دوران کودکي وي در دامان مادري گذشت که يکي از اساتيد قاليباف و طراح قالي آن روزگار به شمار ميآمد.
وي تا پايان دوره دبيرستان به تحصيل ادامه داد و از همان زمان شيفته آثار چشمنواز و زيباي هنرمندان خاتمساز اصفهان شد و در محضر اکثر اساتيد آن زمان کار کرد و از تجربيات آنان بهره برد.
پس از آن به شاگردي استاد «مهدي فيضيان» که يکي از بهترين اساتيد فن خاتمکاري و خاتمسازي بود، در آمد؛ در کنار وي که در حقيقت آخرين استادش بود، با رمز و رازهاي اين هنر آشنا شد و تصميم گرفت آن را با جديت تمام دنبال کند.
بر اساس اين گزارش، وي با ابتکار و بدون تقليد صرف از هنرمندان بزرگ، اين رشته را ادامه ميدهد و به همين دليل است که طرحهاي انتخابي وي از اصيلترين و ماندگارترين طرحها به شمار ميآيند.
وي با دقت فراوان بهترين مواد را براي کار انتخاب ميکند و طرحهايش بيانگر خواستههاي دروني اوست.
استاد خاتميفرد انسان، انسانيت، صلح و همزيستي را سر لوحه کار خود قرار ميدهد.
طرح گرهپنج که استاد براي ساخت ميز مجلل و منحصربه فرد خود انتخاب کرده، زمينهساز گفتوگوي تمدنها و اشتراک انديشههاي والاي انساني است.
استاد خاتميفرد طرح اين ميز را از گنبد تاجالملک مسجد جامع اصفهان (گنبد خاکي) الهام گرفته است.
گنبد عظيمي در منتهياليه شمال مسجد جامع سر برافراشته که اکثر محققان و پژوهشگران آن را عاليترين نمونه هنر دوره سلجوقي ميدانند. باني اين گنبد900 ساله «ابوالغنائم مرزبان بن خسرو فيروزشيرازي» وزير ملکشاه سلجوقي ملقب به تاجالملک است و معماران گرهپنج آجري را براي ساخت اين گنبد انتخاب کردند تا نور داخل گنبد نيز از بالاي آن تامين شود.
استاد در ساخت ميز، طرح گنبد را مدنظر قرار داده و از تمام خطوط اسليمي زمان سلجوقي الهام گرفته و از مواد کاملا طبيعي (صدف دريايي، استخوان شتر، چوب عناب، چوب فوفل، مفتول برنجي و چوب نارنج) در ساخت آن بهره برده است.
طرح قاب دوطرفه روميزي از ديگر آثار منحصربه فرد استاد خاتميفرد است که با الهام از وصيتنامههاي شهدا که اکثرا روي کاغذهاي ساده و بهصورت دو رو نوشته ميشود، طراحي شده است.
آخرين اثر فوقالعادهاي که استاد در دست دارد، طرح ظريفي از ترکيب معرق و خاتم با الهام از طراحي داخل گنبد شيخ لطفاله است که بهزودي رونمايي خواهد شد.
ص/112
انتهای پیام/