به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،درمراسم تحلیل و تفسیر تابلو مدبر درمورد عزیمت مسلم بن عقیل که در موزه دوران اسلامی برگزارشد ،اردشیر صالح پور محقق ،پژوهشگر و مدیر هنری ایکوم ایران در سخنانی شیوا به بازنگری و بازنمادی این اثر پرداخت.
وی گفت :این تابلو یکی از آثار با ارزش سبک نقاشی قهوه خانه ای یا خیالی نگاری است این اثر در واقع یک نوع تابلو نمایش است یک روایت نمایشی از ماجرای مربوط به واقعه پیشا کربلا که به زیبایی ترین شکل و جز به جز ابراز شده و در حقیقت یک فتورمان یا فتورئال است.
صالح پور درادامه افزود:در این اثر فتو رئال نقاش قسمتهای مختلف سیر و سفر مسلم بن عقیل را از مدینه به کوفه دنبال کرده و در 30 پرده به تصویر کشیده شده است.
وی با اشاره به اینکه برای طراحی یا دیزاین این اثر دو نگاه یا نظریه وجوددارد گفت : دیدگاه اول شکل اسپرال یا حلزونی یکی از شیوه های نگارگری ایرانی مانند مینیاتور است که حالت چرخشی و از بالای اثر شروع و به وسط یا میانه اثر ختم می شود.
کانون مرکزی این اثر با عدد 12 نشان داده شده است که عدد تمثیلی ونماد فرهنگی و شیعه 12 امامی است.
صالح پور درمورد دیدگاه دوم طراحی این اثر گفت : یک لایه بیرونی که دورتادور قاب و یک لایه میانی و یک لایه درونی یا مرکزی طراحی شده که در لایه بیرونی 17تصویر از سرگذشت مسلم مشاهده می شود ودر لایه میانی 14 تصویر به سرگذشت طفلان مسلم پرداخته است و مرکز کانون جنک مسلم را بیان می کند.
وی در رابطه با سابقه این شیوه نقاشی گفت : این شیوه از 400 سال پیش در زمان صفویه در اصفهان رایج بوده و سپس در نقاط دیگر ایران ازجمله تهران رواج یافته است.
به گفته صالح پور قهوه خانه تنها محلی برای صرف چای نبوده بلکه یک کانون فرهنگی بوده و به همین دلیل علاوه بر نقالان و راویان داستانها و روایات و آئینها را بازگو می کردند نقاشان نیز در کنار آنها این روایات را به تصویر می کشیدند در واقع می توان گفت قهوه خانه ها نخستین گالری ها و تماشاخانه های ایرانی بودند.
وی افزود: همچنین می توان گفت که قهوه خانه یک آتلیه نقاشی بوده و متاسفانه ما در زمان حاضر این پایگاه فرهنگی را از دست داده ایم و هیچ قهوه خانه ای که دارای خصلت حقیقی و حقوقی خودباشد دیگر وجودندارد.
صالح پور گفت :در این مراسم با توجه به اینکه این تابلودارای خصلت نمایشی سعی شده است که ضمن تحلیل و تفسیر علمی ،آکادمیک و زیبایی شناسی پرده هایی از اثر بصورت پیشخوانی ، پرده خوانی و شبیه خوانی روایت شود.
وی درپایان مراسم در گفت وگو با خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری هدف از برگزاری این مراسم را نمایش تجلی تازه ای از آثار و ابنیه و اشیای موزه ای عنوان کرد و گفت :همواره به دنبال زبان و شیوه ارایه تازه ای در این رابطه بوده و این مراسم چندمین کاری است که از سوی ایکوم انجام داده است.
صالح پور افزود:معتقدم که اشیا سخن می گویند و دراین کار قصد داشتم یک تابلو را با زبان زنده اجرا و از زبان ،آئین و سنتهای مرتبط با این تابلو برای ارایه آن استفاده کنم.
مراسم تحلیل و تفسیر اثر استاد محمدمدبر با عنوان عزیمت مسلم بن عقیل از مدینه به کوفه به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، موزه ملی و ایکوم ایران در موزه دوران اسلامی برگزار شد.
گفتنی است نقاشی قهوه خانه ای شیوهای از نقاشی ایرانی است. این نوع نقاشی، نقاشی روایی رنگ روغنی با درونمایههای رزمی، مذهبی و بزمی است نمونههای قابل توجهی از آثار هنرمندان نقاشی قهوهخانهای در موزهٔ رضا عباسی نگهداری میشود.
از نقاشان مشهور سبک قهوه خانهای می توان به حسین قوللر آغاسی و محمد مدبر اشاره کرد که حسین قوللر آغاسی سردمدار نقاشیهایی با مضمون حماسی و محمد مدبر را سردمدار نقاشیهایی با مضمون مذهبی دانستهاند.
انتهای پیام/