کارگروه از یافته تا نظریه، روش پژوهش در باستانشناسی امروز دو شنبه 6 بهمن ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کارگروه از یافته تانظریه ؛روش پژوهش در باستان شناسی\" امروز دوشنبه با حضور کامیار عبدی ،حمیده چوبک ، مهرداد ملک زاده و جمعی از فعالان در حوزه باستان شناسی درپژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شد.
کامیار عبدی در این کارگروه که به همت پژوهشکده باستان شناسی برگزار شد به بیان مطالبی در خصوص مفاهیم علم باستان شناسی و نحوه پژوهش در آن پرداخت.
او با اشاره به اینکه اکثر مفاهیم و اصطلاحات باستان شناسی بر خلاف علوم پایه برای همه مشخص نیست افزود: در این راستا برای علمی کردن مفاهیم موجود در باستان شناسی ابتدا باید ابهام زدایی شود .
این باستان شناس گفت: در باستان شناسی هدف نهایی رسیدن به نظریات است ،نظریه در علم باستان شناسی همان توضیح در مورد یک پدیده علمی است که اتفاق افتاده است.
به گفته این باستان شناس، پیش پا افتاده ترین مفهوم در باستان شناسی یافته بوده که مترادف با ساخته هاست و شامل آنها می شود .
وی با اشاره به اینکه اولین بار بینفوید یافته ها را که هر کدام از ساختههای مختلف تشکیل شده اند تفکیک کرد افزود: بعد از آن به تدریج این معانیکوچکتر شده و با هم ادغام شدند و نهایتا به 5دسته شامل ، دست ساخته، بومساخته ، فن ساخته ، ایده ساخته و چند ساخته رسیدند.
این استاد دانشگاه گفت: بعد از اینکه یافته ها پیدا شدند باید پردازش شود که در مرحله اول شامل تفکیک وبعد مرحله پردازش داده ها به اطلاعات است.
عبدی با بیان اینکه مرحله بعدی از پردازش رسیدن به دانسته صحیح است تصریحکرد : اما این در باستان شناسی صدق نمی کند و لزوما ما همیشه نمی توانیممطمئن باشم که دانسته درستی داریم و بعضی وقت ها هم با یک دانسته نادرستسرو کار داریم اینجاست که باید دست به آزمایش بزنیم و از روش های استقرا واستنتاج بهره بگیریم.
او خاطر نشان ساخت که در این مرحله بر اساس این دانسته (که احتمال داردنادرست باشد)می توانیم یک فرضیه مطرح کنیم که یک پیشنهاد مقدماتی است.
عبدی 5ویژگی را برای ارائه یک نظریه مطرح کرد و گفت: مدل یا همان نظریهباید در مرحله اول با سایر نظریات همان حوزه کاری همخوانی داشته و دانش مارا گسترش یا افزایش دهد.
همچنین نظریه علاوه بر اقتصادی و ابطال پذیربودن باید توانایی پیش بینی در حال حاضر و گذشته را داشته باشد .
انتهای پیام/