محمدي با اشاره به اينکه فرش و تابلوفرش زير مجموعه اي از بافت منسوجات با دار هستند، تشريح کرد: بافت تابلوفرش در آذربايجان شرقي، نخست در تبريز متداول بوده، اما به تدريج با پيچيدگي روزافزون روابط بازار و تجارت و نيز بالا رفتن حجم تقاضا و در نهايت با صنعتي شدن اين هنر، توليدکنندگان نيمه متمرکز تبريز که بافندگان سردرودي نيز در آن کارگاه ها مشغول بودند بيشتر به تجارت تابلو فرش روي آوردند.
وي افزود: بافت تابلوفرش در سردرود که از نيروي کار مناسب برخوردار بود به صورت دارهاي منفرد در منازل بافنده ها اشاعه پيدا کرد و به تدريج با گذشت چند دهه توليد اين هنر در آذربايجان در شهر سردرود جامعيت يافت.
رئيس شوراي فني صنايع دستي استان تصريح کرد: بافت فرش با طرح هاي تصويري در رج شمارهاي بالا در ابعاد کوچکتر، به تدريج فرش را از حالت زيرانداز خارج و آن را همچون آويزي تزئيني مطرح نموده است.
محمدي با بيان اينکه تابلوفرش آذربايجان شرقي به عنوان زير مجموعه اي از دست بافته هاي سنتي با دار در چند دهه اخير با رشد تصاعدي در امر توليد و فروش روبرو بوده است، يادآور شد: هنري و تکنيکي بودن بافت تابلوفرش سبب شده توليدات آن از دستمزد بيشتري نسبت به بافت فرش برخوردار باشد.
وي خاطرنشان کرد: توليد تابلوفرش علاوه بر رونق بخشيدن به صنعت فرش بافي و کاهش نرخ بيکاري، روند رشد فرهنگي و اجتماعي شهرهاي اقماري تبريز همچون سردرود را سرعت بخشيده که خود موجب افزايش ارتباطات اجتماعي در سطح منطقه و با بافندگان ديگر استان ها شده است.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با تاکيد بر لزوم ثبت ملي تابلو فرش سردرود به منظور جلوگيري از تغيير شکل سنتي آن تصريح کرد: با پيچيدگي هر چه بيشتر و افزايش تقاضا، اين هنردستي به تدريج صنعتي شده و روش هاي سنتي در تهيه مصالح و آماده سازي براي بافت با تغييرات عمدهاي رو برو گشته است.
محمدي يادآور شد: هرچند برخي از اين تغييرات به ارتقاي کيفيت بافت کمک کرده اما ثبت ملي اين اثر در حفظ اصالت طرح ها، نقشه ها، مضامين، رنگ ها و ديگر ابزار مورد استفاده در توليد تابلو فرش سردرود کمک مي کند.
الف/108
انتهای پیام/