يک عضو کميسون صنايع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با ميراث‌آريا (chtn)، با اشاره به محقق نشدن شرايط طرح تعويض خودروهاي فرسوده، مهم‌ترين مشکل اجراي کامل طرح را فقدان توان مالي بانک‌ها دانسته و افزود: فقدان توان مالي بانک‌ها براي ارائه تسهيلات تعيين شده در طرح جايگزيني، مانع تحقق اهداف طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده شده است.

«حميدرضا فولادگر» اضافه‌کرد: دارندگان خودروهاي فرسوده جزو اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و توان پرداخت مبلغ مابه‌التفاوت خريد خودروي نو را ندارند و تا زماني که بانک‌ها تسهيلات مناسبي را در اختيارشان نگذارند نمي‌توانند خودروهاي خود را از رده خارج کنند.

نماينده مردم اصفهان همچنين توان پايين توليد در کارخانجات خودروسازي داخلي را ديگر مانع اجراي طرح ذکر و تصريح‌کرد: جايگزيني خودروهاي فرسوده، زماني به مشکل برخورد که مشروط بر تعويض خودرو‌ها با خودروهاي دوگانه‌سوز شد، چراکه خودروسازان توان توليد سالانه ۴۰۰هزار دستگاه خودروي گازسوز را ندارند و اين امر باعث شد که روند اجراي طرح به کندي انجام شود.

«فولادگر» با بيان اينکه طرح خروج خودروهاي فرسوده از سال ۸۲ آغاز شده است، گفت: تاکنون حدود ۷۵۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شده است و با توجه به ضرورت اجراي اين طرح، دولت مصوباتي جديدي را مبني بر ارائه تسهيلات بيشتري به دارندگان اين خودرو‌ها تصويب کرده است و در صورتي که بانک‌ها در اجراي اين مصوبات کوتاهي نکنند، اين تصميم دولت مي‌تواند به روند خروج خودروهاي فرسوده سرعت دهد، چرا که فقط دليل ناکامي در اجراي طرح خروج خودروهاي فرسوده، کمبود منابع مالي براي دارندگان اين خودروهاست.

اين نماينده مجلس با بيان اين نکته که اجراي سريع و گسترده طرح فوق موجب صرفه‌جويي در منابع ملي و رشد و پيشرفت کشور در بخش صنعت مي‌شود، خاطر نشان کرد: در صورتي که طرح با سرعت و موفقيت به انجام رسد هم در مصرف سوخت صرفه‌جويي فراواني مي‌شود و هم فعاليت کارخانجات خودروسازي داخلي رونق دوچنداني خواهد گرفت.
/118

انتهای پیام/

کد خبر 1390042411