به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با ایراد سخنانی در این همایش عنوان کرد: امروز فلات مرکزی ایران بخصوص استان اصفهان، با بیش از 7 هزار سال قدمت زندگی متمدنانه، بیش از 196 رشته از مجموع 365 رشته صنایع دستی کشور را در خود جای داده است و این در حالی است که در طول این دوران کهن صنایع دستی از جمله نخستین کوششهای خلاقانه بشر جهت تعالی و رشد جوامع بوده است. با این وصف امروزه دو سوم صنایع دستی کشور در این استان وجود دارد.
وی در ادامه سخنانش افزود : امروزه خوشبختانه بحث صنایع دستی در کنار حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری به یکی از مهم ترین موضوعات کشور تبدیل شده است زیرا همگی امروز به این نتیجه رسیده اند که محور توسعه آینده کشور و خصوصا استان در این حوزه ها قرار دارد و این در حالی است که معتقدم همبستگی میان این سه حوزه می تواند توسعه اقتصاد، و حتی توسعه فرهنگی کشور را در آینده رقم بزند. بنابراین همفکری و تعامل بین بخش خصوصی و دولتی می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور با توجه به ظرفیتهایی که در این سه حوزه قرار دارد ایفا کند.
اله یاری در ادامه سخنانش افزود : سازمان میراث فرهنگی از تمام ظرفیتهای خود برای توسعه صنایع دستی استفاده می نماید و تلاش دارد شرایط لازم را جهت گسترش تبادلات تجاری و توسعه صادرات صنایع دستی با همکاری سایر نهادها ایجاد کند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه سخنانش افزود : برای دست یافتن به توسعه همه جانبه در حوزه های ماموریتی سازمان از جمله صنایع دستی با تکیه بر خرد جمعی تلاش می نمائیم تا با تشکیل شوراهای هم اندیشی شامل فرهیختگان ، هنرمندان و پژوهشگران حوزه دانشگاهی به توسعه کمی و کیفی دست یابیم.
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین رهبر امام جمعه موقت اصفهان نیز با ایراد سخنانی از توسعه همه جانبه صنایع دستی در استان حمایت کرده و عنوان کرد: از تمام توان خود برای جلب حمایت مردم و مسئولین برای توسعه صنایع دستی با توجه به بروز خشکسالی های متوالی استفاده میکنیم. زیرا معتقدم صنایع دستی می تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از مشاغل، همچون کشاورزی و دامداری باشد که بر اثر خشکسالی بسیاری از آنها از میان رفته اند.
در ادامه نشست تخصصی برندسازی در صنایع دستی استان، اساتید و فعالان حوزه برندینگ در بخش خصوصی و دولتی به تبئین نظرات خود پرداختند که از آن جمله می توان به تعریف برند سازی اشاره کرد.
بر این اساس در این نشست عنوان شد که \"برند\" امروزه یک واژه و نام تجاری است که در حقیقت برای ایجاد آگاهی مشتری از کیفیت کالا ایجاد شده است. بنابراین با برند سازی می توان در بازار رقابتی امروز به مشتری احساس امنیت و اعتماد ارائه کرد.
در ادامه این همایش در راستای ضرورت برند سازی عنوان گردید که با توجه به اینکه بازار امروزه به نوعی با مردمسالاری خریداران مواجه شده یعنی بدین ترتیب که تنوع ارائه کالا از یک جنس مشخص حق انتخاب مشتری را افزایش داده لذا با برند سازی می توان اجناس خاصی را در بازار رقابتی از اعتبار و هویت مشخص برخوردار نمود. با این وصف تولید کنندگان در رشته های متنوع صنایع دستی استان می توانند با پیوستن با طرح برند سازی، تولیدات هنری خود را در بازار بین المللی با سهولت بیشتری ارائه کند.
با توجه به ضرورت طرح در پایان این نشست مقدماتی توافق شد با ادامه این نشستها الگوهای اجرائی برند سازی جهت هنرمندان از یکسو و تولید کنندگان آثار صنایع دستی از سوی دیگر تبئین و ارائه شود.
انتهای پیام/