صنايع‌دستي موتور محرک اقتصاد روستاهاي هدف گردشگري است

«طاهر فرخ‌خاني» کارشناس صنايع‌دستي در گفت‌و‌گو با ميراث آريا (chtn)، با بيان اين مطلب گفت: صنايع‌دستي روستايي به عنوان مکمل اقتصاد خانوار روستايي و بعضا به عنوان موتور محرک اقتصاد روستاهاي هدف گردشگري عمل مي‌کند.

وي با اشاره به اين که صنايع‌دستي روستايي تداعي‌کننده بخشي از سنت‌هاي اصيل است، اظهار داشت: اين کالاها امروزه نه تنها به عنوان منبع درآمد ارزي مطلوبي براي کشور تلقي مي‌شود، بلکه يکي از منابع ايجاد اشتغال و افزايش درآمد روستاييان نيز به شمار مي‌روند.

اين کارشناس صنايع‌دستي افزود: اگر چه امروزه اشتغال به اين صنايع در بسياري از روستاها تنها در فصول بيکاري صورت مي‌پذيرد، اما بدان جهت که با اشتغال در اين فصول، ايجاد درآمد کرده و حتي از مهاجرت فصلي جلوگيري مي‌کند، حائز اهميت است.

فرخ‌خاني تصريح کرد: شرط لازم براي موفقيت در امر توليد و مصرف، رفع نواقص موجود در امر بازاريابي و بازاررساني و ايجاد ساز و کارهاي لازم است، زيرا در صورت نبود وجود بازار براي کالاها، روند توليد و به تبع آن واحدهاي توليد اعم از خانگي و صنعتي با مشکل مواجه خواهد شد.

وي ادامه داد:‌ در کشورهاي جهان سوم روستاييان و کشاورزان به رغم کار و کوشش فراوان همواره جز قشر کم درآمد جامعه به شمار مي‌روند و در تامين مخارج و هزينه‌هاي زندگي دچار مشکل هستند. در روستاها پتانسيل‌هاي گردشگري روستايي است که مي‌تواند منبع جديد درآمدي براي روستاييان به ويژه روستاييان کشورهاي در حال توسعه باشد.

اين کارشناس با بيان اين که صنايع‌دستي به عنوان عاملي که در توسعه گردشگري روستايي اهميت دارد اغلب در اين مناطق به صورت سنتي توليد مي‌شوند، گفت: اين صنايع که به صنايع‌دستي خانگي و صنايع‌دستي کارگاهي تقسيم مي‌شوند، نياز به تکنولوژي پيشرفته و پيچيده ندارد و متکي به تخصص‌هاي بومي و سنتي هستند.

فرخ‌خاني اضافه کرد: قسمت اعظم مواد اوليه مورد مصرف توليدات روستايي در داخل کشور يعني از منابع طبيعي محل تامين مي‌شود که اين موضوع ميزان استقلال و خودکفايي اقتصادي اين نوع صنايع را بيشتر نشان مي‌دهد.

وي تاکيد کرد: نيروي کار صنايع‌دستي در جوامع روستايي را بيشتر زنان تشکيل مي‌دهند، در اين زمينه بايد اذعان کرد که در صنايع‌دستي روستايي به استثناي برخي رشته‌ها و فعاليت‌هاي خاص زنان فعاليت بيشتري دارند.

اين کارشناس صنايع‌دستي در گفت‌وگو با ميراث آريا يادآور شد: از آن جا که بيشتر خريداران صنايع‌دستي از مناطق مجاور هر منطقه هستند، پيشنهاد مي‌شود براي تبليغات توليدات دستي اين مناطق و گسترش بازار فروش نسبت به اعزام صنعتگران و کارشناسان بازاريابي به همراه کالاهاي توليد شده در نمايشگاه‌هاي برپا شده ساير استا‌ن‌ها و حتي کشورهاي خارجي اقدام شود.

111/

انتهای پیام/

کد خبر 139009224