وي با اشاره به اينکه اعمال نظر و تصويب از سوي دولت براي کاهش سهيمه بندي بنزين طي روزهاي آينده مطرح مي شود، تصريح کرد: ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت و دولت مصمم به کاهش سهميه بندي بنزين نبودند بلکه پافشاريهاي مجلس سبب اجراي زودهنگام کاهش سهميه ها شده است.
رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت کشور دريارهاينکه \"آيا دولت براي واردات بنزين تا پايان سال کسري بودجه خواهد داشت؟\" افزود: واردات بنزين را انجام مي دهيم اما عليرغم روند کاهشي سهميه بنديها پيش بيني مي شود دولت تا پايان سال با رقمي حدود سه ميليارد دلار کسري بودجه در خريد بنزين وارداتي مواجه باشد.
وي با بيان اينکه حدود 200 هزار خودرو در کشور توسط بانک و شرکت ايران خودرو تبادل قرارداد شده و بايد براي نوسازي اين ناوگان در کشور اقدام شود، افزود: از اين پس دارندگان خودروي اسقاطي به جاي مراجعه به بانکها براي اعطاي تسهيلات به خودرو ساز مراجعه مي کند.
به گفته رويانيان، شرکتهاي ايران خودرو و سايپا موظف شده اند در سال جاري نسبت به تحويل خودروهاي اسقاطي افراد اقدام و خودروي جديد را به صورت اقساطي به رانندگان تحويل دهند.
وي با بيان اينکه تاکنون 100 هزار خودروي فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهري کشور خارج شده است، پيش بيني کرد با انعقاد قرارداد اين ستاد با شرکتهاي ايران خودرو و سايپا تا پايان سال تعداد خودروهاي جديد وارد ناوگان کشور به 500 هزار خودرو برسد.
رويانيان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مذاکرات ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت کشور با بانک صادرات براي نوسازي ناوگان سنگين کشور گفت: بانک صادرات نيز قصد دارد از طريق اعطاي تسهيلات به رانندگان خودروهاي سنگين نسبت به نوسازي اين ناوگان اقدام کند.
رويانيان افزود: بر اساس هماهنگيهاي صورت گرفته با مسئولان بانک صادرات و ستاد قرار است در يک پروسه سه ساله همه 120 هزار خودروي سنگين اسقاطي و قديمي ناوگان کشور نوسازي شود.
وي در ادامه با انتقاد از مصرف بي رويه بنزين و فروش آن توسط بسياري از رانندگان در کشور افزود: کاهش سهميه بندي بنزين تنها شامل حال مردم شهرستانها نشده بلکه اين کاهش در تهران و کلانشهرها نيز صورت گرفته است.
رويانيان هدف کلي از اجراي کاهش سهميه بندي بنزين را اجراي مصوبه مجلس و پافشاري کميسيونهاي مختلف اعلام و خاطر نشان کرد: دولت در سال جاري تمايلي براي کاهش سهميه بندي بنزين نداشته است.
وي رانندگان نيسان وانتها، رانندگان تاکسي و ون در کلانشهرها و خودروهاي حمل کننده مسافرين به حومه شهرها را به عنوان اقشار نيازمند بنزين بيشتر در کشور دانست و گفت: کاهش سهيمه بندي بنزين براي اين سه قشر اکنون سخت است که بايد مسئولان حمل و نقل روستايي نسبت به رفع مشکل و ساماندهي اين طبقات جامعه اقدام کنند.
رويانيان با بيان اينکه در حال حاضر 70 درصد تاکسيهاي کشور گازسوز هستند، اظهار داشت: وزارت نفت موظف شد در سريعترين زمان ممکن نسبت به احداث جايگاه هاي فراوان سي ان جي در سطح جاده هاي کشور و خصوصا در رستورانها و تعميرگاه هاي بزرگ اقدام کند.
وي با بيان اينکه هم اکنون يک ميليون و 600 هزار خودرو در کشور گازسوز هستند تعداد جايگاه هاي موجود را ناکافي دانست و در عين حال اذعان داشت: با توجه به اينکه اکنون 90 درصد تجهيزات سي ان جي کشور توسط پنج کارخانه توليد اين محصولات در داخل توليد مي شود مي توان افق روشني را براي احداث جايگاه هاي سي ان جي در کشور ترسيم کرد.
رويانيان افزود: در سال 84 تنها نيم درصد خودروهاي کشور گازسوز بودند اما اکنون اين رقم به 14 درصد رسيده که بايد وزارت نفت در احداث جايگاه هاي سي ان جي سرعت بيشتري داشته باشد.
وي تاکيد کرد: به اندازه کافي امکانان سي ان جي در کشور داريم و هم اکنن سه تا چهار کارخانه توليدات سي ان جي جداي از وزارت دفاع 90 درصد تجهيزات سي ان جي را توليد مي کنند.
ظرفيت اسمي توليد سوخت کشور به 55 ميليون ليتر در روز مي رسد
رويانيان ادامه داد: وزارت نفت تا نيمه دوم سال آينده 10 ميليون ليتر در روز به توليدات بنزين و 10 ميليون ليتر در روز به توليدات گازوئيل بر اساس استاندارد يورو 4 در کشور خواهد افزود و ظرفيت اسمي و حجمي توليد سوخت کشور به روزانه 55 ميليون ليتر خواهد رسيد./100
انتهای پیام/