کاپيتان «سيد حسن گيتيپسند»، با اشاره به 6 ميليون ساحلنشين در استانهاي گلستان، مازندران و گيلان و 245 ميليون سکنه در کشورهاي همسايه شمالي درياي خزر بيان کرد: اگرچه براي ايجاد بزرگراه دريايي خزر از ظرفيتهاي بالفعل بنادر شمالي کشور مانند انزلي، نوشهر و اميرآباد استفاده ميشود ولي 20 بندرگاه جديد در بنادر بالقوه مانند آستارا، فريدونکنار، نکا و ترکمن نيز ايجاد شده و زمينهساز 17 هزار شغل مستقيم در اين خطه ميشود.
وي از تکميل مطالعات اوليه اين طرح در مدت حدود 3 سال خبر داد و در رابطه با مزاياي آن گفت: اين طرح علاوه بر ايجاد 17 هزار شغل مستقيم داراي مزاياي متعددي از جمله جذب سرمايهگذاران داخلي و خارجي، کاهش مصرف سوخت، افزايش سرعت جابهجايي ساحلنشينان و گردشگران، افزايش امنيت راهها، کاهش تخريب محيط زيست، کاهش ترافيک در نوار ساحلي شمال کشور، کاهش حوادث تصادفات و مرگومير در نوار ساحلي، ساماندهي و بهينهسازي سفرها و گردشگري در نوار ساحلي شمال کشور، کاهش جدي هزينههاي ايمني و نگهداري راههاي نوار ساحلي شمال کشور و توسعه همکاريهاي استانهاي گلستان، مازندران و گيلان است.
طراح اين پروژه همچنين از همکاري مستمر و تنگانگ فرمانده پليس راه سابق کشور، خبر داد و بيان کرد: با توجه به اهميت بزرگراه دريايي شمال کشور در روانسازي و هدايت ترافيک اين منطقه به دريا، دکتر «عليرضا اسماعيلي»، فرمانده پليس راه کشور، همکاري شايان توجهي در اين رابطه داشتند، که شايسته تقدير است.
وي همچنين از ايجاد پايگاههاي بينراهي اطلاعرساني گردشگري در بندرگاههاي موجود در اين بزرگراه خبر داد و گفت: ورود هر گردشگر به کشور 10 شغل مستقيم و 50 شغل غيرمستقيم ايجاد ميکند علاوه بر اين راهاندازي اين بزرگراه دريايي در 2 فاز سفرهاي داخلي و خارجي، حاکميت کشور ما را به درياي خزر پررنگ ميکند.
به گفته کاپيتان گيتي پسند اين طرح در همايش بينالمللي جذب سرمايهگذاران براي جذب و همکاري با گروههاي سرمايهگذار داخلي و خارجي معرفي شد.
120/
انتهای پیام/