پولينا کاپول خواستار سپردن نگاتيو اصلي آثار سمعي و بصري کشورها به انجمن آرشيو سمعي بصري جنوب شرق آسيا و اقيانوسيه شد تا اين آثار در انبارهايي با مواد نگهدارنده مناسب و بدون هزينه نگهداري شود.
وي با اشاره به اينکه انتظار داريم درصورت سپردن مواد ياد شده به انبار، آثار مسترد نشود اظهار داشت: در صورت اين درخواست، تمام هزينه انبارداري که بسيار سنگين است مسترد خواهد شد.
وي اضافه کرد:البته ورود مواد سمعي و بصري به انبار با موافقت دو طرف و با هدف افزايش کيفيت نگهداري ميشوند.
ري ادموندسان نيز در مورد ماهيت دسترسي به اين مواد و آثار گفت: براساس توصيههاي يونسکو بايد دسترسي مواد را به حداکثر رساند تا سوءاستفاده، تخلف و کپي غيرقانوني از آن صورت نگيرد.
به گفته ري ادموندسان؛ يکي از راهکارها براي تسهيل دسترسي مراجعان صدور مجوز براي دسترسي به کپي آن است و بايد حق تأليف و کپي رايت در اين رابطه وجود داشته باشد.
وي در مورد نحوه نگهداري و دسترسي مواد سمعي و بصري بيان داشت: ميتوان منابع و نگاتيوهاي اصلي را حفظ و يک کپي نگهدارنده و يک کپي دسترسي براي مراجعان تهيه کرد.
وي اضافه کرد: براساس توصيههاي يونسکو براي نگهداري تصاوير بايد بهترين کيفيت آرشيوي را داشته باشيم ضمن اينکه درجه و نحوه دسترسي آن نيز بايد مشخص شود تا سرقت صورت نگيرد.
وي در مورد ميکروفيلمهاي قديمي که کيفيت خود را از دست دادهاند گفت: تا حد امکان، بايد اين مواد نگهداري شوند البته گاه راههايي بر مبناي تکنولوژي روز براي بازيافت اطلاعات وجود دارد بنابراين بايد بهترين کيفيت کپيبرداري بر مبناي تکنولوژي فعلي انجام شود چراکه نبايد موادي دور ريخته شود.
ادموندسان گفت: نگهداري مواد سمعي بصري در برگيرنده احيا، بازسازي به شکل اوليه، کپي کردن و در نهايت نحوه نگهداري آنها در دما و محيط خاص است.
وي با بيان اينکه هنگامي که عمر مواد سمعي و بصري رو به پايان باشد تنها راه باقي مانده براي نگهداري آن تهيه يک نسخه کپي به روش آنالوگ يا ديجيتال است افزود: فايلهاي ديجيتال نيازمند نگهداري و تعمير و ساماندهي هستند اگرچه تبديل آنالوگ به ديجيتال باعث کاهش کيفيت نسخه کپي ميشود اما روش آنالوگ، ارزان قيمت، قابل دسترس و پايدار و مقاوم است./119
انتهای پیام/