پروژه تونل توحيد داراي 2 رشته تونل مجاور هم(دو قلو) و هر رشته داراي 3باند رفت و برگشت هر کدام به طول 2 هزار و 136 متر است که دو بزرگراه چمران و نواب را به هم متصل ميکند.
اتصال اين دو بزرگراه (از ميدان توحيد تا ميدان جمهوري) تا سال 1377 بلاتکليف بود اما با توجه به حساسيت، ترافيک سنگين و نياز شديد شهر به اتصال اين دو بزرگراه، شهرداري تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور براي مطالعه و بررسي اتصال اين دو بزرگراه کرد، در همين راستا در اواخر سال 1385 پيمانکار انتخاب و در اوايل سال 86 رسماً عمليات اجرايي پروژه تونل توحيد شروع شد.
از ويژگيهاي خاص اين پروژه، بايد به تلاقي تونل با خط 2 و 4 مترو اشاره کرد.
در روند حفاري، تونل توحيد گاهي با ناپايداري خاک به ويژه در شمال شفت ميدان توحيد مواجه شد که اين امر کندي عمليات اجرا را در برداشت. همچنين در طول مسير حفاري معارضاني از جمله لولههاي آب شرب، تأسيسات شهري، رشتههاي متعدد قنات، کانالهاي فاضلاب و غيره بود ولي موانع برطرف و پروژه اجرا شد.
براي اجراي اين پروژه 6 کارگاه اصلي در نقاط مختلف رمپ شمالي، ابتداي خيابان باقرخان، ميدان توحيد، نيايش، بين توحيد و آزادي، تقاطع خيابان آزادي و توحيد، ميدان جمهوري و تقاطع خيابان آذربايجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه کاري در محل مستقر و فعال بودند.
بر اساس اين گزارش، 70 عدد جتفن، 11 اگزوز فن براي تهويه و خروج هواي آلوده و ورود هواي تازه به تونل، ژنراتورهاي اختصاصي و اضطراري برق که در صورت قطع برق تهران و شبکه سراسري به صورت خودکار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق کند در اين تونل تعبيه شده است.
همچنين تأمين روشنايي استاندارد، پيشبيني تنظيم نور طبيعي بيرون و نور مصنوعي داخل تونل (عدمخيرگي)، تعبيه شبکههاي فاضلاب و همچنين نصب بيش از 3 هزار شمع و بيش از 25 هزار قطعه بتني و نصب سيستم هوشمند و محاسبه دقيق خودروها در کنار مقاومسازي تونل براي مواجهه با زلزله و تکانهاي تخريبي ناشي از گسلها از جمله ويژگيهاي اين تونل است.
به گفته شهرداري ،با بهرهبرداري از تونل توحيد، مشکل ترافيک در حد فاصل تقاطع خيابان باقرخان و بزرگراه شهيد چمران و خيابان آذربايجان و بزرگراه شهيد نواب صفوي رفع ميشود که صرفهجويي در مصرف بنزين و کاهش آلودگيهاي هوا، صوتي و بصري را نيز به دنبال دارد.
100
انتهای پیام/