«مهدي اسدي» با بيان اين که متاسفانه تاکنون درباره بازاريابي گردشگري ايران اقدامات اصولي و کارآمد به دليل نبود محتوا و راهبرد در اين زمينه صورت نگرفته است، افزود: از بازاريابي و تجارت چشمگير و قابل استناد در بخش گردشگري ايران هيچ خبري نيست و جشنواره برندسازي در گردشگري ميتواند بهعنوان نقطه عطف در اينباره قلمداد شود.
وي اضافه کرد: ما نميتوانيم در برندسازي گردشگري ايران به تجارب جهان دراينباره به تنهايي تکيه کنيم، چرا که هيچ يک از آنها قابليت استفاده در گردشگري ايران را ندارد. برندسازي ايران بهدليل شرايط خاص، بايد بومي باشد چرا که برند در هر کشوري به سبک و سياق خود طرحريزي و آمادهسازي ميشود.
اين فعال حوزه گردشگري خاطرنشان کرد: اقدامي که در ابتدا براي اين جشنواره صورت گرفت، فراخوان مقاله برند در گردشگري ايران بود، چرا که اين فراخوان به منزله تلنگري براي دانشآموختگان و محققان اين صنعت به حساب ميآمد و آنها را ترقيب ميکرد که درباره برندسازي در صنعت گردشگري ايران راهکارهايي ارائه و آن را مورد تحليل قرار دهند تا اگر مجموعهاي در حوزههاي مختلف از قبيل: هتل، تورهاي مسافرت، توليدات صنايعدستي و ... قصد بهرهگيري از اين محتوا را داشت، بداند چه سياستگذاريها و مولفههايي بايد رعايت شود تا برند آن مجموعه در سطح ملي و جهاني بازتاب مناسبي داشته باشد.
رئيس ستاد برگزاري جشنواره برند در گردشگري با بيان اين که بهطور حتم نميتوان کشوري موفق در صنعت گردشگري پيدا کرد که برندسازي را سرلوحه کار خود نکرده باشد، افزود: حتي کشورهاي همسايه و نزديک به ايران مانند مالزي، امارات متحده عربي يا ترکيه برندسازيهاي خوبي را در بخش محصولات و خدمات و هم در معرفي مقصد سفر انجام دادهاند در حالي که اگر از يک گردشگر بخواهيد نامي ديگر از ايران ببرد شايد تنها به اسم بردن از تختجمشيد اکتفا کند که آن هم بيشتر بهعنوان يک شهرت شناخته ميشود تا برند.
وي گفت: نخستين مورد در برندسازي سازگارکردن سليقههاست تا بتوان قدمهاي بعدي در برندسازي را محکم برداشت؛ با برندسازي ميتوان نگاهها را مثبت و افراد را براي سرمايهگذاري در ايران اميدوار کرد.
اسدي با بيان اين که سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري بهعنوان يک سازمان دولتي به شدت پيگير است که مفهوم برند در گردشگري را بهوجود آورد، افزود: با برندسازي ميتوان کاري کرد که شرايط اقتصادي و سياسي به اصول کار گردشگري ضربهاي وارد نکند و حتي اگر يک شرکت بينالمللي خواهان سرمايهگذاري در ايران است با توجه به اين تعاريف اعتمادش تضمين شود و کار اصولي خود را انجام دهد.
120
انتهای پیام/