لزوم استانداردسازي مراکز اقامتي براي ورود به بازارهاي جهاني

«ناصر عندليب» با بيان اين مطلب به ميراث آريا(chtn)،‌ گفت: يکي از اهداف طرح تطبيق استانداردهاي مراکز گردشگري را سازمان‌دهي نظارت بر واحدهاي گردشگري کشور است و نظارت بر خدماتي که واحدهاي گردشگري ارائه مي‌کنند موضوعي بسيار مهم است که بايد دقيق و بدون دخالت نظرات شخصي انجام شود.

وي تصريح کرد: آن چيزي که پيش از اين صورت مي‏گرفته، نظارت جسته و گريخته بازرسان بوده که اغلب در ايام شلوغ سال مانند نوروز يا تابستان انجام مي‏شد و امکان جمع بندي دقيق وجود نداشت اما در طرح تطبيق، نظارت سازمان‌دهي شده يعني هر 6 ماه يک‌‌بار ارزياب‌ها بر اساس يک سيستم منظم ارزيابي خودشان را انجام دهند و از کارهاي هيجاني جلوگيري شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: مثلا اگر آشپزخانه هتل در زمان ظهر که اوج کار است بازرسي شود، مسلما در آن ساعت اين آشپزخانه سطح نظافت پاييني دارد و هرگونه نظارت جنبه شخصي پيدا مي‌کند حال آنکه سيستم تطبيق نظرات شخصي را از نظارت کارشناسي جدا مي‌کند و يک سيستم را در طول تمام روزهاي سال در دستور کار قرار مي‏دهد.

وي با اشاره به استقرار حداقل استانداردها در واحدهاي گردشگري تاکيد کرد: ما در طرح تطبيق دنبال مسائلي مانند ارتقا يا ارائه خدمات بسيار فراتر از حد انتظار نيستيم علاوه بر اين، اساس اين حرکت تشويق واحدهاي گردشگري براي استقرار سيستم‌هاي مديريت کيفيت و حرکت به سمت تعالي است که مدير يک واحد گردشگري را تشويق مي‏کند يک سيستم کيفيت را در واحدش ايجاد کند.

«عندليب» با اشاره به قرار گرفتن مشوق‏هاي انگيزشي براي واحدهاي گردشگري گفت: قاعدتا ما وقتي مي‌توانيم از واحدهاي گردشگري انتظار همکاري داشته باشيم که در کنار الزامات قانوني و اجباري، جنبه انگيزشي و مشوق‏هايي را نيز براي آنها مطرح کنيم.

مديرعامل تلاشگران انديشه کاراد يادآور شد: خوشبختانه در قانون پيش‌بيني شده که هر واحدي که بتواند گواهينامه کيفيت دريافت کند از شمول نرخ‌گذاري معاف مي‌شود که بزرگترين مزيت براي يک واحد گردشگري است .

وي گواهينامه استاندارد طرح تطبيق را مانند آرم استاندارد ساير محصولات و موجب اطمينان خاطر مصرف‏کننده خواند و يکي ديگر از امتيازات استفاده از طرح تطبيق استانداردهاي مراکز اقامتي را بازاريابي و تبليغات بر اساس اين گواهينامه دانست و بيان کرد: ما مي‌توانيم واحدهاي گردشگري را بر اساس گواهينامه کيفيت به روش‏هاي مختلف به مردم معرفي کنيم تا گردشگران قبل از ورود به يک هتل بدانند وارد چه هتلي مي‌شود و با اطمينان خاطر از خدمات آن استفاده مي‌کند.

اين مقام مسوول رقابت سالم بين واحدهاي گردشگري را از ديگر مزاياي اين طرح عنوان و بيان کرد: تطبيق استانداردهاي مراکز اقامتي نه تنها رقابت بين واحدهاي گردشگري را سالم مي‏کند بلکه دريافت‏کنندگان اين خدمات نيز در انتخاب راحت‏تر خواهند بود.

وي خاطر نشان کرد: همچنين اطلاعات بسيار گران‏قيمتي را در رابطه با منابع انساني، از نظر سن، سطح تحصيلات آموزشي در قالب طرح تطبيق از مراکز گردشگري بدست مي‏آيد و در آينده بر اساس آن نسبت به ارتقاي سطح واحدهاي بررسي شده تصميم‏گيري درستي مي‏شود.
/120/ص/

انتهای پیام/

کد خبر 139109139