بر اساس اين گزارش پس از بحثهاي صورت گرفته پيشنهاد کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران مصوب شد و بدين ترتيب در سال 89 بليت تک سفره 250 تومان، بليت دو سفره 450 تومان و بليطت10 سفره 1500 تومان خواهد بود.
بر اساس اين گزارش بليت اعتباري مدتدار يک روزه 450 تومان، سه روزه 900 تومان، هفت روزه 1700 تومان، سي روزه 5100 تومان، 90 روزه 13هزار تومان، يکصد و هشتاد روزه 21 هزار تومان، و يکساله 32هزار تومان خواهد بود.
همچنين بليت اعتباري مبلغدار از 2 هزار تومان تا 40 هزار تومان در ناحيه يک 85 تومان محاسبه ميشود، در ناحيه دو ، 90 تومان در ناحيه سه 105 تومان، در ناحيه چهار 114 تومان و در ناحيه پنج 135 تومان محاسبه ميشود.
بر اساس اين گزارش تا پايان فروردين به دولت مهلت داده ميشود تا ميزان سهم خود را در پرداخت هزينه بليت مترو مشخص کنند در غير اين صورت نرخ بليت تک سفره بدون لحاظ کمک دولت 500 تومان، بليت رفت و برگشت 900 تومان و بليت 10 سفره 3300 تومان خواهد بود.
همچنين بليت اعتباري مدتدار يک روزه بدون لحاظ کمک دولت هزار تومان، سه روزه 2هزار تومان، 7 روزه 3 هزار و 800 تومان، سي روزه 11 هزار و 300 تومان ،90 روزه 28 هزار تومان و يکصد و هشتاد روزه 46 هزار تومان و يکساله 70 هزار تومان خواهد بود.
همچنين بليت اعتباري مبلغ دار از 2 هزار تومان تا 40 هزار تومان در ناحيه يک بدون لحاظ کمک دولت 182تومان، در ناحيه دو 194 تومان، در ناحيه سه 226 تومان، ناحيه چهار 238 تومان و در ناحيه پنج 282 تومان محاسبه خواهد شد.
رسول خادم، رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در قرائت ماده واحده اين لايحه گفت: در اجراي بند بيست و هفتم بند ماده 71 قانون تشکيلات وظايف و اختيارات شوراهاي اسلامي کشور و با هدف تشويق مسافران به استفاده از بليتهاي اعتباري در سال 89 که به ميزان 40 هزار و 79 ريال برآورد شده است با در نظر گرفتن پرداخت يارانه توسط دولت و شهرداري تهران بر اساس اعتبار مصوب بودجه جاري سال 89 که هر کدام معادل يک سوم از قيمت تمام شده بليت مترو به مبلغ 54 ميليارد تومان است قيمت بليت مترو در سال 89 بر اين اساس تعيين شده است.
خادم در جريان بررسي اين لايحه گفت: دولت به اين موضوع توجه نميکند که سهم خود را در مترو بپردازد و اين امر باعث ميشود به مردم فشار وارد شود. اگر گمان کردهايم افزايش نرخ بليت مترو که به مردم فشار وارد ميکند ابزاري براي تهديد به شمار ميآيد بايد بگويم که اين امر را تجربه کردهايم ولي باز هم دولت در اين زمينه کاري نميکند.
وي ادامه داد: شايد اشکال اصلي اين باشد که از ابتدا مبناي پاييني براي نرخ بليت در نظر گرفتهايم ولي خانوادهها خود را با آن تنظيم کردهاند.
رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: دليلي ندارد که پرداخت نشدن سهم دولت را به گردن مردم بيندازيم.
خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: دولت موظف به پرداخت سهم خود ميشود اما بر اساس نرخي که ما را مصوب کنيم و به عنوان مثال اگر بگوييم قيمت بليت تک سفره 600 تومان و دولت بگويد 200 تومان از مردم گرفته شود و مابهالتفاوت آن را ما بايد پرداخت کنيم.
وي ادامه داد: تمام چالشي که وجود دارد اين است که نرخ بليت بايد مصوب شود و اگر دولت با نرخ کمتري موافقت کرد موظف به پرداخت مابهالتفاوت شود.
دانشجو تصريح کرد: امکان افزايش يکباره و بالا بردن نرخ بليت را نداريم.
حمزه شکيب، رئيس کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران با بيان اينکه بهتر است با مردم صادقتر صحبت کنيم گفت: در واقع همه پول از جيب مردم است. وقتي در يک کوچه هشت متري اجازه 24 طبقه ساخت ميدهيم از همان پول عوارض است که هزينه بهرهبرداري را ميدهيم.
وي ادامه داد: عدهاي در اين شرايط دنبال فضاسازي هستند که بايد تدبير و تضميني را ايجاد کنيم تا يک سوم سهم دولت را دريافت کنيم. چرا که در اين صورت ديگر فضاسازي ايجاد نميشود.
رسول خادم، رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه بيش از 50 درصد درآمد شهرداري از مناطق يک، دو و سه شهرداري تهران است گفت: تقاضاي بنده اين است که اگر قرار است موضوع پول گرفتن شفاف شود نسبت به ساير موارد نيز اين اتفاق بيفتد. چرا که نميشود وقتي که زورمان به دولت نميرسد مردم آن را بپردازند.
خادم گفت: فشار آوردن بر مردم منطقي نيست و اين امر تنشهاي بسياري را ايجاد ميکند.
مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه اظهارات اعضاي شورا گفت: همان طور که در بسياري از کشورهاي دنيا هزينه حمل و نقل عمومي پايين است در ايران نيز بايد اين گونه باشد و بايد از منبعهاي درآمدي که پيشبيني ميشود مابهالتفاوت هزينهها پرداخت شود.
وي ادامه داد: اگر از سال 85 نيز قيمت بليت اتوبوس سالي 5 تومان اضافه ميشد راحتتر ميتوانستيم آن را به 50 تومان برسانيم ولي افزايش يکباره آن به مردم فشار وارد ميکند.
چمران خاطرنشان کرد: درآمد شهرداري پول مردم است و پول نقد نيست، همه عوارضي که تاکنون دريافت شده است 150 ميليارد تومان بوده که اگر تا پايان سال ساير افراد عوارض خود را بپردازند به 200 ميليارد تومان ميرسد در حالي که مابهالتفاوت مترو 120 ميليارد تومان است.
وي با بيان اينکه شفاف سازي امر پسنديدهاي است، اظهار داشت: ميزان درآمدهاي پايدار شهرداري عوارض است که اين هزينه عمومي را مردم از کل مسائل ميپردازند.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران تصريح کرد: بالا رفتن قيمت بليت صلاح نيست و پايين نگه داشتن آن نيز مترو و اتوبوسراني را ورشکست ميکند بنابراين بايد به حد متعارفي رسيد تا ضرري متوجه اتوبوسراني و مترو نشود.
وي در ادامه با اشاره به اينکه موضوع افزايش نرخ بليت در مجلس شوراي اسلامي مورد بحث قرار دارد گفت: اگر تأمين مابهالتفاوت بليت مترو مشخص شود اصلاً 20 تومان را 15 تومان يا آن را صلواتي ميکنيم.
وي افزود: اگر 3 منبع مرتبط با اين موضوع يعني دولت، شهرداري و مردم با يکديگر هماهنگ باشند مشکل حل ميشود.
رئيس شوراي شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر مانند سال 87 دولت به جاي پرداخت 48 ميليارد تومان سهم خود به مترو 13 ميليارد تومان بپردازد شهرداري مجبور ميشود برخي بودجهها را جابهجا کند تا بتوانند مترو را اجاره کند.
فحمزه شکيب، رئيس کميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه اظهارات اعضاي شورا گفت: ميتوان غالب بودجهاي را که دولت براي عمران مترو در نظر گرفته را تغيير داد تا اين مشکل حل شود.
مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران خطاب به شکيب گفت: دولت نميتواند اين کار را انجام دهد.
حمزه شکيب به اظهارات خود ادامه داد و تصريح کرد: شرايط فعلي زمينهاي را ايجاد ميکند تا دولت و شهرداري مقابل يکديگر بايستند، پيشنهاد بنده اين است که قبل از تصويب نرخ بليت جلسه مشترکي با دولت داشته باشيم.
رسول خادم، رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران خطاب به شکيب گفت: با وزارت کشور جلسات متعددي داشتهايم و با يکديگر به اين جمعبندي رسيدهايم.
وي افزود: در حال حاضر بايد يک سوم سهم مردم را تصويب کنيم و اگر سهم دولت تأمين نشد شهرداري موظف به پرداخت آن است.
مرتضي طلايي، رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر سياست حذف يارانهها و اجراي آن در کشور مطرح است ما نيز بايد در امتداد اين سياست برنامهريزي و حرکت کنيم.
وي افزود: دوگانگي در حذف يارانهها را نبايد داشته باشيم اما اين به اين معنا نيست که اقشار آسيب پذير را فراموش کنيم، ميتوان در برنامهاي دو يا سه ساله نحوه پرداخت هزينه بليت توسط افرادي که تمکن مالي دارند را مشخص کنيم.
حسن بيادي، نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه ما مدعيالعموم نيستيم، تصريح کرد: اين گونه که اعضاي شورا صحبت ميکنند ممکن است مردم فکر کنند مجلس به فکر مردم نيست. به عقيده بنده بايد اجازه پاسخگويي به مجلس و دولت داده شود، بايد قيمت بليت را تصويب کنيم بعد بگوييم مردم يک سوم آن را پرداخت کنند.
رسول خادم، رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينکه قيمت تمام شده بليت تک سفره مترو 408 تومان است گفت: گواهي ميدهم وزارت کشور از مديريت شهري بسيار جديتر بود. به عقيده بنده بايد سهم مردم را تعيين کنيم و بحثها و جدلهاي بين شورا، شهرداري و دولت را خودمان دنبال کنيم.
جعفر ربيعي، مدير بهرهبرداري متروي تهران و حومه با حضور در جلسه امروز شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: يارانه بليت مترو از مدتها پيش محل چالش بين دولت و شهرداري بوده است ولي بالاخره يک روز بايد اين مشکل حل شود. چرا که اگر اين اتفاق نيفتد وضعيت مترو نيز مانند اتوبوسراني ميشود که دولت براي آن يارانهاي در نظر نميگيرد.
وي با بيان اينکه مترو نيز در حال ورود به اين مشکل است گفت: اين موضوع و مشکل بايد حل شود و نبايد دولت را عادت دهيم که اگر سهم خود را نپردازد شهرداري آن را پرداخت خواهد کرد.
ربيعي تصريح کرد: عملاً دو سوم پول بليت مترو را مردم ميدهند و بايد تبصرهاي تعيين کنيم که ضمن لحاظ کردن زمان مشخص در صورتي که دولت ميزان پرداخت سهم خود را در اين بخش مشخص نکند، اجازه افزايش نرخ بليت را داشته باشيم.
مدير بهرهبرداري شرکت مترو تصريح کرد: شهرداري و شورا با کمک يکديگر مردم را به سمت استفاده از بليتهاي اعتباري سوق دادهاند و قيمتها به گونهاي تعيين شده است که مردم به اين سمت گرايش داشته باشند.
وي با بيان اينکه 62 درصد مردم از بليتهاي اعتباري استفاده ميکنند ادامه داد: مردم بايد بدانند اگر دولت سهم خود را در بليت مترو دريافت نکند، بليت تک سفره 500 تومان خواهد شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر بدون در نظر گرفتن هدفمند کردن يارانهها و بر اساس برآوردهاي سنوات گذشته قيمت بليت مترو را تعيين کردهايم و در صورت نياز اصلاحيه قيمت را به شورا ارائه خواهيم کرد.
100
انتهای پیام/