نظریه آیکونوگرافی (نقش عوامل روحانی و معنوی در ایجاد یک کشور- ملت  و متفاوت و متمایز بودن یک واحد سیاسی نسبت به سایرکشورها) « ژان گاتمن پدر جغرافیای سیاسی نوین جهان» و تعمیم و تبیین این نمادگرایی ملی برای جذب گردشگران خارجی حائز اهمیت است.

گاتمن در سال۱۹۶۴ تشریح كرد: « یک منطقه برای جدا بودن نسبت به محیط اطراف، نیازمند چیزی بیشتر از یك كوه، یك دره، یك زبان ویژه یا یك مهارت خاص است و در این برخورد، یک منطقه اساسا نیازمند به باوری استوار است متکی بر یک اعتقاد مذهبی، یک دید ویژه اجتماعی و یک سلسله خاطرات سیاسی و اغلب به آمیخته‌ای از این سه، نیاز دارد....استقلال از دیگران و سربلند بودن به بارزه‌های ویژه خویش یک خاصیت طبیعی نهفته در نهاد هر جامعه انسانی است.»

 بر این اساس ظرفیت‌های عظیم معنوی، هویتی و علل وجودی متعدد با آرمان مشترک سیاسی قوی، ایران را از سایر کشورهای پیرامونی متفاوت و متمایز نموده است. این عناصر آمیخته روحانی و معنوی، فرهنگی ، دینی، تعلق سرزمینی ، همگرایی و همسویی و همبستگی ملی و از همه مهم‌تر اقتدار ملی و گرایش پیرامون به مرکز را تقویت می‌کند. به طوری که این اصول مشترک حاکم بر این فضا و واحد سیاسی با هویت فرهنگی و تمدنی چند هزار ساله امروز جذابیت‌هایی برای سایر ملت‌ها ایجاد نموده است و گردشگران خارجی را تحت تاثیر این قدرت نرم قرار داده تا مشتاقانه از این سرزمین با نفوذ و تاثیرگذار دیدن نمایند.

 فلات ایران گاهواره هویتی و پرورشی ایرانی است. هویت غنی و منحصر به فرد ایرانی ـ اسلامی که در کوره زمان گداخته شده و چون آلیاژی در گذر زمان سخت و استوار شده است و پشتوانه آن حاصل هزاران سال تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین است که امروز هویتی ناب و اصیل بدان بخشیده است.( هرچند مرزهای سیاسی ایران در طول تاریخ با قبض و بسط متوالی مواجه بوده و در دوره قاجار اوج  قبض سرزمینی را شاهدیم، اما مرزهای فرهنگی ایران در آن سوی مرزهای سیاسی گسترده است). شخصیت و هویت ملی یک ملت هنگامی موجودیت پیدا می‌کند که تار و پود یا پدیده‌های ترکیب‌کننده آن یعنی نهادهای فرهنگی و روحانی ویژه آن ملت یا کشور موجود باشد.

هر چند این دیدارها و بازدیدها تاکنون به دلایلی چون رویدادها و رخدادهای خواسته یا ناخواسته بین‌المللی و سیاست‌ها و تصمیمات مغرضانه برخی دولت‌های خارجی که با تبلیغات ضد ایرانی و با هشدار به ملت خود،
عدم سفر به ایران را ترغیب و تشویق می‌کردند و با این برخورد غیر منصفانه در برهه‌ای از زمان عملاً با تعلیق و تحریم، این فرصت‌های ارزشمند را از ملت‌های خود سلب نموده‌اند و از میزان گردشگران ورودی به ایران کاسته شده، اما جذابیت‌های ذاتی و پویایی فرهنگی ـ تاریخی و تمدنی این سرزمین به عنوان یک ظرفیت و انرژی نهفته، با اندک گشایش در فضای بین‌المللی آزاد شده و میزان تقاضای ملت‌ها و کوشش‌ها وکشش‌های گردشگران جهانی برای گردشگری در این سرزمین افزایش یافته است.

بنابراین تبادلات و مناسبات هویت ملی، داد و ستد دائمی فرهنگی اندیشه‌ها، سلیقه‌ها، باورها و رویکردهای اجتماعی، دین، مذهب (شعیه)، هنر، تاریخ ،ادبیات، زبان، آداب و رسوم آیین های ملی(نوروزـ میراث ناملموس) ، مفاخر ملی، میراث مشترک فرهنگی ـ تاریخی، تمدنی  و امنیت از عناصر آیکونوگرافیک (معنوی و روحانی) ایران است که علی‌رغم مهاجمان بیرونی، در طول تاریخ اصالت خود را حفظ نموده و در جهان دگرگون شونده امروز همواره  با نفوذ هویتی و فرهنگی  نقش‌آفرین و تاثیرگذار است و در گسله‌ها و گسست‌های تاریخی این عوامل معنوی بوده است که نیروهای مرکز گریز را به نیروهای گراینده به مرکز تبدیل نموده و نیروهای مهاجم بیرونی را تحت تأثیر فرهنگ پر نفوذ خود قرار داده است و اکنون نیز پس از توافق هسته‌ای قدرت نرم آیکونوگرافیکی ایرانی و اسلامی بیشتر آشکار شده به طوری که در اخبار و رسانه‌های داخلی و خارجی خبرهای خوبی از استقبال بیش از بیش گردشگران خارجی به ایران شنیده می‌شود.

یوسف سلمان‌خواه

انتهای پیام/

کد خبر 1394062125