وي با اشاره به اين که 187 تعريف از برند وجود دارد، گفت: در تمامي اين تعاريف درباره اين که برند تصوير ذهني مخاطب است اتفاق نظر وجود دارد.
اين مدرس دانشگاه و مولف کتابهاي مختلف بازاريابي و تبليغات به عدم برندسازي ملي در ايران اشاره کرد و گفت: تاکنون در اين راستا اقدامي در ايران صورت نگرفته است به طوريکه در سال 85 روي اين پروژه کار کرديم و در سال 87 در جلسهاي که با سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري داشتيم اين طرح ارائه شد و مورد استقبال سازمان قرار گرفت و منجر به برگزاري سمينار سال 89 تهران با عنوان ساخت برند گردشگري شد.
وي گفت: در اين سمينار الگوبرداري از 10 کشور موفق دنيا در صنعت گردشگري که برخي شباهتهاي فرهنگي با ايران دارند همچون مالزي، هندوستان، چين، نيوزلند، کرواسي، اسپانيا، سنگاپور مورد مطالعه قرار گرفت و نتيجه تحقيقات در کتابي با عنوان «تبليغات شگفتانگيز» به چاپ رسيد.
وي کشور هندوستان را از جنبه گردشگري معنوي و فرهنگي با شيراز داراي وجه اشتراک دانست و افزود: کشور هند در سال 2003 با 25 درصد افزايش آمار گردشگران ــ حدود 2 ميليون گردشگر ــ مواجه بود که در سال 2004 اين رقم به 5 ميليون نفر افزايش يافت.
مقدم با بيان اين که برندسازي در ايران به اعتبار بالايي نياز دارد، متذکر شد: سياستگذاري و فرهنگ از عوامل موثر برندسازياند؛ همچنين بايد رسانهها و ابزارهاي تبليغي را عامل مهمي در شکلگيري تصوير ذهني مخاطب دانست.
/115
انتهای پیام/