وي اضافه کرد: همچنين در اين نشست سامانهاي در مورد حقوق بشر ارائه ميشود که مباحث فلسفي و کلامي در قالب سامانه پيشنهادي و مبتني بر روش ويژه، به قواعد و اصول و سپس روشها و برنامههاي اجراي حقوق انساني منتهي ميشود.
حجه الاسلام اکبري با بيان اينکه در اين جامعه کنوني نياز به تعميق مطالعه و پژوهشها در زمينه هويت ديني و ملي بسيار احساس ميشود، افزود: حقوق بشر يک نگاه و پديده معاصر در انديشه انساني است که براساس مشاهده تاريخ، اين نگاه به جنگ جهاني دوم مربوط ميشود.
وي با اشاره به آغاز يک تحول بنيادي در نوع نگاه به جهان، انسان و هستي پس از دوره رنسانس، گفت: جنگ جهاني دوم به اندازه دوره رنسانس در ايجاد انديشهها و رويکرد انسان گرايانه به مفاهيمي چون انسان، هستي و جهان تأثير گذار بوده است.
اين پژوهشگر اضافه کرد: جنگ جهاني دوم با ايجاد تحول در نوع نگاه انسان و آزرده خاطر کردن او با حادثه تلخ جامعه جهاني و در پي آن طراحي يک مکانيسم و ساز و کار بين المللي به منظور امن نگه داشتن مردم از جنگ، باعث به وجود آمدن نطفه انديشه حقوق بشر در زمان معاصر شد.
وي به اعتقادات برخي از افراد که ميگويند اعلاميه حقوق بشر نفوذ قانوني و ضمانت اجرايي ندارد و فقط يک بيانيه است و حکم جهاني نيست اشاره کرد و گفت: اعلاميه حقوق بشر يک اعلاميه عمومي است که نشان ميدهد که خواست آنها امن ماندن مردم از جنگ است.
اين نويسنده و محقق با بيان اينکه نسل اول حقوق بشر به جنگ نکردن تأکيد داشته است، بيان داشت: در نسل دوم مفهوم حقوق بشر وارد ميثاق بين المللي ميشود.
وي بيان داشت: ميثاق بين المللي معتقد بر اين است که نبايد جنگي در ميان مردم رخ دهد چرا که مردم از حقوقي چون حق آزادي بيان، انديشه و انتخاب دين برخوردارند.
حجه الاسلام اکبري با اشاره به اينکه امروز نسل سوم حقوق بشر آغاز شده است و مفهوم حقوق بشر نسل اول و دوم را ندارد، افزود: در نسل سوم توسعه در مفهوم حقوق بشر، حق بر صلح، توسعه عدالت، زندگي پاک و آموزش ايجاد شده است.
وي به مورد توجه قرار دادن نقش مفاهيم ارزشي، ديني و اخلاقي در رويکرد نسل سوم حقوق بشر تأکيد کرد و گفت: در نسل سوم مفهوم حقوق بشر به عنوان يک حق انساني براي ايجاد امنيت، توسعه، عدالت و آموزش مطرح است.
اين پژوهشگر با بيان اينکه در نسل سوم حقوق بشر انسان به اين نتيجه رسيده است که نميتواند از مفاهيم الهياتي به دور باشد، گفت: امروزه الهيات و ادبيات ديني در اجتماع ظهور پيدا کرده است.
به گفته اين مقام مسوول، امروزه يک نهضت الهيات حقوقي مطرح شده چرا که فقط کنترل کنندهها و اجبارهاي قانوني براي کنترل انسان کافي نيست و بايد به دنبال الهياتي بود که از درون جبر عاشقانه و عارفانه را ايجاد کند.
حجه الاسلام اکبري با اشاره به اينکه طبيعت با ميل و جاذبه خود به سمت خداوند سير ميکند و انسان نيز ميتواند در اين چرخه با شوق برود، افزود: بايد جامعه انساني را به سمتي کشاند که با جبر عاشقانه و عارفانه به حقوق انساني کشش پيدا کند.
وي يادآور شد: انسان در رويکرد نسل سوم با مفهوم الهيات حقوق بشر مواجه است که اين نوع نگاه در کتيبه کوروش ظهور کرده و مفاد آن يک جبر عاشفانه را توصيف کرده است.
اين محقق با اشاره به بزرگترين کار ناپلئون بناپارت مربوط به کد گذاريهايي در مود قانون و جرائم بيان داشت: امروزه با جرم انگاري نميتوان جامعه را به رعايت حقوق انساني وادار کرد و نياز به يک جبر عاشقانه از درون انسان است.
وي حقوق بشر را يک بحث ميان رشتهاي دربرگيرنده مباحث انسان شناسانه، معرفت شناسانه و تربيتي توصيف کرد و گفت: حقوق بشر با يک نگاه فيلسوفانه و حقوقي به ساختارهايي مربوط ميشود که به حق طبيعت و محيط زيست نگاه علمي، مادي و بيروني دارد.
حجه الاسلام اکبري در پايان با بيان اينکه الهيات را ميتوان در جاي جاي کتيبههاي کهن جهان ديد، گفت: کوروش را بايد به عنوان نماد حقيقت جو و حقيقتها مورد توجه قرار داد.
119/
انتهای پیام/