سياوش آزادي با بيان اينکه کشور ايران هنر فرش را ابداع و به دنيا هديه کرد، افزود: دانش فرش نيز در برلين ابداع و به دنيا هديه شده است.
وي با اشاره به چاپ 700مقاله در زمينه فرش در کشورهاي اروپائي، بيان داشت: کتاب \"تابلوهاي قرن 14و 15 ميلادي \" اولين پايه علمي فرش در دنيا است که توسط رئيس منسوجات برلين در مورد تابلوهاي نقاشي شده از هنرمندان و فرشها نوشته شده است.
وي با اشاره به انتشار کتاب خود به نام \"يک صدسال دانش فرش\" در سال 1977، بيان داشت: در اين کتاب نامه اسامي تمام کتابهاي چاپ شده در دنيا به هر زبان و مشخصات آن چون عنوان، مکان و زبان آمده است.
آزادي اضافه کرد: يک نويسنده آمريکايي نيز در کتاب نامه خود اسامي هزار کتاب چاپ شده در دنيا در زمينه فرش را از سال 1977تا 1994 آورده است.
وي با اشاره به تحقيق خود در مورد اهميت رنگ در فرش، مواد رنگي خوب و رنگرز خوب به منظور شناسايي انواع و اقسام رنگ هاي طبيعي را دو موضوع فني دانست و گفت: کار بافنده به عنوان انتخاب کننده رنگ ها و تجانس رنگها مربوط به مسائل هنري ميشود.
اين کارشناس فرش با اشاره به آغاز صنعت در دنيا از نساجي در انگليس بيان داشت: نساجان انگليسي که پارچههاي عالي ميساختند رنگرزان خوبي نبودند به همين دليل رنگرزان خود را به منظور آموزش به ايران فرستادند.
وي به برگزاري نمايشگاه فرش ترکمن در آلمان اشاره کرد و گفت: در اين نمايشگاه سه هدف ازجمله معرفي بافندگان فرش هاي ترکمن، استفاده از تاريخ مشرق زمين، ديوان لغت ترک و تواريخ رشيد طبيبي و تنظيم کاتولوگ هاي نمايشگاه به منظور اطلاع رساني مناسب دنبال شد.
اين محقق فرش با بيان اينکه برگزاري اين نمايشگاه براي اروپاييها تازگي داشت، بيان داشت: اين نمايشگاه ششمين نمايشگاه پرجمعيت و پربيننده تاريخ آن موزه در آن سال ناميده شد.
وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه ديگري با عنوان فرشهاي عشايري و دهقانان ايران، يادآور شد: با برگزاري اين نمايشگاه ثابت کردم که فرش ايران داراي انواع مختلف فرش اربابي، شهري، عشايري و دهقاني ازجمله فرش بلوچي، ترکمن و قشقايي است.
وي اضافه کرد: براي نخستين بار فرش شاهسون را به دنيا معرفي کردم در حالي که پيش از اين به آن فرش قفقاز ميگفتند.
آزاردي دانش فرش را يک اقيانوس بي انتها ناميد و گفت: قوم ترکمن به مدت هزار سال بافندگان فرش بودند.
وي با بيان اينکه هنر يک پديده انساني است که در طول زمان به وجود آمدهاست، گفت: در درجه اول پيش از مطالعه تاريخ هنر، مطالعه تاريخ را در اولويت اهميت قرار دادهام./119
انتهای پیام/