مرمت نقاشي طوماري خوان ميرو در موزه جهان‏نما

به گزارش ميراث آريا (chtn)،مسوول واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگي – تاريخي نياروان با اشاره به اين که اين نقاشي بر روي پارچه بوده و 10 متر طول و حدود نيم متر عرض دارد، افزود: اثر در حال مرمت به دليل اسيدي شدن پارچه تکيه‏گاه در برخي نقاط، آثار لک، دوده و چرکي و عوامل بيولوژيکي همچون قارچ وکپک دچار آسيب شده بود که براي انجام عمليات حفاظت و مرمت به آزمايشگاه اين واحد منتقل شد.

« فاطمه محسني» با بيان اين که پروژه حفاظت و مرمت بر روي اين اثر دو بخش را شامل مي‏شود، توضيح داد: بخش اول شامل مطالعات هنري، آزمايشگاهي، دستگاهي، ساختاري، ميکروسکوپي و ماکروسکوپي لايه‏هاي تشکيل دهنده اعم از الياف تکيه‏گاه و رنگ‏ها و بخش دوم شامل انجام عمليات حفاظت و مرمت است که در حال حاضر مطالعات و بخشي از عمليات حفاظت و مرمت بر روي اين اثر انجام شده است.

«محسني» گفت: همچنين لحاظ برخي روش‏هاي حفاظت پيشگيرانه براي نگهداري و نمايش اثر از جمله موارد پيشبيني شده در اين پروژه است.

او درباره اين هنرمند افزود: خوان ميرو نقاش، مجسمه ساز و سفالگر اسپانيايي در سال ۱۸۹۳ در بارسلون به دنيا آمد.او نقاشى را از سال ۱۹۱۲ آغاز کرد. در اوايل تحت تاثير «فوويسم» بود. در پاريس با پيکاسو آشنا شد و مورد حمايت و تشويق او قرار گرفت. از سال بعد همه زمستان‌ها را در پاريس مي‌گذراند و تابستان‌ها به دهکده «مونترا» بازمى گشت. در اثر اين رفت و آمدها ميان دهکده پدرى و پاريس، با ماکس ژاکوب و «پى ير رودى» آشنا شد و به مجامع دادائيست‌ها راه يافت.

مسوول واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران افزود: «ميرو» در سال ۱۹۲۳ به جمع سوررئاليست‌ها پيوست.در واقع آن‌ها بودند که سرچشمه‌هاي خيال و رؤيا را بر «خوان» آشکار کردند.ملاقات با «آندره برتون» در سال ۱۹۲۴ نقطه عطفى در زندگى او شد. از سال ۱۹۴۴ به بعد نقاشى در ابعاد بزرگ‌تر را شروع کرد و تبديل به نقاش نام آشنايى شد که سفارش‌هاي بسيار مهمى به او داده مي‌شد.

به گفته اين مقام «ميرو» هنرمندى است که با حداقل عناصر حداکثر تأثير را بر بيننده مي‌گذارد.

/122

انتهای پیام/

کد خبر 1390061314