به رغم مطالعات، کاوشها و بررسیهـاي فراگیـر باسـتان شناسـی در فـارس تاریخچـه شهرسـتان اقلیـد همچنان در پرده اي از ابهام قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان، افزود: کمبود بررسی هاي منظم باستانشناسی موجب شده است تا هیچگونـه اطلاعاتی از سکونت ها و ساختارهـاي اقتصـادي، سیاسـی، مـذهبی و اجتمـاعی ادوارمختلـف فرهنگـی شهرستان اقلید در اختیار نداشته باشیم کهدر همین راستا وبه منظور تکمیل اطلاعات ، اولین فصل مطالعه ي منطقه با بررسی روشمند تل گرد و با توجـه به موقعیت جغرافیایی و تاریخی، با اخذ مجوز از پژوهشکده باستان شناسی انجام شد.
امیری گفت : بررسی و شناسایی تل گردو از این نظر حایز اهمیت است که تا کنون هیچ گونه مطالعات علمی باستان شناختی در این منطقه صورت نگرفته است ودر طی این پژوهش گونـه شناسـی و طبقـه بندي داده هاي سطح تپه منجر به کسب اطلاعات بیشتري در مقایسه با دیگـر محوطـه هـاي همزمـان در استان فارس شد.
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری فارس از مهمترین یافته های این کاوش باستان شناسی راکشف شواهدي از وجود استقرار دوران متـاخر هخامنشـی، فراهخامنشی، ساسانی و اوایل اسلام در این محوطه تاریخی دانست.
امیری گفت : یافته هاي حاصل از بررسی محوطه شامل2277 قطعه سفال ، یک عدد کوزهي سالم ، تعدادي قطعات فلزي، قطعهاي از دستبند شیشـه اي، چنـدین قطعـه شکسـته دست آس و تعداد قابـل توجـهی گل مهرهستند که در تاریخ گذاري این محوطه بسیار مفید واقع شده اند . این گل مهر ها بر اساس کتیه هاي که در بردارند به دورهي ساسانی تاریخ گذاري شدند.
این دکترای باستان شناسی افزود: گل مهرها و مهر و موم ها از جنس گلرس هستند که به عنوان یک امضا براي کالاها ونامه هامـورد استفاده قرار می گرفته اند و در بردارنده اثر مهرهايی هستند که هرکدام داراي ویژگیهاي خاص خـود هستندو تعداي از این گل مهرها در واقع کتیبهای با مضامین مذهبی و مضامین اداري بوده و برخی دیگر فقط نقوشی شامل حیوانات، پرندگان و یا علایـم نمـادین را در بـردارند.
در ادامه این گفتگو سرپرست گروه کاوش باستان شناسی محوطه تاریخی تل گردو گفت : بر اساس مطالعه یافته هاي بدست آمده از بررسی محوطه تل گردو ، آغاز استقرار در این محوطـه از اواخـر دوره هخامنشی بوده و به صورت ممتد با فراز و نشیب هايی که داشته به اوج رونق خود در دوره ي ساسـانی رسیده و بر اساس شواهدو مدارک موجود چندي پس از آن در قرون اولیه اسلام ، احتمالا بر اثر آتش سوزي مهیب این منطقه متروك و خالی از سکنه شده است.
حامد مولایی پیرامون گل مهرهای بدست آمده از این کاوش ها گفت : در دوران ساسانی هنر کندهکاري بر روي مهره هاي سنگی مانند دیگر هنر ها شکوفا شد .کندهکاري با استفاده از یک مته انجام شده است تا شکل هاي کروي را به وجود آورد.
این کارشناس ارشد باستانشناس می گوید :جزییات معمولا باخطـوطی کـه در ضخامت ، اندکی متفاوت هستندمشخص و آنچنان معقولانـه اضـافه شـده انـد تـا ویژگـی هـاي مشخص کننده اصلی را تاکید کنند و تعداد زیادي از مهرهاي ساسانی با حروف معروف به رمز تزیین شدهاند.
وی می افزاید : با وجود این، ظهور آنها در مهرها مطمئنا نشان میدهد که این علایم به عنوان یکـی از وظـایف اصـلی مهـر سنگی، که حفاظت دارندهی آن و آوردن خوشبختی براي وي بوده به کار میرفته اندوبسیاري از مهرهایی کـه از دوره ساسانی باقی مانده، علاوه بر اشکال گوناگون داراي نوشته هـایی نیـز هسـتند .
بعضـی بـه خـط پهلـوي کتیبهايولی بیشتر آنها به خط پهلوي شکسته است،خطی کـه سـنگ نوشـته هـا و سـکه هـاي اوایـل دوره ساسانی (قرن سوم وچهارم میلادی) بدان نوشته شده و داراي (19)حرف اسـت .
حامد مولایی می گوید : در ایـن خـط حـروف بـه هـم متصل نمی شوند، از این رو آن را اصطلاحاُ خط منفصل یا خط پهلوي کتیبه اي مینامنـد.
خـط متصـل یـا شکسته یا کتابی خطی است مخصوص نوشتن کتاب هاو نوشته هاي روي پوست و پـاپیروس و کتیبـه هـا و سکههاي متاخر.در میان خطوط روي مهرها و مدالها، بیشتر عباراتی دیده میشود که مومنـان زرتشـتی را به داشتن اعتقاد به خدایان (اپستان او یزدان)دعوت میکند.
این عبارات میرسانند که موضوعات محکـوك در برخی از سنگ هاي پربها فقط صحنه هاي کوچک ساده نیستند، بلکه داراي معانی سحر آمیز براي جلب لطف یا حمایت نیروهاي خدائی براي مالکان آنها هستند.
وی می افزاید :محوطه تل گردو در منطقه شکار ممنوع بصیران واقـع شـده اسـت و بـاغ کـوچکی ازدرختان گردو و زردآلو در این منطقه وجود دارد به همین دلیل تپهاي که در این محـدوده قـرار دارد را تـل گردو نامیده اند وآثار و بقایاي باستان شناختی، بر روي تپه اي مرتفع و بسیار صعب العبور که تل گردو نامیده میشود قرار دارد.
مولایی در ادامه خاطر نشان کرد :در سمت شمال تل گردو،آثاری دیده می شود که قریب به یقین بقایاي یک قبرستان است.
انتهای پیام/