معصومه مبيني در زمينه سبک اين اثر اظهار داشت: اين اثر تلفيقي از هنر آبستره و مدرن و نيز نگارههايي از صور اسليمي است که در نقاشيهاي اسلامي ايراني وجود دارد.
وي با اشاره به اينکه استاد فرشچيان موضوع را با توسل به نقطه، سطح و خط طوري به تصوير کشيده که تماشاگر نيز همان استنباط را داشته باشد اظهار داشت: از نمونههاي ديگر اين نوع نقاشي ميتوان به تصوير سازي در شاهنامه، نقاشي قهوه خانهاي ،تمثال مبارک اولياء و اوصياء اشاره کرد.
مبيني با اشاره به مضمون اين تابلو افزود: نقاشي موضوعي اصولي دارد که چنانچه کسي بخواهد از آن استفاده کند مجبور به رعايت اين اصول است در حالي که نقاشي غير موضوعي ميتواند موضوعي را تصوير کند که از خود اثر نقاشي اين موضوع استنباط نميشود و فقط قادر به بيان حسي است.
وي ادامه داد: چنانچه بپذيريم تابلوي \"عصر عاشورا\" اثري موضوعي و پايبند به اصول است بايد ديد موضوع آن چيست و اصولش کدامند البته از نام تابلو چنين بر ميآيد که \"عصر عاشورا\" نقطه عطف واقعه عاشورا است.
خاطرنشان ميشود؛ آثار استاد فرشچيان در بيش از صدها نمايشگاه فردي و جمعي در ايران و ساير کشورها با استقبال زيادي روبرو شده است و 70 اثر نفيس از اين نگارگر پرآوازه معاصردر موزه فرشچيان مجموعه سعدآباد در برابر ديد عموم قرار گرفته است./118
انتهای پیام/