نهمین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ستاد اجرایی خدمات سفر استان کرمانشاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در این نشست که با حضور معاونین برنامه ریزی و عمرانی استاندار کرمانشاه در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، برنامه های تعدادی از دستگاه ها استان برای استقبال از مهمانان نوروزی، برنامه های تبلیغات گردشگری نوروز 94 و ساماندهی و آماده سازی مجموعه جهانی بیستون برای پذیرایی از مهمانان نوروزی مورد بررسی قرار گرفت.
مهندس اصغر میرزایی معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه با تاکید بر اینکه دستگاه ها باید هرچه سریع تر ریز برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را برای استقبال از چهار میلیون گردشگر ورودی به استان در طول سال 94 را به کارگروه تحویل دهند، گفت: توسعه صنعت گردشگری یکی از محورهای اساسی توسعه استان کرمانشاه است و همه دستگاه ها باید در راستای بهبود شرایط و افزایش امکانات رفاهی برای جذب حداکثری گردشگران به استان تلاش کنند.
میرزایی با اشاره به درآمدزایی و ایجاد اشتغال بالای این صنعت، گفت: با توجه به ظرفیت های تاریخی و طبیعی استان کرمانشاه همه دستگاه ها و ادارات باید با یک برنامه ریزی مناسب نسبت به افزایش توانمندی های گردشگری استان کمک کنند.
رئیس کارگروه گردشگری استان کرمانشاه برنامه ریزی برای استقبال از مهمانان نوروزی را جزو اولویت های کاری مدیران برشمرد و گفت: دستگاه های ذی ربط خیلی سریع اقدامات نوروزی خود را در دستور کار قرار دهند.
همچنین در ابتدای این نشست علی فعله گری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به موفقیت اخیر سازمان میراث فرهنگی کشور در باز گرداندن 349 شی تاریخی با قدمت سه هزار سال منتصب به خورین، ضمن تبریک به دوست داران میراث فرهنگی کشور، گفت: در این گونه پرونده ها که حیثیت بین المللی جمهوری اسلامی ایران در آن مطرح است، بازخورد جهانی آن در مجامع بین المللی بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: چنین موفقیت هایی سبب نا امید شدن قاچاقچیان اشیاء تاریخی برای خروج میراث فرهنگی ما از کشور خواهد شد، زیرا دیگر کسی راغب به خریداری این اشیاء نخواهد شد.
فعله گری با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان های معتبر جهانی رتبه ایران در میان 140 کشور گردشگر پذیر دنیا به لحاظ داشتن جاذبه های تاریخی و فرهنگی 9 است، گفت: صنعت گردشگری یکی از پولسازترین و اشتغالزاترین صنایع دنیا است که بسیار زود بازده است.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور و با توجه به کاهش بهای جهانی نفت خام، گردشگری می توند در خدمت اقتصاد کشور قرار گیرد و موتور محرکه رشد اقتصادی شود.
دبیر کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، اظهار داشت: متاسفانه در سال های 1384 تا 92 ما شاهد یک روند نزولی در ورود گردشگران خارجی به کشور بودیم، که خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و حرکت به سمت توسعه مناسبات با کشورهای جهان تراز گردشگری کشور به سمت برابر شدن در حرکت است.
وی با اعلام اینکه در ماه های ابتدایی سال جاری با توجه به باز شدن فضای کشور بیش از چهار میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی وارد کشور شده اند، گفت: رئیس جمهوری در دولت برای ورود 10 میلیون گردشگر خارجی به کشور هدف گذاری کرده اند که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم به این هدف بزرگ دست پیدا کنیم.
فعله گری در خصوص برنامه های استان کرمانشاه برای افزایش ورود گردشگران به استان گفت: خوشبختانه با محوریت قرار گرفتن صنعت گردشگری در مباحث توسعه استان کرمانشاه، مدیریت ارشد استان هدف گذاری خود را بر روی جذب چهار میلیون گردشگر داخلی و خارجی در سال 94 قرار داده است و به همین منظور جلسات متعددی تا کنون برگزار شده و با کار کارشناسی برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در این برنامه ریزی ها وظایف دستگاه ها و ادارات مختلف مشخص شده است گفت: هم اکنون این دستگاه ها باید برنامه اجرایی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را به کارگروه گردشگری استان ارایه کنند.
تبلیغات سرمایه گذاری است
در بخش دیگری از این نشست به بررسی راهکارهای تبلیغاتی برای معرفی جاذبه های استان کرمانشاه پرداخته شد.
مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تبلیغات گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با توجه به مشکل اعتبارات ما باید به سمت استفاده از سیستم های کم هزینه و بازدهی بالا برای تبلیغات گردشگری حرکت کنیم.
وی افزود: استفاده از تکنولوژی های نو و توان فضای مجازی یکی از راه هایی است که می توان با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را داشت.
نیک کردار تصریح کرد: ما باید با کاهش هزینه های جانبی به سمت به صرفه شدن این صنعت و سود دهی به مردم حرکت کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه جذب گردشگران علاوه بر تامین زیرساخت ها نیازمند معرفی و شناساندن به مخاطبان است گفت: تبلیغات گسترده و قوی یکی از ضرورت های امروز صنعت گردشگری است و ما باید بتوانیم به درستی جاذبه های استان خود را به دیگران معرفی کنیم تا بتوان آن ها را برای سفر به استان کرمانشاه تشویق کرد.
وی تاکید کرد: هرچند که هزینه های تبلیغات گردشگری بالا است، اما این کار هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری برای آینده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: ما اگر می خواهیم به برند تبدیل شویم باید حتی از کوچک ترین فرصت های تبلیغی به درستی بهره گیریم.
وی در خاتمه تاکید کرد: هرچند که به مشکلات محدودیت اعتبارات اجتناب ناپذیر است، اما اگر قرار است صنعت گردشگری محور توسعه استان کرمانشاه قرار گیرد، باید برای آن هزینه شود.
گفتنی است؛ در این نشست برنامه های ادارات ورزش و جوانان، حلال احمر، تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و بانک های استان برای نوروز 94 مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ساماندهی وضعیت پایگاه جهانی بیستون و وضعیت سرویس های بهداشتی بین راهی از دیگر موضوعاتی بود که به آن ها پرداخته شد.
انتهای پیام/