پس از آن رسول خادم ، رييس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ، پيشنهاد کميسيون توسعه و عمران مبني بر قيمت نهايي 50 تومان براي همه مسيرها، پيشنهاد کميسيون برنامه و بودجه را قرائت کرد.
مهدي چمران ، رييس شوراي شهر تهران نيز با تاکيد بر اين که پايه بليت 25 تومان است، گفت: چند سال است که قيمت بليت 20 تومان بوه و تغييري نداشته و حالا اين مبلغ در مقابل همه آن ثابت ماندنها اضافه ميشود ، در عين حال اين ارقام با توجه به مسافت است و همه مردم شامل قيمت 75 يا 100 تومان نميشوند.
اما بعد از معصومه ابتکار و محمدعلي نجفي در پاسخ به سخنان چمران تاکيد کردند که اجراي اين شيوه در مجموعه ناوگان پيچيده و سخت است و امکان محاسبه مسير مسافران بين خطوط فراهم نميشود و به اين ترتيب کسي که تنها چند ايستگاه مسافر اتوبوس است، بايد کل مبلغ مسير را بپردازد.
ولي حمزه شکيب با تاکيد بر پيشنهاد کميسيون عمران در تعيين 50 تومان قيمت بليت براي همه خطوط گفت: اين سيستم شرايط را مشکل و پيچيده ميکند و کسي از نيمي از مسير را طي ميکند بايد همان ابتدا پول کل مسير را بپردازد.
معاون ترافيک شهردار تهران هم که در جلسه حاضر بود گفت: ساختار اتوبوسها و اتوبوسراني به گونهايست که امکان استفاده از کارت براي کنترل مسير مسافران و خروج آنها وجود ندارد و در هر صورت نميتوان مسافت طي شده توسط مسافران را تعيين کرد.
تشکري هاشمي ادامه داد: قيمت تمام شده هر سفر با بليت بدون هزينه استهلاک 300 تومان و با محاسبه استهلاک تنها اتوبوس 350 تومان ميشود.
وي با اشاره به تعهد پرداخت يک سوم سهم يارانه بليت اتوبوس توسط دولت، شهرداري و مردم، گفت: در روش جديد محاسبه شده در بلندترين خط 100 تومان و کوتاهترين خط 25 تومان پرداخت ميشود و بر اين اساس 560 اتوبوس در مسافت کمتر از هفت کيلومتر، يکهزار و 56 دستگاه اتوبوس در مسافت هفت تا 12 کيلومتر، 616 دستگاه اتوبوس در مسافت 12 تا 16 کيلومتر و 861 دستگاه اتوبوس هم در مسافت بيش از 16 کيلومتر فعال است.
تشکري هاشمي خاطر نشان کرد: تعداد اتوبوسهايي که مسافت طولاني دارند، چهار بليت (100 تومان) دريافت ميکنند تنها 20 درصد کل ناوگان است و سهم بليت 50 توماني (دو بليت) تقريبا برابر نصف کل ناوگان است.
وي گفت: در اين روش که استفاده بليت الکترونيک هم اضافه ميشود، ديگر مشکل پول خرد هم نداريم و بليت 50 توماني که براي بيشتر خطوط استفاده ميشود نسبت به ساير هزينههاي مردم مبلغ ناچيزي است.
تشکري هاشمي در عين حال با اشاره به کسري بودجه اتوبوسراني در دو سال گذشته ، گفت: امسال 40 ميليارد تومان کسري داريم که بايد هر چه زودتر در متمم بودجه لحاظ شود و بتوانيم حقوق کارکنان را تا پايان سال بپردازيم، ضمن اين که اين رقم کسري در سال آينده به 100 ميليارد تومان ميرسد .
100
انتهای پیام/