ضرورت ساخت برند گردشگري ايران در بازارهاي هدف

دکتر «علي رحيم‏پور» با بيان اين مطلب به ميراث‏آريا(chtn)، افزود: برند هر کشور شاخصي براي معرفي جذابيت، قدرت، مشارکت و ميزان تاثيرگذاري آن در مجامع بين‏المللي و مراکز تصميم‏گيري سياسي، فرهنگي و اقتصادي است.

وي تصريح کرد: برند که ممکن است فقط يک يا چند واژه باشد، داراي بار ارزشي، مفهومي و مزيت رقابتي مهمي در عرصه جهاني است که براي جلب توجه و اعتماد مردم دنيا به‌ويژه سرمايه‏گذاران، رسانه‏ها و حکومت‏هاي ديگر اهميت دارد.

اين استاد دانشگاه اظهار داشت: برند گردشگري که در اکثر کشورهاي مقصد از آن به عنوان برند ملي ياد مي‏شود، معرف مزيت ويژه و رقابتي آن مقاصد و جامعه ميزبان است و تصويري مثبت، ماندگار، باثبات و برخوردار از کيفيت برتر را در ذهن مخاطب ايجاد مي‏کند.

رحيم‏‌پور با اشاره به بررسي برند گردشگري در 60 کشور مطرح گردشگري دنيا گفت: با توجه به اهميت برند در توسعه گردشگري کشورهاي مختلف، برند 60 کشور گردشگرپذير و رابطه آن با تصويرسازي ذهني براي گردشگران مورد بررسي قرار گرفت.

مديرگروه ميراث طبيعي کشور با اشاره به تحقيقي که در پژوهشکده گردشگري در زمينه برند صورت گرفته است، اظهار داشت: بر اساس اين تحقيق مشخص شد برندسازي يکي از مهم‏ترين ابزارهاي بازاريابي مدرن به شمار مي‏‌آيد و پرداختن به اين موضوع نقش شايان توجهي در ارتقاي جايگاه ايران در بازار تجارت بين‏المللي گردشگري و ايجاد تصويري مثبت و کارآمد از جمهوري اسلامي ايران نزد علاقه‌مندان سفر به کشورمان خواهد داشت.

معاون پژوهشکده گردشگري، برند را زاييده خلاقيت و داراي بالاترين ارزش دانست و افزود: برند در حقيقت نوعي مديريت رفتار مصرف‏کنندگان کالاها و خدمات است و از سوي بازاريابان حرفه‏اي شرکت‏ها و موسساتي اداره مي‏شود که جهاني مي‏انديشند.

وي يکي از راهکارهاي وفاداري مشتريان به يک کالا را ايجاد ساختارهاي جديد، و رفتار مصرف‏کننده را وابسته به محصول دانست و گفت: برند نقش موثري در مديريت ارتباط با مشترى دارد و اجراى فرايند جذب، درک نياز و فعال‌سازى مشترى را سرعت مي‏بخشد.

عضو هيات علمي پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، رسيدن به برند موفق را نيازمند نترسيدن از تغيير دانست و افزود: برند موفق نيازمند مديريت خلاق و نوآوري است. براي اجراي راهبرد «هر روز بهتر از روز قبل» بايد مديريت منابع انساني را بر اساس شايسته‎سالاري توام با مديريت ريسک و جسارت خطرپذيري براي کارکنان تعريف کرد.

اين مقام مسوول، گردشگري را مشهودترين روش شناخت برند يک ملت دانست و اظهار داشت: بسياري از کشورها که داراي محصول رقابتي درخورتوجهي در جهان نيستند، براي توسعه و رهايي از فقر مزمن به سوي صنعت گردشگري آمده‏اند و تلاش دارند در بازار تجارت گردشگري خود را برندي کارآمد معرفي کنند.
الف/ب/120

انتهای پیام/

کد خبر 1391082818