وي افزود: تاکنون جلسات مشورتي و کارشناسي مشترک فراواني بين سازمان نظام پرستاري و وزارت بهداشت براي عملياتي کردن قانون تعرفهگذاري خدمات پرستاري برگزار شده است و سازمان نظام پرستاري با همکاري وزارت بهداشت از بيش از يک سال پيش جلسات متعددي براي تعرفهگذاري خدمات پرستاري با بررسي رويکردهاي مختلف برگزار کرده است.
کارشناس مسئول اداره سياستگذاري تعرفه وزارت بهداشت افزود: در نخستين رويکرد، سازمان نظام پرستاري پيشنهاد داد که خدمات پرستاري مشابه خدمات گروه پزشکي ( يعني به ازاي هر خدمت تعرفه اي معين شود که تحت عنوان Fee For Service يا FFS شناخته مي شود) تعرفه گذاري شود.
نماينده وزارت بهداشت در دبيرخانه شوراي عالي بيمه با اشاره به تجربه نا موفق اين شيوه تعرفهگذاري در خدمات پزشکي گفت: با اين روش پزشکان فقط به کميت خدمات توجه ميکنند و کيفيت در اين ميان فراموش ميشود و هيچکس پاسخگوي بيمار نيست و محوريت اصلي موثر بودن کميت بر درآمد است.
معنوي گفت: بخش عمدهاي از مشکلات نظام سلامت کشور و علت اصلي تورم در هزينههاي سلامت، ناشي از اين نوع نظام پرداخت مبتني بر کميت است. که ما به ازاي هر خدمت پول پرداخت مي شود. در اين شيوه پزشکان تلاش ميکنند تا ميزان خدمات را بدون توجه به کيفيت، افزايش دهند.
وي ادامه داد: پس از انجام بررسيهاي لازم و بررسي تجارب دنيا مقرر شد نظام پرداخت براي پرستاران متفاوت با سيستم فعلي کشور، اصلاح شود و از يک نظام پرداختي که تحت عنوان نظام پرداخت روزانه (Per Diem) استفاده شود.
نماينده وزارت بهداشت در دبيرخانه شوراي عالي بيمه توضيح داد: در اين نظام پرداخت به ازاي هر روزکاري که با ماهيت حرفه پرستاري منطبق است؛ تعرفه تعيين ميشود.
معنوي اضافه کرد: سپس تصميم بر آن شد تا زيرساختهاي لازم براي تدوين اين نظام پرداخت فراهم شود. به همين علت اعضاي سازمان نظام پرستاري طي برنامهاي فشرده در بيمارستانهاي مختلف کشور، تواتر خدمات در بخشهاي مختلف و پس از بررسي ميانگين آن، مبناي محاسبه حجم کارها قرار گرفت.
کارشناس مسئول اداره سياستگذاري تعرفه وزارت بهداشت افزود: بالاخره براي هر بخش بسته خدمتي تعيين و پس از تعيين حجم کار و فعاليت در بخشهاي مختلف، حجم کار بخش داخلي به عنوان مبناي محاسبه ساير بخشها در نظر گرفته شد.
نماينده وزارت بهداشت در دبيرخانه شوراي عالي بيمه گفت: به عنوان مثال تعرفه پرداختي به ازاي هر بيمار در بخش اورژانس 20 درصد و سوختگي 50درصد بيش از بخش داخلي ميشود و اين ميزان براي بخش ICU ، حدود 3.3 برابر است.
معنوي ادامه داد: در درون يک بخش نيز بيماران رتبه بندي شدند و بنابراين نه تنها بخشها رتبهبندي شدند بلکه بيماران درون هر بخش هم رتبهبندي شدند و بنابراين هر پرستار با توجه به عملکرد کمي و کيفي خود، تعرفه دريافت مي کند.
وي گفت: پس از برگزاري 2 جلسه در دبيرخانه شوراي عالي بيمه نتايج به همه سازمانهاي بيمهگر براي جمع آوري ديدگاهها و اعلام نظر ارسال شده است.
نماينده وزارت بهداشت در دبيرخانه شوراي عالي بيمه يادآورشد: براي بهبود عدالت و کاهش فاصله درآمدي در بين ارائه کنندگان مختلف، ارتقاي کيفيت خدمات پرستاري و افزايش رضايتمندي بيماران نيازمندحمايتهاي بيمهاي از قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري هستيم.
معنوي افزود: براي اولين بار خدمات پرستاري استانداردسازي شده، نظام پرداخت بهينه اي براي آن طراحي شده و شايد اين نخستين بار در کشور باشد که رضايتمندي بيمار بر ميزان دريافت ميزان تعرفه ارائه کنندگان به صورت مستقيم موثر است (رضايتمندي بيماران مي تواند دريافتي تعرفه را تا 20درصد تغيير دهد) و در نهايت، تعداد بسته هاي خدمتي (تعداد بسته ها از از 64 بسته به 9 بسته کاهش يافت) طوري طراحي شده است که جنبههاي عملياتي شدن موضوع مورد نظر باشد./122
انتهای پیام/