عليرضا قهاري اضافه کرد: منطقهاي کردن آموزش معماري ايران ميتواند از برگزاري همايشهاي آموزشي و دوره هاي کوتاه مدت از دانشگاهها آغاز شود.
وي در توضيح اين مطلب بيان داشت: با دعوت استادان و مسئولان آموزشي کشورهاي همجوار با فرهنگ و ميراث مشترک چند هزار ساله، علاوه بر برداشت قدمي به سوي جهاني شدن فرهنگ و هنر کشور، سطح کيفي آموزش معماري نيز ارتقاء مي يابد.
وي حضور دانشجويان خارجي در مراکز آموزش معماري(رشته هاي جهان شمول) را علاوه بر بالا بردن وضعيت کيفي مراکز مذکور به تعادل بخشي و تعامل مثبت در فضاي آموزشي اين واحد ها کمک کننده دانست و گفت: هم اکنون ايران با دارا بودن مرکزيت علمي، فرهنگي و گسترش مراکز آموزش عالي در کشور ظرفيت قابل قبولي براي ارتقاء نقش علمي خود در منطقه و گسترش اين مرکزيت داراست.
قهاري افزود: امروزه نيز ايران ميتواند با تقويت نهادها و ارگانهاي فرهنگي، علمي و آموزشي حداقل در حد منطقه، صادر کننده دانش باشد، کشورهاي چون افغانستان، پاکستان و حوزه تمدن ايراني که بالغ بر 300مليون نفر جمعيت دارند مي توانند از مرکزيت ايران به عنوان بهترين حوزه فرهنگ و دانش به دليل برخورداي از پتانسيل ها و امکانات کافي بهره ببرند.
وي با اشاره به قابليت شناسانده شدن معماري ايران حداقل در سطح منطقه اظهارداشت: اميد است ايران در طول يک دهه با آغاز اين آموزش منطقه اي و داير کردن کرسي هاي مختلف در رشته هاي خاص فرهنگ و تمدن ايران در عرصه جهاني، جذب دانشجو هاي خارجي را به واسطه قابليت و پتانسيل مربوطه داشته باشد.
وي با اظهار اميدواري در مورد تبديل شدن کشور ايران به يک قدرت منطقهاي از نظر علمي در طول 20 سال تا چشم انداز 1404، يکي از عوامل پيشرفت در اين زمينه را آموزش در سطح منطقه دانست و گفت: به عنوان قدم اول، آموزش منطقه اي مي تواند از حوزه ها و رشته هاي چون باغهاي ايراني که همين فرهنگ است آغاز شود./119
انتهای پیام/