فرهنگ مجاهدت براي جبهه حق در دانشگاهها گسترش يابد

به گزارش ميراث آريا (chtn) به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي اوضاع در حال گذر جهان را از لحاظ ظاهري با مرحله تحولات پس از جنگ جهاني اول و دوران پيدايش استعمار اروپا قابل مقايسه دانستند اما تأکيد کردند: جهت گيري تغييرات آتي جهان برخلاف دورانهاي ياد شده، در جهت تبادل قدرت و توانايي هاي عمومي بخشي از ملتهاي جهان با بخشهاي ديگر است.

ايشان،‌در تبيين نشانه ها و شواهد بروز تحولات و تغييرات عميق جهاني به بيداري اسلامي اشاره کردند و افزودند: احساس هويت و بيداري متکي بر اسلام در ميان ملتهاي مختلف اسلامي، نشانه بي سابقه اي است که از عمق تحول در ساخت و هندسه آتي جهان، خبر مي دهد.

رهبر انقلاب شکست غرب به رهبري امريکا در تسلط بر منطقه غرب آسيا را نشانه ديگري از «دوران تحول کنوني» برشمردند و افزودند: خيز ناموفق امريکا براي تسلط بر اين منطقه مهم و حساس که در قضيه عراق و افغانستان آشکار شد از ديگر نشانه هاي تغييرات عميقي است که جهان با آن روبروست.

حوادث جاري در اروپا و آينده مبهم کشورهاي قدرتمند اين قاره از ديگر شواهدي بود که رهبر انقلاب براي اثبات حرکت جهان کنوني به سمت يک ساختار جديد، به آن استناد کردند.

ايشان افزودند اوضاع کنوني اروپا که سرانجام آن را به زمين خواهد زد، ناشي از خطاهاي تاکتيکي يا راهبردي نيست بلکه ناشي از خطاي بنياني در جهان بيني است.
حضرت آيت الله خامنه اي افول وجهه امريکا در جهان را چهارمين نشانه اي دانستند که اثبات مي کند جهان، در حال گذر به يک وضع جديد است.

ايشان خاطرنشان کردند: امريکا به عنوان قدرت اول ثروت و علم و فناوري نظامي و غيرنظامي، چندين دهه در ميان ملتها داراي وجهه عمومي بسيار خوبي بود اما اين کشور امروز نه تنها هيچ وجهه اي ندارد بلکه در افکار عمومي جهان به سمبل زورگويي، ظلم، دخالت در امور ملتها و جنگ افروزي تبديل شده است.

رهبر انقلاب پس از تشريح نشانه هاي بروز تحولات عميق در ساختار و هندسه جهان آتي،‌به تبيين اين واقعيت پرداختند که کشور و ملت ايران در اين دوران گذر از جايگاه مهم و حساسي برخوردارند که درک آن، وظايف سنگيني را متوجه ملت، نخبگان و مسئولان مي کند.

حضرت آيت الله خامنه اي بيداري نشأت گرفته از انقلاب اسلامي و استواري و استحکام بي نظير شالوده نظام بر مبناي اعتقاد،‌ايمان، عقل و عاطفه را از جمله دلايل جايگاه ويژه ايران در تحولات کنوني جهان خواندند.

ايشان افزودند: علاوه بر اين دلايل ثروت و منابع عظيم و خدادادي ايران از جمله منابع انرژي و نيروي انساني برخوردار از استعداد بالا، به ايران در موقعيت در حال تحول جهان،‌ويژگي هاي قابل توجهي بخشيده است.

رهبر انقلاب اسلامي در همين زمينه با اشاره به سترون و نازا بودن غرب در ارائه انديشه هاي نو و ايده هاي جديد براي بشريت، تأکيد کردند: جمهوري اسلامي بر خلاف غرب عقيم، در ابعاد مختلف سياسي، حکومتي، اخلاقي، فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي براي جامعه بشري حرفهاي نوين و موج آفريني دارد.

ايشان مردم سالاري ديني، ابتناي تمدن بر معنويت و آميختگي دين و زندگي در عرصه هاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي را از جمله حرفهاي نو ملت ايران و نظام اسلامي براي ملتهاي جهان دانستند.

رهبر انقلاب اسلامي در ارائه آخرين دليل براي اثبات جايگاه خاص ايران در روند تحولات جهاني به پايداري و سرسختي ملت ايران و نظام اسلامي در مقابل شيوه هاي سلطه غرب اشاره کردند و افزودند: ايران، مردمش، نخبگانش و مسئولانش در مقابل تهديد،‌جنگ آفريني، ترور، کشتار و اختلاف افکني غرب، ايستادگي مي کنند و اين واقعيت نيز، به اين کشور بزرگ ويژگي خاصي بخشيده است.

رهبر انقلاب اسلامي بعد از تبيين نشانه هاي ورود دنيا به مرحله يک تحول اساسي و تشريح جايگاه ويژه جمهوري اسلامي ايران در اين تحول، اين سوال را مطرح کردند که آيا دانشگاهها و حوزه هاي علميه در قبال اين حوادث بسيار مهم مسئوليتي دارند يا نه؟

حضرت آيت الله خامنه اي يک سوال ديگر نيز مطرح کردند: آيا دانشگاهها و حوزه هاي علميه مي توانند در اين تحولات مهم، تماشاگر باشند و براي خود نقشي تعريف نکنند؟

ايشان در پاسخ به اين سوال ها خاطرنشان کردند: توفيق و نقش آفريني ملت ايران در اين برهه بسيار مهم و تاريخي، در درجه اول بعهده دانشمندان کشور است و يقيناً دانشگاهها يکي از عناصر رتبه اول براي تأثيرگذاري در اين تحولات هستند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نقش بسيار حساس و عظيم دانشگاه در اين تحولات، افزودند: دانشگاهها مي توانند با عمل به مسئوليت هاي خود بگونه اي نقش آفريني کنند که کشور، ملت و تاريخ ايران در اين تحولات برنده باشند و اين مسئله، نشان دهنده نقش بسيار حساس نخبگان و دانشگاهيان در اين مقطع تعيين کننده است.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پيشرفتهاي کشور در عرصه هاي مختلف از جمله بخشهاي علمي،‌خاطرنشان کردند: در کنار اين پيشرفتها، نقاط منفي نيز در زمينه مديريت هاي علمي و برنامه ريزي ها وجود دارند که تنها راه برطرف کردن آنها، تمرکز ذخيره علمي و کارشناسي دانشگاهها براي حل اين مشکلات است.

شبهه لزوم بي طرف بودن علم و دخالت ندادن آن درسياست، موضوع ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره کردند.

حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: علم در مرحله کشف حقايق بيطرف است اما هنگامي که علم در خدمت يک جهت گيري قرار گيرد،‌به هيچ وجه بي طرف نيست و اين وضع کنوني جهان شاهد اين مسئله است.

ايشان افزودند: چگونه است که قرنهاي متمادي، علم در خدمت سلطه گري و استعمار ملتها، توليد سلاح و کشتار انسانها و جنگ افروزي قرار گرفته است اما نبايد در خدمت عدل، ارزشها و پيام اسلام قرار گيرد.

رهبر انقلاب اسلامي به يک مغالطه ديگر و آنهم تقسيم بندي دستگاه علمي کشور به دولتي و غيردولتي اشاره و خاطرنشان کردند: برخي تلاش مي کنند تا مفاهيم «دانشجو، استاد و تشکل دولتي» را به عنوان يک دشنام مطرح کنند در حاليکه حمايت دانشجو، استاد و يا يک تشکل دانشگاهي از نظام و حکومتي که بر پايه مباني اسلامي و الهي شکل گرفته، يک افتخار است.

ايشان افزودند: بايد فرهنگ تلاش و مجاهدت براي جبهه حق در دانشگاهها گسترش يابد که البته نقش اساتيد در اين زمينه بسيار برجسته است.

رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: گسترش فرهنگ تلاش و مجاهدت براي جبهه حق،‌در واقع همان فرماندهي جنگ نرم است که به عهده اساتيد دانشگاهها قرار دارد.

حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنان خود، ضرورت تأمل مسئولان درخصوص ايجاد نظام ملي نوآوري را مورد تأکيد قرار دادند و خاطرنشان کردند: خلاء نبود نظام ملي نوآوري که در واقع شبکه اي از ارتباط هاي زنجيره اي کلان و خرد دستگاههاي علمي کشور است، به شدت احساس مي شود که بايد براي آن چاره انديشي کرد.

ايشان تأکيد کردند: مهمترين وظيفه نظام ملي نوآوري، رصد و هدايت جريان علمي و نوآوري در کشور است.
در آغاز اين جلسه 3 ساعته، 13 نفر از استادان دانشگاهها، ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف بيان کردند.

دکتر غلامرضا پورمند نماينده استادان دانشگاه علوم پزشکي تهران، چهره ماندگار و محقق برتر جشنواره بين المللي رازي در سخنان خود به تبيين نقش و تأثيرگذاري «نگاه سلامت محور» بجاي «درمان محور» پرداخت.

دکتر منصور اعتصامي – استاد دانشگاه تربيت مدرس و نماينده استادان رشته هاي علوم انساني نيز، استفاده از مباني ديني و آموزه هاي اسلامي در مباحث اقتصادي را به ويژه در اصلاح الگوي مصرف و اقتصاد مقاومتي ضروري خواند.

وي خواستار استفاده از ظرفيت بالاي نخبگان و اساتيد اقتصادي به عنوان اتاق فکر اقتصادي کشور شد و از تهيه و تدوين طرح اقتصاد ضدتحريمي از جانب جمعي از اساتيد اقتصادي دانشگاهها خبر داد.

دکتر فرنوش فريد بُد دکتراي تخصصي الکتروشيمي دانشگاه تهران و داراي رتبه دانشمند بين المللي بعنوان سومين سخنران، تدوين نقشه جامع علمي کشور را گامي مهم در توسعه برنامه ريزي شده علمي دانست.

دکتر فريدبُد افزود: برنامه ريزي عملياتي و سرمايه گذاري کافي براي تحقق چرخه ايده تا توليد مي تواند شتاب رشد علمي کشور را بيشتر کند.

سخنران بعدي اين ديدار يک استاد فني بود. دکتر احمد چَلداوي استاد تمام رشته مهندسي برق و استاد نمونه کشوري،
وي تجربه 8 سال دفاع مقدس را نشان دهنده توانايي ملت ايران در تبديل تهديد به فرصت دانست و گفت: اين تجربه در شرايط فعلي نيز در پرتو برنامه ريزي و تلاش قابل تکرار است.

استاد چلداوي به عنوان نماينده استادان دانشگاههاي فني دو پيشنهاد مشخص داشت: تشکيل اتاق فکر صنايع بزرگ با حضور صاحبان صنايع و «استادان و محققان دانشگاهها» و تشکيل هم انديشي استادان جهان اسلام.

دکتر سيف الله سعدالدين نماينده بسيج اساتيد – تشکيل حلقه هاي علمي با حضور اساتيد صاحب فن بسيجي و دانشجويان را،‌منشأ آثار فراوان خواند و از تشکيل کارگروههاي 23 گانه تحول در علوم انساني و کارگروههاي جنگ نرم خبر داد.

دکتر سيدحسن شهرستاني نماينده اساتيد گروه هنر و عضو هيأت علمي دانشگاه هنر نيز ضرورت تحول در عرصه هنر و تقويت هنر برآمده از انقلاب اسلامي را محور سخنان خود قرار داد.

وي نظريه پردازي درخصوص مباني هنر از ديدگاه اسلام و لزوم توجه بيش از پيش به ادبيات داستاني بعنوان پشتوانه اصلي آثار نمايشي و سينمايي را مورد تأکيد قرار داد و از بي توجهي به معماري سنتي و اصيل در شهرسازي ها انتقاد کرد.

دکتر افسانه صفوي دکتراي شيمي دانشگاه شيراز و استاد و پژوهشگر نمونه به عنوان هفتمين سخنران،‌روند پيشرفت علمي ايران را افتخار آميز خواند و گفت: استقلال بيشتر دانشگاهها مي تواند اين روند را تسريع کند.

دکتر صفوي همچنين باور عميق به توانايي متخصصان داخلي، حمايت بيشتر از محققان وايجاد بانک نيازهاي صنعتي کشور را خواستار شد.
دکتر مهدي ناطق پور – دکتراي انگل شناسي پزشکي و استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران با تمرکز بر طرح دانش افزايي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها، تقويت ظرفيت هاي تربيتي و معرفتي اساتيد و استفاده از آن در پرورش فکري و فرهنگي دانشجويان را ضروري خواند. وي برنامه ريزي دقيق را تنها راه تحقق اين ايده دانست.

نهمين سخنران جلسه مشترک رهبر انقلاب و استادان دانشگاهها دکتر حميد ابريشمي استاد اقتصاد دانشگاه تهران بود. دکتر ابريشمي در نگاهي آسيب شناسانه به وضع فعلي اقتصادي کشور گفت: فقدان برنامه مطلوب اقتصادي بر مبناي اخلاق اسلامي، مهمترين عامل وضع کنوني است. اين استاد دانشگاه، اقتصاد اخلاقي را مکمل اقتصاد مقاومتي دانست.

دکتر شهرام يوسفي فر – دکتراي تاريخ ايران نيز به عنوان دهمين سخنران، ضرورت محور قرار گرفتن پژوهش در نظام علمي کشور را خاطرنشان کرد و گفت: بايد نگاه موجود به پژوهشگاهها و مراکز تحقيقات بعنوان مراکز دست چندم را تغيير داد.
دکتر يوسفي فر اصلاح و بازتعريف جايگاه اعضاي هيأت علمي پژوهشگاهها، تربيت مديران پژوهشي و گسترش اخلاق پژوهشي را خواستار شد.

دکتر نوشين بيگدلي دکتراي مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف فراهم کردن زمينه مشارکت جدي دانشگاههاي شهرستانها در عرصه پيشرفت علمي کشور را مورد تأکيد قرار داد.

سخنان دکتر بيگدلي چند نکته ديگر نيز داشت: استفاده از ظرفيت و خردجمعي اساتيد دانشگاهها در بخشهاي مختلف براي حل مسائل کلان کشور، الگوسازي اساتيد و نخبگان زن دانشگاهها به عنوان الگوي زن مسلمان ايراني و پرهيز از تغييرات مکرر در قوانين دانشگاهها و مقررات جذب اعضاي هيأت علمي.
دکتر مسعود اخوان فرد دکتراي حقوق تخصصي تجارت بين الملل و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد نيز در سخنان خود پرهيز از اقدامات ظاهري و کم عمق در موضوع راه اندازي کرسي هاي آزادانديشي را الزامي دانست. وي نگاه متوازن و همه جانبه به علوم انساني بويژه در باز توليد متون علمي، اصلاح ساختارها و تربيت نيروهاي ارزشي را مهم خواند.

دکتر حسن سالاريه دکتراي مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي شريف، به عنوان سيزدهمين و آخرين سخنران جلسه مشترک رهبر انقلاب و استادان دانشگاهها به بررسي موانع افزايش سرعت پيشرفت علمي کشور پرداخت.

ضعف در کار گروهي در تحقيقات علمي، تغييرات مکرر در مديريتهاي کلان پژوهشي، ريسک ناپذيري مديريت بخشهاي صنعتي، بي اعتمادي برخي مديران به دانش بومي،‌ضعف آموزشهاي کاربردي در دانشگاهها و کمبود رقابت علمي ميان استادان دانشگاهها براي رفع نقاط ضعف صنايع از جمله مواردي بود که دکتر سالاريه به آنها اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1391052274