پس از بررسي وضعيت تبليغات در حوزه گردشگري و تأكيد محمودرضا عراقي بر اين مهم كه همدان نيازمند طرح جامع در حوزه گردشگري است، اينبار برنامهريزان اين حوزه با برنامههاي ترسيمي و مدونتري دور ميز جلسه سالن شهداي استانداري آمدند. اگرچه چند صباحي است كه شعار «گردشگري محور توسعه استان همدان» مطرح است اما به نظر ميرسد در ماههاي اخير اين مهم بيشتر مورد توجه و برنامهريزي قرار گرفته است، به گونهاي كه محمودرضا عراقي روز گذشته در اين كارگروه تأكيد كرد نبايد به وضع موجود در گردشگري قانع باشيم. اگر بخواهيم به جايگاه مطلوبي در گردشگري دست يابيم بايد با برنامهريزي جلو برويم.
وي تأكيد كرد: گردشگري عام است و مخصوص يك اداره نيست. وقتي عنوان ميشود اين مهم محور توسعه يك استان است اين بدان معني است كه همه دستگاهها و متوليان امور در اين حوزه بايد پاي كار باشند.
معاون امور عمرانی استاندار همدان اظهار کرد: صنعت گردشگری در ایران با اینکه صنعتی قدیمی است اما بر روی آن منسجم کار نشده است.محمودرضا عراقی با بیان اینکه کارگروه گردشگری از جلساتی است که باید در آن حوصله و صبر به کار برد، افزود: برای توجه به گردشگری به عنوان اولویت نخست در استان همدان باید در این حوزه منسجمتر عمل کنیم.
وی با بیان اینکه کارگروه گردشگری با ستاد تسهیلات سفر تفاوت زیادی دارد، بیان کرد: ستاد تسهیلات سفر یک جلسه اجرایی بوده اما کارگروه گردشگری جلسهای است که در آن برنامهریزی و ارائه طرح و بررسی مشکلات بیان میشود.
عراقی در ادامه سخنان خود از خبرنگاران خواست تا به سمت اصلاح امور قلم بزنند و افزود: چنانچه همه مطالب منفی بیان شود بیشک مدیران را در بیان واقعیات و مشکلات دچار تعلل میکند.
معاون امور عمرانی استاندار همدان با تاکید بر اینکه گردشگری باید در اولویت برنامه و بودجه شهرداری و شورای شهر همدان قرار گیرد، ابراز داشت: دولت تدبیر و امید اهمیت زیادی به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری داده و در این حوزه به سمت تکامل حرکت می کند تا فرهنگ ایران را با دنیا به تبادل بگذارد.عراقی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری استفاده شود، بیان کرد: برنامه های مربوط به گردشگری استان همدان متعلق به یک سازمان نیست و مربوط به همه استان است.
*تاريخ ماد را با همدان معرفي كنيم
در اين كارگروه مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان به حضور موفق همدان در نمايشگاه بينالمللي گردشگري در پايتخت اشاره كرد و گفت: حضور داشتههاي غني فرهنگي ما خود را نشان داد اما جاي خالي لباس، موسيقي و حتي غذاي سنتي همدان محسوس بود. از آنجا كه مادستان نامي آشنا با اين ديدار است بايد بر آن باشيم تا با طراحي لباس سربازان ماد و مطالعه بر روي غذا و موسيقي سنتي، تاريخ همدان را در چنين رويدادهايي متمايز معرفي كنيم.
ريحان سروشمقدم افزود: ما بايد بيشتر روي فرهنگ و تاريخ همدان و روي لباس و پوشش به عنوان الگوي نمادين به عنوان لباس رسمي كار كنيم.
وي تأكيد كرد: در سال 1394 بايد پس از انجام مطالعات، طرحي از لباس ماد و اشكاني كه ريشه در تاريخ همدان دارد براي استان معرفي شود. همچنين تنوع قوميتي در همدان يكي از مزيتهاي خوب در گردشگري است كه ميتواند موجب به نمايش درآمدن موسيقي، غذا و لباس با تنوع بيشتر در عرصه ملي و بينالمللي باشد.
سروشمقدم يكي از برنامههاي مهم حوزه ميراث فرهنگي در سال 1394 را دريافت نتايج مطلوب از مطالعه مردم و اقوام متفاوت در همدان اعلام كرد و گفت: اين مهم بايد بهگونهاي انجام شود كه بتوانيم با مستندات تاريخ و فرهنگ، همدان را به همگان بشناسانيم.
وي در اين كارگروه به ارائه برنامهريزيهايي براي برنامه ششم توسعه ميراث فرهنگي اشاره كرد و افزود: از آنجا كه نقش ميراث فرهنگي در برنامه پنجم توسعه نقشي كمرنگ بوده است در برنامه پيشرو كارشناسان حوزههاي مختلف در اين سازمان به دنبال آن هستند كه پس از انجام مطالعات بتوانند برنامههاي راهبردي دقيقي ارائه دهند.
سروشمقدم به دغدغههاي مقام معظم رهبري در حوزه سياست اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و ادامه داد: ميراث فرهنگي ميتواند هويت، اصالت و شرافت فرهنگي را به رخ بكشد و توليد و اشتغال پاك را محقق كند. در سايه اين اتفاقات ميتوان گفت در گردشگري و صنايع دستي ميتوانيم شكوفايي اقتصاد پاك و بدون نفت را در زمينه اشتغال و توليد محقق كنيم.
وي خاطرنشان كرد: هزينه يك فرصت شغلي تمام شده در گردشگري 20 ميليون تومان برآورد شده و اين در صورتي است كه هزينه يك فرصت شغلي در صنعت و كشاورزي بيشتر از 120 ميليون تومان خواهد بود. پس در نتيجه اين مهم ميتواند در برنامهريزيهاي اين حوزه مورد توجه باشد.
سروشمقدم همچنين به برنامههاي استراتژيك در افق 1404 در استان اشاره كرد كه به واسطه آن قرار است به محقق شدن 25 درصد اشتغال و جذب 3 ميليون نفر گردشگر خارجي دست پيدا كنيم.
در اين كارگروه مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به مقايسه جايگاه گردشگري ايران با ساير كشورها و بررسي جايگاه گردشگري همدان نسبت به ديگر استانها پرداخت و گفت: وجود 156 رشته از 250 رشته صنايع دستي و رتبه دوم براي استان در اين مقوله و وجود بيش از هزار و 760 مكان تاريخي و گردشگري شناسايي شده كه 994 جاذبه آن به ثبت رسيده است، بيانگر آن است كه همدان بايد جايگاه مطلوبي در حوزه گردشگري داشته باشد، اما واقعيت امر اين است كه تا يك جاذبه جهاني به ثبت رسيده در استان نداشته باشيم در عرصه گردشگري بينالمللي غريب خواهيم ماند.
وي تأكيد كرد: ما بايد در طول 3 سال آينده يك اثر ثبت جهاني شده براي همدان و 2 پرونده براي بررسي اثر دوم را داشته باشيم تا بتوانيم موفق گام برداريم.سروشمقدم به متمايز بودن برخي آثار تاريخي در استان اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال كتيبههاي گنجنامه يك گزينه قطعي براي به ثبت جهاني رسيدن است اما از آنجا كه در حريم اين كتيبه دست برده شده اجازه ثبت جهاني از آنها سلب شده است.
*مسافران نوروز 94 در همدان نرمافزار گردشگري ميگيرند
معاون فرهنگي و گردشگري شهرداري روز گذشته در كارگروه گردشگري همدان به ارائه برنامههايي در راستاي آمادگي شهرداري در ميزباني از گردشگران نوروزي پرداخت.
محمدرضا بياناتي بيان كرد: نرمافزار راهنماي مسافران براي گردشگران نوروزي از سوي شهرداري همدان طراحي شده است كه آنها ميتوانند با دريافت اين اپليكيشن به روي موبايل يا تبلتهاي شخصي راههاي منتهي به جاذبهها و مراكز خدماترسان به گردشگران را به راحتي شناسايي كنند.
وي همچنين به چاپ يك كتاب با عنوان «سفر سين هشتم» براي گروه سني نوجوانان اشاره كرد و گفت: در راستاي فرهنگ گردشگرپذيري اين كتاب توسط شهرداري همدان چاپ شده است كه بزودي در اختيار نوجوانان قرار خواهد گرفت.
بياناتي همچنين به برنامههاي تلويزيوني و راديويي كه با محوريت معرفي همدان توسط شهرداري به دنبال تعاملات با صداوسيماي همدان اشاره كرد و افزود: اين برنامه مشاركتي با مضمون «هگمتانه ما» در 2 بخش راديو و تلويزيون پخش شده است كه جمع توليد برنامههاي تلويزيوني به بيش از 7 هزار دقيقه و جمع توليد برنامههاي راديويي به بيش از 16 هزار دقيقه رسيده است.
وي آغاز پخش اين برنامهها را به 8 ارديبهشتماه سال 1393 تاكنون مرتبط دانست و گفت: محتواي برنامهها بر معرفي همدان متمركز بوده است.
انتهای پیام/