وي ادامه داد: با توجه به حجم بالاي توليد خرما در استان بوشهر کشاورزان و مسئولان استان در خصوص فروش اين محصول مشکلات بسياري داشتند و خرماهاي توليد شده از فروش خوبي برخوردار نبودند؛ اما امسال با تدبير مسئولان اين استان از طريق ايجاد بازارچههاي فروش در مسيرهاي پرتردد و ايجاد تنوع در فرآوردههاي خرما و خارج کردن آن از حالت تک محصولي خرماهاي توليد شده در سال گذشته از فروش بالايي برخوردار بودند.
رييس ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي کشور همچنين متذکر شد: اين اقدام که فروش بالاي خرماي استان را در پي داشت علاوه بر رضايتمندي مالکان نخلستانهاي استان حذف واسطههاي فروش را به دنبال داشت که نتيجه آن کسب درآمد بيشتر براي کشاورزان اين استان است.
موسوي از ايجاد بازارچههاي فروش صنايعدستي در نزديکي کمپها، سواحل و مکانهاي پرتردد از نظر اسکان مسافران به عنوان ديگر اقدام مهم استان براي درآمدزايي بوميان منطقه در ايام نوروز ياد کرد و افزود: مردم هريک از شهرستانهاي استان براي اقامت مسافران نوروزي در شهر خود تلاش زيادي ميکردند چراکه معتقدند حضور مسافر در هر شهر براي آن شهر نعمت است.
ابوطالب شفقت؛ استاندار و رييس ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي استان بوشهر نيز در اينباره به ميراث آريا گفت: براي نوروز 89 با چند نگاه ويژه به گردشگري استان بوشهر توجه شد که مهمترين آن استمرار فرآيند ورود گردشگر به استان از طريق تامين رفاه عمومي و اجتماعي بود تا از اين طريق گردشگري به عنوان فعاليتي مستمر جايگاه خود را در اين استان پيدا کند.
وي ادامه داد: نگاه ديگر اين است که از گردشگري ميتوان به عنوان فعاليتي اقتصادي و اجتماعي بهرهبرد و منفعتهاي حاصل از ورود گردشگر و هزينه کرد گردشگر را در طول سفر نصيب استان کرد؛ به اين منظور دو موضوع چرخه اشتغال و جريان اقتصادي را مورد توجه قرار داده و در صدد تنوع بخشيدن به آنها برآمديم.
شفقت بيان داشت: در همين راستا توسعه گردشگري روستايي از طريق آموزش جوامع محلي را مورد توجه قرار داديم؛ به طوريکه جامعه محلي آماده پذيرش گردشگر شده و گردشگر نيز با فرهنگ حاکم بر روستاهاي استان آشنا شود.
ساحلسازي از ديگر مواردي بود که از سوي استاندارد بوشهر مورد اشاره قرار گرفت و تصريح کرد: تمامي ساحلهاي استان اعم از ساحلهاي شني و اسکلههاي تجاري تفريحي براي ايام نوروز ساماندهي شد تا گردشگران بتوانند از سواحل استان و امکانات تفريحي موجود در آنها بهرهمند شوند.
شفقت اضافه کرد: در بحث بازارچههاي محصولات منطقهاي نيز محصولات شيلاتي و خرما مورد توجه قرار گرفتند، به طوريکه بازارچههاي فروش اين محصولات در نقاط مختلف استان و مسيرهاي گردشگري بر پا شده و مورد استقبال گسترده گردشگران نوروزي استان قرار گرفته است.
وي افزود: در رابطه با محصولات شيلاتي جشنواره ميگو را به مدت دو روز در استان برگزار کرديم که در اين جشنواره انواع غذاهاي قابل طبخ با ميگو از سوي بانوان استان تهيه و عرضه شد؛ از اين طريق توانستيم ميگو را به عنوان يک محصول استراتژيک به گردشگران معرفي کنيم.
استاندار بوشهر به برپايي بازارچههاي فروش خرما در سطح استان اشاره کرد و بيان داشت: خرما نيز از ديگر محصولات استراتژيک استان بوشهر است که براي نوروز 89 سعي کرديم اين محصول را از طريق برپايي بازارچههاي فروش به گردشگران استان عرضه کنيم.
وي تاکيد کرد: برخلاف سالهاي گذشته که به دليل عرضه ميوه خرما به صورت تک محصولي اين محصول چندان مورد استقبال گردشگران قرار نميگرفت و از فروش خوبي برخوردار نبود، اما در نوروز سعي کرديم با عرضه انواع فرآوردههاي خرما و معرفي غذاها و شيرينيهاي قابل تهيه با اين محصول آن را به گردشگران معرفي کنيم که خوشبختانه در اين زمينه موفق بوديم به طوريکه در حال حاضر تمامي خرماهاي سال 88 بوشهر به فروش رسيده است.
اين مقام مسئول در ستاد دائمي تسهيلات سفر استان بوشهر ايجاد تنوع در فرآوردههاي خرما را از مهمترين دلايل رونق بازار فروش اين محصول از سوي گردشگران ورودي به اين استان در ايام نوروز دانست./115
انتهای پیام/