«سوسن کشاورز» ديدگاه سودانگارانه يعني سوء استفاده از معلوليتها در مواردي همچون توزيع مواد مخدر و غيره را نوع دوم نگرش به معلولان کشور دانست و با تاکيد بر اينکه متوليان امر بايد با اين معضل مبارزه کنند، ادامه داد: از ديگر انواع نگرش به معلولان، ديدگاه عام است که در بين آحاد مردم و مسوولان وجود دارد و آن ديدگاه ترحمآميز و دلسوزانه است که از نظر معلولان مطرود است.
معاون وزير آموزش وپرورش در ادامه يادآور شد: چهارمين نوع نگرش به معلولان که بايد تقويت شود، نگاه انساندوستانه و نگاه به شخصيت فردي و توانمندي به جاي معلوليت اوست که بايد اين نگرش نيز در کشور برجسته شود.
«کشاورز» همچنين با اشاره به تلاشها براي تغيير اين نگرشها، تدوين سند توسعه ۵ ساله آموزش و پرورش استثنايي را گام مهمي در اين زمينه دانست و اظهار داشت: اين سند، مبتني بر اسناد تحولي آموزش و پرورش تدوين شده و آماده است و بايد پس از اين در «کميته تلفيق اسناد تحولي» وزارتخانه بررسي و نهايي شود. با اجراي اين سند تحولات عميقي در عرصه آموزش و پرورش کودکان استثنايي کشور رخ ميدهد که يکي از مهمترين دستاوردهاي آن تغيير اين نگرشهاست.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور افزود: از اين پس، سند توسعه ۵ ساله آموزش و پرورش استثنايي به همراه شاخصهاي طراحي شده در اسناد تحولي، مبناي برنامهريزيها در حوزه تعليم و تربيت دانشآموزان استثنايي است.
«کشاورز» با اشاره به محورهاي مورد تاکيد قرارگرفته در برنامه پنجم توسعه براي آموزش و پرورش استثنايي گفت: تأکيد بر منعطفسازي مدارس و گسترش طرح «تلفيقي و فراگير» براي دانشآموزان استثنايي که توان حضور در مدارس عادي را دارند و نيز توسعه سنجش سلامت عموم دانشآموزان و پاسخگويي به نيازهاي خاص گروههاي دانشآموزي از جمله محورهاي مدنظر است؛ بر اين اساس، تمام دانشآموزان ورودي به سال اول دبستان بايد از جهات مختلف پزشکي و بهداشتي ارزيابي شده و از اختلالات يادگيري آنها پيشگيري شود.
/118
انتهای پیام/