مصیب امیری گفت : در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان 1309 و نظام نامه اجرایی آن مصوب 1311و بند (ج) از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور ، مصوب 1367 ، مراتب ثبت اثر فرهنگی ، تاریخی خانه احمد توجه به پایان رسید .
امیری گفت : خانه احمد توجه که در استان فارس ، شهرستان شیراز ، خیابان طالقانی کوچه یک شمال مسجد ظهراب بیک پلاک 459 قرار گرفته پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 31124 مورخ 93/6/26 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس : بنا سه طرف ساخت در ابعاد تقریبی 18 در 13 متر است. پس از ورود به حیاط مرکزی ساخت و ساز در سه ضلع شمالی ، جنوبی و شرقی دیده می شود . ضلع شرقی خانه متاسفانه در اثر تفکیک و تخریب در گذشته کاملا از بین رفته است. ورودی بنا در ضلع جنوبی است که توسط راهرویی به حیاط مرکزی راه می یابد . این راهرو در اثر ساخت و سازهای بعدی در جای هشتی ورودی ایجاد شده است.درضلع جنوبی بنا نیزشاه نشین واتاق قراردارد. این اتاق با درکهای ارسی 5 لتی و گره چینی هایی بسیار پرکار و زیبا تزئین شده است. ویژگی منحصر به فرد این درکها کار شدن آیات قرآنی در لابلای گره چینی درکها است که در کمتر بنایی دیده شده است. سقف اتاق مرجوک کاری و بدنه با رفهایی تزئین شده است. زیر شاه نشین زیرزمین است.
ضلع شمالی بنا نیزبا سبکی متفاوت به شکل ایوانی است که در گوشه آن ،اتاق گوشواره تعبیه شده است.دسترسی به ایوان با پلکان سنگی است که پلکان دوم آن به شکل مشبک تزئین شده است. دیواره این ایوان یا آجرکاریهای بسیار زیبا تزئین شده است . مرکزیت طرحهای کار شده بردیواره ایوان با آجر سروی
است که در فرهنگ ایرانی نشان استقامت،ایستایی و طول عمر است. اتاق گوشواره در انتهای شرقی این ضلع از دو طرف دسترسی دارد. درک ارسی این اتاقسه لتی و کم کارتر از ضلع جنوبی است. دو درب ، این اتاق را به پستوها و پشت بام وصل میکند.حوضخانه این خانه در زیر ایوان ضلع شمالی است.
درضلع غربی خانه نیز اتاق سه دری ساده ای دیده میشود که جدید ساخت تر از سایر اتاقها است. ورودی این اتاق از دو طرف است و به جز درکها تزئینات دیگری ندراد. زیر این طبقه نیز زیرزمین است و با دخل وتصرفاتی توسط مالک تغییر کاربری داده شده است.
ضلع شرقی نیزدیواره ای ساده و بدون نما است .دور تا دور حیاط خانه ازاره های سنگی است و لبه های بام با شیر سرهای چوبی تزئین شده است. عمده ترین تزئینات خانه آجرکاریهای نماها هستند هر چند تزئینات چوب در درکها و سنگ در ازارهها و پلکانها نیز جلوه خاص خود را دارند.
انتهای پیام/