وي با بيان اين که آنچه جمهوري آذربايجان در هفتمين اجلاس کميته ميراث معنوي يونسکو در هفته گذشته پاريس به ثبت رساند پرونده ساز ترکي يا همان پرونده ساز آذربايجاني است و ارتباطي به تار ايراني ندارد.
وي با اشاره به اخبار مختلف برخي رسانهها در خصوص ثبت پرونده تار به نام جمهوري آذربايجان يادآور شد: اين اخبار نيازمند توجه و دقت بيشتري است چرا که پروندهاي که توسط جمهوري آذربايجان در يونسکو به ثبت رسيده است پروندهاي کاملا متفاوت با پرونده تار ايراني است.
وي با بيان اين که اندازه، تعداد سيم، پردهبندي، شيوه ساخت، شيوه نوازندگي، مواد اوليه و حتي الحاني که در تار ايراني به کار ميرود با تار آذربايجاني تفاوت بسيار زيادي دارد يادآور شد: بايد توجه داشت که شباهت کلمه تار در پروندهاي که از سوي جمهوري آذربايجان ارائه شده است نبايد ما را دچار اشتباه کند.
پرمون اضافه کرد: ارائه پروندهاي به نام پرونده «ساخت و نوازندگي ساز تار» از سوي کشور جمهوري آذربايجان حتي نشاندهنده تاثيرپذيري آذربايجانيها از فرهنگ و موسيقي ايراني است.
مدير دفتر منطقهاي مطالعات پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي مرکزي و غربي ادامه داد: اگر چه در موضوع ثبت جهاني آثار ملموس «صفت ترينها» مورد توجه يونسکو قرار ميگيرد اما در آثار فرهنگي ناملموس وجود يک اثر اهميت دارد.
وي در ادامه صحبتهاي خود با بيان اين که اين امکان براي جمهوري اسلامي ايران نيز فراهم است تا در ديگر اجلاسهاي کميته ميراث معنوي يونسکو پرونده مستقلي به نام پرونده تار با نام جمهوري اسلامي ايران ارائه دهد افزود: ارائه پرونده تار از سوي جمهوري آذربايجان ارتباطي به پرونده تار ايراني ندارد.
ص/108
انتهای پیام/