پشتکار، صنعتگر قمي را به يکي از برترين آيينه‌کاران ايران تبديل کرد

به گزارش ميراث‌آريا (chtn)، ذوق پدر در رگ‌هاي پسر جاري بود و روحيه هنردوستي وي را به سمت تزيينات ساختماني کشاند.

اين صنعتگر در سن 16 سالگي هنر آينه‌کاري را نزد استاد «علي اصفهاني» آغاز کرد و ذوق هنري و پشتکار وي را به يکي از اساتيد بزرگ آيينه‌کار تبديل کرد؛ به طوري که افتخار هنرنمايي در حرم حضرت معصومه(س) را به مدت 40 سال از آن خود کرد و آيينه‌کاري بقاع متبرکه زيادي را در سراسر ايران بر عهده داشت .

بر اساس اين گزارش مرحوم استاد محمدعلي ملاعبدالهي يکي از هنرمندان و اساتيد اين رشته به شمار مي‌آمد.

هر چند امروز استاد ملاعبدالهي دار فاني را وداع گفت، اما شاگردان زيادي که در محضر اين استاد هنر آموخته و تجربه کسب کردند؛ امروزه هر يک به عنوان اساتيد صاحب فن به هنرنمايي مشغولند و راه وي را ادامه مي‌دهند.

بر اساس اين گزارش، استاد ملاعبدالهي هنر خود را به 3 فرزند خود نيز انتقال داد و در حال حاضر پسران و نوادگان ايشان نيز به اين هنر اشتغال دارند و ياد و خاطرش را هميشه زنده نگه خواهند داشت.

هنر آيينه‌کاري يکي از زيباترين هنرهاي سنتي ايران و از شاخه‌هاي هنرهاي تزييني است که از ابتکارهاي ويژه هنرمندان ايراني به شمار مي‌آيد و عمدتا در معماري داخلي و تزيينات درون بناهاي تاريخي به ويژه اماکن متبرکه به کار مي‌رود.

آيينه‌کاري در دوره ساسانيان رايج بوده و از آيينه‌کاري‌هاي به جا مانده مي‌توان بناي ديوانخانه شاه طهماسب صفوي (۹۳۰ ـ ۹۸۴ق‌/ يا ۱۵۲۴ ـ ۱۵۷۶م‌) در قزوين را نام برد، همچنين تمام بناهاي مذهبي باقي‌مانده از دوران صفوي از هنر اصيل و جذاب آيينه‌کاري برخوردارند .

به گزارش ميراث‌آريا هنر آيينه‌کاري به ايران اختصاص داشته و در دوران قاجاريه به اوج شکوفايي خود رسيده است.

اين هنر روزگاري در کاخ‌ها، منازل بزرگان، خواص و افراد هنردوست نيز کاربرد زيادي داشت و براي تزيينات تالارها و سرسراها و ساير قسمت‌هاي مهم بناها نيز استفاده مي‌شد.

خاصيت انعکاس و شکست نور موجب مي‌شد تا در تالارهاي بزرگ و مکان‌هايي که به نورپردازي خاص يا فضايي روشن نياز داشتند، از اين هنر کمک بگيرند.
ص/112

انتهای پیام/

کد خبر 1391022328