميسيون ايمني راه‌ است که رياست آن برعهده وزير راه و ترابري است و وزارت راه و ترابري بايد پاسخگوي ايمني راه‌ها باشد.

وي درباره گفته پليس راه « تعدادي آزادراه‌ها هنوز به وزارت راه تحويل داده نشده و چون ايمني ندارد، قوانين در آن اعمال نمي‌شود همچون آزاد راه زنجان ـ تبريز» اظهار کرد: آزادراه‌ها توسط شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل ساخته مي‌شود و سپس به سازمان‌ راهداري يا اداره کل راه و ترابري استان‌ها تحويل داده مي‌شود. قاعده اين است که بايد يک پروژه از نظر فيزيک و ايمني تکميل باشد که به بهره‌برداري برسد اما ممکن است براي بهره‌برداري از سرمايه‌گذاري عظيم و کاهش ترافيثک محور قديم، در مقطعي از اين پروژه استفاده شود که در اين هنگام پاسخگوي ايمني آن شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل است.

مديرکل دفتر ايمني و ترافيک سازمان راهداري با تاکيد بر اينکه بايد راه‌ها از نظر فيزيک، طرح هندسي و تجهيزات با ايمني کامل به بهره‌برداري برسند، گفت: تامين ايمني فيزيکي راه‌ها در هر مقطعي برعهده وزارت راه و ترابري است؛ تا زمانيکه تکميل نشده برعهده شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل و پس از تکميل و تحويل برعهده سازمان راهداري است.

100



انتهای پیام/

کد خبر 1388090520