رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور در گفت‌و‌گو با ميراث‌آريا (chtn)، با بيان اينکه در حال حاضر چهار نوع نگرش در ميان مردم حاکم است، نخستين نوع نگرش را نگاه اقتصادي برشمرد و تاکيد کرد: وظيفه ماست که قابليت‌هاي معلولان را شناسايي کنيم تا آن‌ها نيز بيش از زمان کنوني بتوانند به گردش اقتصادي کشور کمک کنند.

«سوسن کشاورز» ديدگاه سودانگارانه يعني سوء استفاده از معلوليت‌ها در مواردي همچون توزيع مواد مخدر و غيره را نوع دوم نگرش به معلولان کشور دانست و با تاکيد بر اينکه متوليان امر بايد با اين معضل مبارزه کنند، ادامه داد: از ديگر انواع نگرش به معلولان، ديدگاه عام است که در بين آحاد مردم و مسوولان وجود دارد و آن ديدگاه ترحم‌آميز و دلسوزانه است که از نظر معلولان مطرود است.

معاون وزير آموزش وپرورش در ادامه يادآور شد: چهارمين نوع نگرش به معلولان که بايد تقويت شود، نگاه انسان‌دوستانه و نگاه به شخصيت فردي و توانمندي به جاي معلوليت اوست که بايد اين نگرش نيز در کشور برجسته شود.

«کشاورز» همچنين با اشاره به تلاش‌ها براي تغيير اين نگرش‌ها، تدوين سند توسعه ۵ ساله آموزش و پرورش استثنايي را گام مهمي در اين زمينه دانست و اظهار داشت: اين سند، مبتني بر اسناد تحولي آموزش و پرورش تدوين شده و آماده است و بايد پس از اين در «کميته تلفيق اسناد تحولي» وزارتخانه بررسي و نهايي شود. با اجراي اين سند تحولات عميقي در عرصه آموزش و پرورش کودکان استثنايي کشور رخ مي‌دهد که يکي از مهمترين دستاورد‌هاي آن تغيير اين نگرش‌هاست.

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور افزود: از اين پس، سند توسعه ۵ ساله آموزش و پرورش استثنايي به همراه شاخص‌هاي طراحي شده در اسناد تحولي، مبناي برنامه‌ريزي‌ها در حوزه تعليم و تربيت دانش‌آموزان استثنايي است.

«کشاورز» با اشاره به محورهاي مورد تاکيد قرارگرفته در برنامه پنجم توسعه براي آموزش و پرورش استثنايي گفت: تأکيد بر منعطف‌سازي مدارس و گسترش طرح «تلفيقي و فراگير» براي دانش‌آموزان استثنايي که توان حضور در مدارس عادي را دارند و نيز توسعه سنجش سلامت عموم دانش‌آموزان و پاسخگويي به نيازهاي خاص گروه‌هاي دانش‌آموزي از جمله محورهاي مدنظر است؛ بر اين اساس، تمام دانش‌آموزان ورودي به سال اول دبستان بايد از جهات مختلف پزشکي و بهداشتي ارزيابي شده و از اختلالات يادگيري آن‌ها پيشگيري شود.
/118

انتهای پیام/

کد خبر 139004275