وي ادامه داد: در سال 1358 پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران اساسنامه کانون توسط شوراي انقلاب مورد بررسي قرار گرفت و به تصويب رسيد و کانون به عنوان زيرمجموعه وزارت ارشاد فعاليت خود را آغاز کرد.
افشار با بيان اينکه کانون از همان ابتداي تاسيس به عضويت فدراسيون بينالمللي اتومبيلراني و فدراسيون بينالمللي جهانگردي درآمد، گفت: بيشتر فعاليتهاي کانون در محور صدور گواهينامه بينالمللي، پلاک ترانزيت، سند مالکيت و کارنه، خدمات امدادخودرو و مسابقات اتومبيلراني و تدوين و ارائه طرح و پيشنهادات به مقامات دولتي براي اصلاح وضع عبور و مرور رانندگي و تقاضاي اجراي آنها به وسيله وضع قانون يا آئيننامه تعريف شده است.
وي خدمات گردشگري شامل طراحي، برنامهريزي و اجراي تورهاي مسافرتي از طريق ايجاد دفاتر خدمات مسافرتي، آموزش از طريق ايجاد دانشگاههاي جامع علمي کاربردي با بيش از 30 شعبه دانشگاهي در کل کشور و فعاليتهاي بازرگاني و سرمايهگذاري شامل همکاري، مشارکت، برپايي نمايشگاه و همايشها در زمينه امور فرهنگي، اقتصادي و تجاري در راستاي پيشبرد اهداف اين مجموعه را از ديگر محورهاي فعاليتي کانون برشمرد.
افشار با بيان اينکه از سال 1369 تا اواخر سال 1386 مسابقات اتومبيلراني داراي تقويم سالانه مشخصي نبوده و اين مسابقات به صورت غيرمنظم انجام شده است، بيان داشت: پس از الحاق کانون به سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري در اواخر سال 1386 با حمايت حميد بقايي، قائممقام وقت سازمان ميراثفرهنگي بار ديگر کانون به صورت جدي وظايف تاکيد شده خود در اساسنامه را دنبال کرد.
وي گفت: پس از وقفهاي طولاني نخستين نمايشگاه خودروهاي کلاسيک در مجموعه فرهنگي و تاريخي نياوران در مرداد ماه سال 88 توسط کانون برپا شد و به دنبال آن مسابقه اتومبيلراني رالي گردشگري تهران _ شمال با حضور خودروهاي کلاسيک در همان سال برگزار شد.
افشار ادامه داد: همچنين در روزهاي 21 و 22 بهمنماه سال 1389 همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي دومين مسابقه اتومبيلراني گردشگري تهران _ ابيانه با حضور خودروهاي کلاسيک برگزار شد.
دبير کارگروه شناسايي و صيانت از خودروهاي کلاسيک برگزاري سومين همايش و دومين نمايشگاه خودرو، امداد و نجات در محل برج ميلاد را از ديگر اقدامات کانون جهانگردي و اتومبيلراني بر شمرد که در سال جاري صورت گرفت.
وي افزود: به دنبال مراجعات صاحبان خودروهاي کلاسيک و قديمي و اعلام مشکلات آنان به کانون مبني بر عدم حمايت نهادهاي ذيربط از خودروهاي قديمي، بررسيهاي کارشناسي در اين خصوص توسط مديران کانون آغاز و گزارشهاي تکميلي به رياست سازمان تقديم شد.
افشار ادامه داد: پس از بررسي توسط کارشناسان حوزه سازمان ميراثفرهنگي و کانون جهانگردي و اتومبيلراني پيشنهادي با عنوان حمايت از خودروهاي تاريخي توسط بقايي، رئيس سازمان ميراثفرهنگي به هيأت دولت ارائه شد.
وي افزود: به دنبال پيگيريهاي مستمر کانون نهايتاً در ارديبهشت ماه سال جاري تصويب نامه هيأت وزيران مبني بر تاسيس دبيرخانه کارگروه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي در کانون جهانگردي و اتومبيلراني ابلاغ شد.
افشار گفت: اين کارگروه متشکل از نمايندگان سازمان ميراثفرهنگي، سازمان تربيتبدني، نيروي انتظامي، وزارت صنايع و معادن، سازمان محيطزيست و کانون جهانگردي و اتومبيلراني است.
اين مقام مسؤول در کانون جهانگردي و اتومبيلراني خاطرنشان کرد: دبيرخانه کارگروه به دستور هيأت دولت در محل کانون مستقر و تاکنون با بيش از 23 جلسه کارشناسي نحوه فراخوان، شناسايي، جذب و صدور پلاک و شناسنامه تاريخي را به تصويب رسانده است.
وي يادآور شد: در فاز اول به زودي نخستين فراخوان خودروهاي با قدمت بيش از 25 سال از طريق روزنامههاي کثيرالانتشار و رسانههاي ديداري و شنيداري به اطلاع عموم خواهد رسيد./115
انتهای پیام/