ميراث معنوي فرصتي براي اتحاد ملي است

به گزارش ميراث آريا (chtn) ، معاون حفظ،‌احياء و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي در مراسم ثبت ملي نقالي در فهرست ميراث معنوي با بيان اين مطلب افزود: در سالروز بزرگداشت حکيم فردوسي مفتخريم که امروز نقالي را به عنوان يکي از آثار ميراث معنوي کشور ثبت مي‌کنيم.

مسعود علويان صدر افزود:توجه به اين حوزه به ريشه، هويت و ماهيت آثار فرهنگي تاريخي ما باز مي‌گردد ميراث فرهنگي صرفا‌ً‌ به ميراث کالبدي ختم نمي‌شود و در برگيرنده هويت اساسي اين آثار است که توجه جامعه جهاني را به خود جلب کرده است.

وي در ادامه خاطر نشان کرد:‌ميراث معنوي فرصتي ايجاد مي‌کند تا بخش بنياديني از هويت ايراني را متجلي کنيم ميراث معنوي ما مبتني بر اخلاقيات است و تلاش مي‌کند تا ارزش‌هاي انساني را بالا ببرد.


به گفته اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي ميراث معنوي به هيچ عنوان مقيد به بستر جغرافيايي و محدوده مکاني و زماني نيست و تلاش مي‌کند هويت و متعلقات جامعه ايراني در بستري بسيار فراتر از جامعه‌اي که در آن شکل گرفته را نشان دهد و حتي کل جهان را به زير سيطره خود درآورد.

علويان صدر به نقش ميراث معنوي در توسعه پايدار کشور اشاره کرد و گفت: انديشه عميق در حيات ميراث معنوي نقش مؤثري در توسعه پايدار و اقتصاد فعال و پويا را بازي مي‌کند.

معاون حفظ، احياء‌ و ثبت آثار فرهنگي ادامه داد: شناسايي مفاهيم و عناصر تأثيرگذار ، تعريف فضاها و فعاليت‌هاي ارزشمند و معرفي آنها به جامعه و معرفي يک مديريت خلاق و پويا به جامعه از ويژگي‌هاي مهم ميراث معنوي به شمار مي‌آيند.

وي نقالي را يکي از شاخصه‌هاي ميراث معنوي معرفي کرد که در وهله اول معرف فردوسي و اثر جاودانه او شاهنامه است.

علويان صدر در توضيح اين مطلب ادامه داد: يکي از تجليات فراگير نقالي قصه‌پردازي اجرايي است که از مهمترين آنها مي‌توان به شاهنامه‌خواني،‌نظامي‌خواني، بخشي‌هاي ترکمن آشيقلار،‌شاهنامه‌خوانان لرستان، کرمانشاهان و سيستان اشاره کرد.

اين مقام مسئول بارزترين تجلي نقالي را در شاهنامه عنوان کرد و يادآور شد: گوش دادن به شرح حماسه‌ها، جوانمردي‌ها ، ميهن‌‌دوستي‌ها همواره احساس هويت بسيار کهن و غرور ماندگار در شنونده ايراني ايجاد مي‌کند.

وي داستان‌هايي از آثار نظامي گنجي ، روايات رزمي و مضامين مذهبي را از ديگر بخش‌هاي اجرايي نقالي عنوان کرد و افزود: با دين مبين اسلام در ايران هنر قصه‌پردازي اجرايي با عناصر ديني عجين شد و تا قرون متمادي ارزش‌هاي ديني به مخاطب عرضه شد.

علويان صدر به عشق نقالان قهوه‌خانه‌اي به امير مؤمنان علي (ع) اشاره کرد و گفت: از ويژگي‌هاي خاص اين هنر اجرايي مي‌توان به تنوعات موجود، صحنه‌آرايي ساده،‌استفاده از فنون تغيير جايگاه و زاويه و قرار گرفتن او در شخصيت‌هاي مختلف اشاره کرد.

وي متذکر شد: همچنين چوب دستي ساده تنها ياور نقال است و پوشش راوي بسيار ساده است که از متن جامعه جدا نشده در عين حال از مردم عادي متمايز است لباس راوي شامل سربند، شال، ردا ، کمربند و انگشتر خاص است و برخي از اجزاي اين پوشش برگرفته شده از هنرهاي دستي است.

علويان صدر ادامه داد: همچنين از ديگر ويژگي‌هاي قصه‌پردازي اجرايي (نقالي) مي‌توان به اغراق، بخش‌بندي، استفاده از مخاطب،‌آشنايي با موسيقي محلي،‌ صداي بلند اشاره کرد.

اين مقام مسئول در پايان تأکيد کرد: نقالي هنري است که از دل مردم برآمده و از ويژگي‌هاي شاخص مهم آن مي‌توان به رگ و ريشه، زبان، آداب و رسوم، هنرهاي اجرايي و صنايع‌دستي اشاره کرد که اين چهار شاخصه مهم نقالي را براي فرد آماده کرده و اميد است ظرفيت‌سازي براي حضور اين ميراث معنوي در فهرست ميراث جهاني فراهم شود.

/118

انتهای پیام/

کد خبر 1389022541