بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی در نشست خبری این معاونت با اصحاب رسانه پس از ارئه گزارش فعالیت های مدیران این حوزه به سوالات خبرنگاران در حوزه های مرتبط با صنایع دستی پاسخ داد.
به گزارش میراث آریا(chtn)؛درادامه این نشست بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان در پاسخ به برخی از سوالات خبرنگاران در حوزه های مختلف از جمله سهم معاونت صنایع دستی در توسعه گردشگری پرداخت وگفت: در حوزه جذب گردشگر معاونت گردشگری فعالیت های خوبی انجام داده است، در معاونت صنایع دستی در حال حاضربه دلیل احیا بازارچه های نیمه تعطیل و راه اندازی بازارچه های جدید و بازپس گیری بازارهای سنتی قدیمی از جمله بازارچه قدیمی عودلاجان در قلب تاریخی تهرانکه اقدامات مربوط به آن صورت گرفته است، آمادگی 100 درصدی برای حضور بیشترگردشگر در کشور را داریم، همچنین امیدواریم با این تلاش ها شاهد اتفاقات بزرگتری مانند بازگشایی بازارهای بیشتر جهانی به روی صنایع دستی باشیم.وی همچنین در پاسخ به سوالی در زمینه روستاهای هدف صنایع دستی و روستاهای کمتر برخوردارگفت: 151 روستا تقریبا با فراوانی در تمام استان های کشور در مرحله نخست شناسایی شده اند و طی توافق های صورت گرفته گردشگران بصورت زنده با فروش و تولید صنایع دستی مواجه می شوند و در گام بعدی 500 روستا را در نظر داریم که پس از نهایی شدن حتما اعلام می شود. همچنین در حوزه صنایع جایگزین برنامه هایی برای بهره مندی روستاهای کم آب و کمتر برخوردار به منظور جلوگیری از سرازیری جمعیت روستاها به شهرها و نیز خالی شدن روستاها اعلام شده است که با پیگیری این مهم حاشیه نشینی کاهش یافته و روستاها به صورت خودکفا به تولید می پردازند.
نامور مطلق در پایان سخنانش افزود: از جمله موارد مهم در حوزه صنایع دستی بیمه هنرمندان است که در اصل متولی آن وزارت کار است اما ما به دلیل ارتباط مستقیم با هنرمندان در معرض پاسخگویی هستیم که با هماهنگی بدنه های اجرایی و همکاری و هماهنگی بین سازمانی و تغییر و حمایت از اصول و ساختارها این دست مشکلات قابل حل است که امیدواریم به زودی با تقویت روابط بین سازمانی به توسعه صنایع دستی کمک کرده و شاهد به انجام رسیدن اهداف تعریف شده در این حوزه باشیم.
همچنین در بخش دیگری از این نشست فریدون میرزالو مدیر کل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان با اشاره بر فعالیت های سال گذشته این دفتر گفت: در سال 93 در 8 استان کشور خانه های صنایع دستی به منظور ترویج و توسعه صنایع دستی در استان ها، حمایت از نوآوری ، خلاقیت، اشتغال زایی و نیز بستر سازی مناسب برای جذب هنرمندانی که شغل ندارند ایجاد شد.
وی افزود: در این راستا ایجاد کارگاه های صنایع دستی و تجهیز آن ها از دیگر اقداماتی بود که در سال گذشته انجام گرفت که در جای خود به توسعه صنایع دستی در استان ها به ویژه در استان های کمتر برخوردار کمک می کند.میرزالو ادامه داد: قدم بعدی تعریف و معرفی روستاهای هدف صنایع دستی از جمله روستای کندوان در آذربایجان شرقی، پالنگان در کردستان، بیشه در لرستان، دستجرد در قم اشاره کرد که برای توسعه صنایع دستی هدف گذاری شده اند.
وی تاکید کرد: در سال گذشته از 195 طرحی که در حوزه صنایع دستی ارائه شد 12 طرح صادراتی و 183 طرح تولیدی بوده سهم بسزایی در توسعه این صنعت ایفا کرده است.
وی در پایان سخنانش با تاکید دوباره بر توسعه روستاهای هدف صنایع دستی گفت: این طرح بطور جدی در حال پیگیری است که با سرانجام گرفتن این اقدام کمک بزرگی درراستای ایجاد بازارهای جدید فروش، توسعه عرضه صنایع دستی به طور مستقیم می شود.
پویا محمودیان مدیرکل بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان در بخش دیگر این نشست خبری با اشاره بر تعدد فعالیت های این حوزه در سال گذشته افزود: در سال 93 در حوزه صادرات و بازرگانی با 36 درصد رشد مواجه بودیم که 5/17 درصد آن رشد داخلی را شامل می شود، در حوزه نمایشگاه های خارجی 7 نمایشگاه در کشورهایی چون ایتالیا( فلورانس- میلان)، اسپانیا، چین، آلمان، ارمنستان و افغانستان برگزار کردیم که با استقبال خوبی روبرو بود، 15 نمایشگاه سراسری در داخل کشور در استان های مختلف برگزار شد که به معرفی هر بیشتر صنایع دستی به گردشگران منتهی شد.
وی ادامه داد: برگزاری 620 بازارچه موقت در استان ها، طرح سبد جوایز غیر نقدی بانک ها و موسستان اعتباری که بالغ بر 24 میلیارد تومان در آمد باعث رشد قابل ملاحظه در حوزه بازرگانی بوده است.همچنین پرداخت تسهیلات در حوزه بازرگانی بسیار قابل تامل بود که رشد صادرات را توسعه داد.محمودیان همچنین تاکید کرد: فاز نخست پروژه سوغات زیارتی در مشهد، نخستین حراجی صنایع دستی با نظارت معاونت صنایع دستی، برگزاری همایش تجلیل از صادر کنندگان برتر،طرح یکسان سازی بازارچه های صنایع دستی و نیز ارائه نشان اعتماد صنایع دستی و ارائه آن به فروشگاه های مورد اعتماد این معاونت، ایجاد شو روم های صنایع دستی در محل معاونت صنایع دستی از جمله اقدامات سال گذشته این دفتر بود که در حال حاضر نیز با جدیت پیگیری می شود.
وی تاکید کرد: با تلاش های صورت گرفته مجمز نخستین پایانه صنایع دستی را در محوطه فرودگاه بین المللی امام خمینی دریافت کردیم که با انجام این امر در این محل به دلیل تعدد ورود پروازهای خارجی و گردشگر به کشور گزینه خوبی برای ارائه مستقیم صنایع دستی کشورمان است.
وی با اشاره بر برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه صنایع دستی در 20 خرداد افزود: این نمایشگاه علاوه بر نمایشگاه های خارجی شاهد رشد 110 درصدی فروش در این دوره زمانی بودیم، برای نخستین بار توانستیم در این نمایشگاه دست تولید کننده و خریدار ( بازرگان) را بدون حضور واسطه ها در دست یگدیگر قرار دهیم، معرفی اتوبوس صنایع دستی و کلینیک های مشاوره در 20 خرداد نشان دهنده آغاز تحولات عظیم در حوزه صنایع دستی بود.
انتهای پیام/