به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این تابلو در ابعاد 30×36 و با عنوان «مسیر صلیب»، تابلو نقاشی بر روی تکیه گاه چوب و از زیر مجموعه های شکل مستمر بوده که در قرن 19 میلادی توسط هنرمندان روسی خلق شده و سیر تولد حضرت مسیح تا به صلیب کشیده شدنشان را به نمایش میگذارد.
بر اساس مطالعات ماکروسکوپی، میکروسکوپی و آزمایشگاهی، تغییر فرم تکیه گاه چوبی، شکستگی و ترک تکیه گاه چوبی، حفره، سستی و آلودگی بیولوژیکی، ترک، سستی و ریختگی لایه بستر، تاول رنگ و بستر، ریختگی رنگ، پوسته شدن رنگ، خراشیدگی رنگ، دلمه شدن ورنی، از بین رفتن ورنی در بیشتر نقاط و آلودگی و چرکی از جمله آسیب های وارده به لایه های این اثر بوده اند.
عملیات حفاظت و مرمت این اثر شامل از بین بردن آلودگی بیولوژیکی و استحکام بخشی و پر نمودن حفره ها، غبار روبی و پاکسازی جرم آلودگی، برداشتن لایه ورنی آسیب دیده، استحکام بخشی لایه رنگ و بستر، قراگیری در فریم مخصوص جهت از بین بردن تاب تکیه گاه، برداشتن لایه های مرمت نادرست رنگی، برگرداندن و استحکام بخشی طبله و تاول ها رنگ و بستر، بستر سازی، موزون سازی و پوشش دهی با ورنی استحکام بخش بوده است.
تکیه گاه این نقاشی با توجه به مطالعات فن شناسی انجام شده از جنس کاج نوئل می باشد و لایه بستر این اثر بر اساس مطالعات میکروسکوپ الکترونی شامل ژیپس با اندکی زبره است.
ایکن نگاری از ریشه یونانی Eikonگرفته شده و در فرهنگ فارسی به معنای تمثال، تندیس، پیکر، مجسمه و تشبیه تصویر حضرت مریم و مسیح یا مقدسان مسیحی و شمایل اولیاء است.
از خصوصیات عمومی ایکنها عدم وجود پرسپکتیو همانند مینیاتور ایرانی بوده و اغلب سوژه اصلی بزرگتر و مرکزیت بیشتری را به خود جذب می کند؛ نکات اصلی در پس زمینه جای گرفته و به نقاش اجازه می دهد از واقعه پرده برداری کند؛ شبیه به آنچه در پرده خوانی در ایران وجود دارد.
همچنین در ایکن نگاری منبع نور طبیعی وجود نداشته و سایه ها ترسیم نمی شود و تنها منبع روشنایی، نور وجودی چهره ها و اشکال مقدس و نور حلقه روحانی دور چهره ها می باشد. در ایکن نگاری یا تنها پرتره قدیسین نمایش داده می شود و یا داستانی روایی را نمایش می دهد که شکل مستمر نام دارد.
از دیگر ویژگیهای ایکنها سادگی، روشنی، وضوح، تناسبات خاص و تقارن و رنگ آمیزی نمادین است.
انتهای پیام/