با اشاره به مسائل و مشکلات مترو در کشور به ويژه در تهران افزود: وقتي ما قادر هستيم بسياري از فناوريهاي پيشرفته را خود بسازيم و وقتي قادريم هواپيما بسازيم، ساخت مترو و واگنهاي مترو مسئله پيچيدهاي نيست.
وي افزود: بايد به سمتي پيش برويم که انتقال دانش فني داشته باشيم و بتوانيم در آينده واگنهاي قطارهاي شهري را خودمان در سطح وسيعي و با استانداردهاي بالا بسازيم نه اينکه تنها واردکننده باشيم و صنايعي که در اين خصوص آماده شده است معطل و بيکار بمانند.
وزير کشور در ادامه اظهار داشت: نميشود در 7 کلانشهر کشور پروژه مترو انجام شود، اما تجهيزاتي که براي آنها وارد ميشود از کشورهاي مختلف باشد.
نجار با تاکيد بر اين نکته که بايد به موضوع مترو به صورت فني نگريست افزود: اگر تجهيزات متروي 7 کلانشهر از 7 کشور مختلف خريداري شود قطعا در سرويسدهي به اين متروها و تامين قطعات يدکي آنها مشکلاتي پيش خواهد آمد در صورتي که اگر اين تجهيزات در داخل ساخته شود و يا تا زمان امکان ساخت در داخل از يک کشور خريداري شود تامين قطعات و سرويسدهي متروهاي کلانشهرها به يکديگر بسيار آسانتر و با مشکلات بسيار کمتري مواجه خواهد شد.
وي درخصوص ساخت و راهاندازي مترو نيز گفت: نگرش ما به مترو بايد جامع باشد و بايد بتوانيم مترو را سريع بسازيم و راهاندازي کنيم و هم بتوانيم واگنهاي آن را با سرعت تامين کنيم و از همين جهت است که بر ساخت واگنها در داخل کشور تاکيد ميشود.
وزير کشور در خصوص به عهده گرفتن ساخت و راهاندازي مترو توسط دولت نيز اظهارداشت: احساس ميشود شهرداريها به تنهايي قادر به ساخت و راهاندازي مترو نيستند و در اين زمينه مردم نيز با مشکلاتي مواجه شدهاند و طبعا هرجا که مردم دچار مشکل شوند دولت براي رفع مشکل و جلب رضايت مردم اقدام ميکند.
نجار افزود: دولت در امر تاسيس مترو با مشارکت شهرداريها اقدام خواهد کرد و بهرهبرداري از مترو را به شهرداريها خواهد سپرد.
100
انتهای پیام/