به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز یکشنبه در نخستین کنفرانس بین المللی برند گردشگری در اصفهان افزود: گردش مالی صنعت گردشگری در سال 2014 حدود 6 هزار و 500 میلیارد دلار در کل دنیا بوده است که طبعا این رقم در سال 2015 بیش از این ها خواهد بود. به راستی سهم ایران از این اقتصاد کلان چه بوده و چه قدم هایی باید برداریم؟
وی تاکید کرد: امروزه کالاها تنها بر اساس کارکرد و قیمت در رقابت با یکدیگر نیستند بلکه هویت و اصالت یک کالا عامل تعیین کننده فروش در بازار است. با توجه به اهمیت بالای مدیریت برند در عرصه صنعت، تولید ملی و نیز اهداف دولت در حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نیاز به تبیین و تثبیت جایگاه این مفهوم بسیار محسوس است.
وی اضافه کرد: هدف از این کنفرانس این است که برای افزایش سهم ایران از گردشگری جهانی چاره اندیشی کنیم تا بتوانیم با انتخاب یک برند ملی، نظر بیش از یک میلیارد و اندی از گردشگران جهانی را به سمت ایران روانه کنیم؛ چرا که تصویری که ما با ایجاد این برند ترسیم می کنیم، همواره در ذهن آن ها باقی خواهد ماند.
سلطانی فر ادامه داد: برندسازی (نمادسازی) بیش از آن که به عنوان موضوعی علمی مطرح شود از چندین قرن پیش وجود داشته است. در آنجا که نماد سازنده یک صنعت دستی در کشورهای صاحب تمدن روی آن اثر حک می شده است.
وی عنوان کرد: در گردشگری به عنوان یک صنعت جدید، برند نیز موضوع نوپایی است و هدف از مطرح شدن آن در این صنعت این است که گردشگر امروزی دارای قدرت انتخاب بیشتر و زمان تصمیم گیری کمتری است و رقابت بین گردشگران آگاه امروزی بالا است.
سلطانی فر ادامه داد: هم اکنون 70 درصد گردشگران بین المللی تنها از 15 کشور دنیا دیدار می کنند و بیش از یکصد سازمان و کشور در سایر نقاط جهان برای جذب 30 درصد باقی مانده در تلاش هستند. این روند رقابت، تفاوتی برای مقاصد نوظهور و مقاصد اصیل قائل نیست.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: با شرایط ذکر شده یک برند که بتواند به ساده سازی فرآیند تصمیم گیری کمک کرده و ریسک سفر را کاهش دهد دارای ارزش خاص خواهد بود. در بسیاری از کشورها اولین مسئله در برند معرفی شده این است که در آن یک خودشناسی نهفته باشد که قابل اعتماد و شناسایی است.
سلطانی فر در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: محققین گردشگری تعدادی از کشورهای نوپا در این عرصه را به عنوان الگوی موفق معرفی می کنند؛ از این جمله اسپانیا است که برند گردشگری این کشور در جریان بازی های ورزشی بین المللی در در دهه 80 میلادی شکل گرفت و پس از آن شاهد انتقال سریع اسپانیا از یک کشور کم اهمیت در گردشگری به عنوان یکی از پنج مقصد اول گردشگران دنیا بوده و موفقیت مهمی برایش حاصل شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای جذب گردشگر پایدار نیازمند انتخاب و تولید برند هستیم که ارزش ها و دارایی های کشورمان را نشان دهد و خدمات متناسب با آن را نیز باید ارائه داد.
سلطانی فر ادامه داد: برندی که مورد نظر ماست باید طوری انتخاب شود تا همزمان هویت جذاب، احساس خوب و نگاه دلپذیر گردشگران را متوجه ایران کند. بنابراین برند تنها یک لوگو و شعار نیست، بلکه یک نماد ملی است که پشتوانه آن تاریخ، فرهنگ و میراث این کشور است .
وی افزود: عناصر اولیه این برند پیشینه تاریخی و فرهنگی، تنوع اقلیمی نژادی، ترکیبی از آداب و رسوم و فرهنگ، آثار و منابع طبیعی و امنیت مناسب و زیرساخت ها را شامل می شود که همه این عناصر در کشور ما به وفور یافت می شود.
وی همچنین تصریح کرد : انجام توافق هسته ای عملا پیام صلح طلبی مردم ایران را به جهانیان انتقال داد و همچنین فرهنگ غنی و ریشه دار ایرانیان را در رسانه ها طنین انداز کرده و ذهنیت بسیار مثبتی برای مردم سایر کشورها از این کشور بزرگ به ثبت رسانده است، لذا این برنامه تاریخی در کنار سرمایه های تمدنی، فرصت مناسبی را برای توسعه گردشگری ایران به صورت پایدار محقق کرده است .
رییس سازمان میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد که انتخاب برند و ایجاد ذهنیت مناسب برای گردشگران ضامن رشد و توسعه کشور در ابعاد مختلف شود و در ادامه یادآور شد: با اهتمام و کوشش مدیران دولتی، تشکل های مرتبط گردشگری داخلی و خارجی، اهداف سند چشم انداز 20 ساله و برنامه ششم توسعه محقق شود.
انتهای پیام/