غلامرضا بنی اسدی- برای حضور در بازار صادرات صنایع دستی باید به سمت تولید صنایع دستی لوکس و خاص حرکت کنیم. این سخن معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که در دیدار با صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع دستی، نقشه راه صنایع دستی را از غبار بیرون می کشد تا افق های پیش رو شفاف تر از همیشه فرادید و فراراه اندیشه های خلاق و دستان هنرمند باشد. واقعیت این است که اگر نگاه هنر مندان به مدل های سابق باشد و ذهن نیز دست را به بازساخت هزاران باره همان آثار ببرد دیگر نگاهی نو را بر نخواهد انگیخت. اصلا بخشی از صنایع دستی در زندگی امروز کاربرد ندارد حال آنکه در گذشته این محصولات علاوه بر اینکه هنر دست بودند و سوغات هنرمند اما در زندگی هم گره از کار مردم باز می کردند و صرفا ، دکورنشین خانه مردمان نبودند که گذشته اصلا دکوری نبود تا دکوریسم بستر ساز جمع آوری کالاهای دستی باشد. دیروز اگر ابریق و لگن و ..... می ساختند ، دستی هم با آن می شستند و بر دستان میهمانان هم آبی می ریختند اما آیا امروز این رسم هست تا راهش را بروند؟ دیروز نیام بود و غلاف ، اما آن برای شمشیر بود و خنجر اما امروز نه از شمشیر خبری است و نه کسی سراغ خنجر می گیرد و نتیجه این می شود که نیام و هم بی مفهوم می شود. دیروز اسب بود که زین می خواست و هنر مند بود که به زیباسازی آن می پرداخت اما امروز شهر را هم که زیر پابگذاری از اسب نشانی نمی بینی که امروزه این خودروها هستند که به شتاب آدم ها را با خود می برند. وضعیت دنیا هم مثل کشور خودمان است؛ همه چیز عوض شده است و صنایع دستی هم باید خود را با زمان تعریف کنند و متناسب با آن گام های خود را تنظیم کنند این روح حرف های سلطانی فر است که می گوید\" مشکل و چالش اصلی صنایع دستی، بازرگانی و فروش است\" بله ،برای فروش صنایع دستی نیز مثل هر محصول دیگر باید سلیقه بازار و ذائقه مردم را در نظر گرفت. باید نگاه بازار های هدف را شناخت، مطالباتشان را رصد کرد و متابق نیاز آن به تولید، دست هنر گشود والا تولیدات که چشم بازار را به دنبال نداشته باشد به دنبال انبار خواهد گشت. و زبان هنرمند و به گلایه باز خواهد شد که دیگر کسی از ما سراغ نمی گیرد و گویا هنر مهجور است و....البته نهادهای حاکمیتی در جای خود باید به تسهیل امور برای توسعه صنایع دستی بپردازند و موانع را از سر راه بردارند. همان گونه که معاون رئیس جمهور هم تلاش های سازمان تحت مسئولیت خود را در این زمینه بیان و کار های انجام شده را احصا می کند: در 3 ماه گذشته، سه آئین نامه در حوزه گردشگری با تصویب در کمیسیون های دولت، بهروز شد و بسیاری از موانع موجود در صنعت گردشگری را برطرف کرد، این امکان برای حوزه صنایع دستی هم فراهم است و می توان از این ظرفیت برای اصلاح قوانین و تسهیلات استفاده کرد.
وی همچنین تامین منابع بانکی برای فعالان عرصه صنایع دستی را از دیگر برنامههای این سازمان دانست و افزود: مباحث فروش، بازاریابی و تبلیغات به ویژه استفاده از روشهای نوین باید بیش از پیش در حوزه صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد....
او حرف های دیگری هم دارد اما واقعیت را باید پذیرفت که اگر چه سازمان ها و نهاد های متولی باید در نقش حاکمیتی خود،اصلاح مقررات و تسهیل امور را وجهه همت خود قرار دهند اما بار اصلی کار بر دوش خود هنر مندان است. آنان باید زبان و نیاز بازار را بفهمند و متناسب با نیاز، هنرمندانه تولید کنند و به قول دکتر سلطانی فر \"برای حضور در بازار صادرات صنایع دستی باید به سمت تولید صنایع دستی لوکس و خاص حرکت کنیم\"در این فصل تولید است که باز هم می توانیم به آواز بلند بگوئیم \"هنر نزد ایرانیان است و بس\" چون به گفته این مقام مسئول ،لوکس بودن صنایع دستی کشورمان باعث متمایز شدن این آثار با صنایع دستی کشورهای دیگر از جمله چین است.... و حرف آخر ؛ باید به سمت لوکس سازی صنایع دستی برویم چون در دوران پساتحریم ، علاوه بر زبان، آثار ما هم باید گویای نگاه و باور ما باشد و باید با صنایع دستی نگاه جهان را به سوی خود جلب کنیم....
انتهای پیام/