ارائه راهبردهاي ملي توسعه صنايع‌دستي در کارگروه صادرات کشور

«احمد بالان» در گفتگو با ميراث آريا (chtn)، افزود: يکي از مهم‌ترين سندهايي که مي‌تواند اصالت و نام کشور را در فرآيند جهاني برجسته کند، به طور حتم صنايع‌دستي است.

او با بيان اينکه در حال حاضر 60 درصد صادرات جهاني صنايع‌دستي توسط شش کشور صورت مي‌گيرد، گفت: چين،‌ هند، پاکستان، ترکيه، نپال و مصر اين شش کشور را تشکيل مي‌دهند.

مديرکل امور بازرگاني اين معاونت ادامه داد: طي سال‌هاي اخير بين 300 تا 400 ميليون دلار به طور مستقيم و حدود 150 تا 160 ميليون تومان به صورت غيرمستقيم از محل صادرات صنايع‌دستي عايد کشور شده است.

«بالان» تأکيد کرد: صنايع‌دستي ايران در سال‌هاي اخير بازارهاي کشورهاي مختلف آسيايي، آفريقايي، اروپايي و آمريکا را در اختيار گرفته‌اند.

او از عربستان، کويت، امارات، قطر، يمن، ترکيه، سوريه، لبنان، مالزي به عنوان عمده واردکنندگان آسيايي صنايع‌دستي کشور نام برد و بيان داشت: در ميان کشورهاي آفريقايي نيز مراکش، مصر، ليبي، کنيا و آفريقاي جنوبي مقصد صنايع‌دستي ايران هستند.

اين مقام مسوول با اشاره به اينکه صادرات صنايع‌دستي ايران با وجود ظرفيت‌هاي موجود، با موانع و مشکلاتي نيز روبرو است، اظهار داشت: کمبود کارشناسان و ارزيابان متخصص و آشنا با حوزه صنايع‌دستي، کمبود سرمايه‌گذاري در امر بسته‌بندي محصولات صنايع‌دستي و سنتي بودن روند صادرات کشور در مقايسه با تجارت جهاني از مهم‌ترين موانع و مشکلات پيش‌رو است.

مديرکل امور بازرگاني معاونت صنايع‌دستي موارد ذکر شده را از جمله راهبردهاي ارائه شده به کارگروه توسعه صادرات کشور عنوان کرد و بيان داشت: اين راهبردها به سازمان توسعه تجارت با هدف طرح در کارگروه مذکور ارسال شده است.

«بالان» خاطرنشان کرد: در صورت موافقت کارگروه توسعه صادرات کشور با اين راهبردها، مصوباتي سهم بخش صنايع‌دستي مي‌شود که توسعه اشتغال، حضور هنرمندان در صحنه‌هاي تصميم‌سازي و افزايش درآمد از جمله نتايج آن خواهد بود.
111/

انتهای پیام/

کد خبر 1390053036