باید در فضای پسا تحریم در میراث فرهنگی تحرک اقتصادی ایجاد کنیم

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه کشورگفت: اینکه گردشگری ما بتواند سهم قابل توجهی از درآمد ناخالص داخلی ما را به خود اختصاص دهد نیازمند سرمایه گذاری های بسیار بیشتری است و این از جمله دستور کارهای جدی دستگاه دیپلماسی کشور برای برخی مذاکرات با طرف های خارجی است.
به گزارش روابط عمومی صندوق احیا اماکن تاریخی و فرهنگی (صابتا)؛ حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه کشور با اشاره به اینکه «ما نیازمند آن هستیم که چهره جدید ایران را به دنیا معرفی کنیم»، تاکید کرد: مسلما این امکان فراهم نمی شود جز با اینکه بتوانیم در بخش هایی مثل میراث فرهنگی خودمان یک تحرک اقتصادی به وجود بیاوریم. چون به هر حال اینها شناسنامه ما هستند و ما قرار است از همین طریق به دنیا معرفی شویم. بنابراین داشته هایی چون بافت های تاریخی شهرها و مناطق مختلف کشور باید از این پس و در فضای جدید برای ما معنای دیگری بدهد و با دیدی متفاوت و البته مهربانانه تر به آن نگاه کنیم.
وی با اشاره به شرایط بین المللی دوران پسا تحریم گفت: از ماه ها قبل بسیاری از فعالان اقتصادی و صنایع مشغول آماده سازی خود برای شرایط پسا تحریم هستند. اما در این بین حوزه گردشگردی، حوزه ای است که بسیار سریع تر از دیگر بخش ها می تواند از شرایط پسا تحریم بهره برداری کرده و برای کشور جذب سرمایه کند.
این دیپلمات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «بخش گردشگری و جذب توریسم کشور از زمان پدیدار شدن امیدها به توافق هسته ای تا کنون سیری رو به رشد را طی کرده است» افزود: جمهوری اسلامی ایران در تمام سال های پس از انقلاب درگیر یک دیپلماسی مخرب فرهنگی شده بود که غربی ها طراحی آن را بر عهده داشتند. تصویری که در این دیپلماسی فرهنگی از ایران و اسلام بازتاب پیدا می کرد و هنوز هم ادامه دارد، تصویری خشن، بدون منطق و غیر واقعی است. چیزی که این تصویر را می تواند بشکند، مواجهه و برخورد نزدیک ملت ها و مردمان این کشور ها با فرهنگ جاری و زندگی مرسوم در ایران است. ساده ترین راه ایجاد این برخورد از نزدیک و تعامل نیز گسترش و توسعه صنعت گردشگری است.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: موضوع جذب سرمایه گذاری های خارجی برای ایران در ماه های پس از برجام یکی از محورهای اصلی در گفت و گوها و رایزنی های کشورمان بوده است و در این حوزه هم خصوصا در گفت و گو با طرف های غربی و کشورهایی که دارای فرهنگ فراگیر گردشگری هستند، بحث های مفصلی در این رابطه انجام شده که متمرکز بر دو محور بوده است. یکی افزایش تعداد تورها و گردشگران اعزامی به ایران و نکته بعدی هم بحث سرمایه گذاری در زیر ساخت های گردشگری کشورمان بوده است.
قشقاوی ادامه داد: ما در بحث پذیرش تورهای خارجی و افزایش تعداد آنها تا اینجا مشکل خاصی نداشتیم و این اتفاق با سرعت قابل توجهی در این مقطع رخ داده است. دلیل چشمگیر بودن این افزایش هم این است که ظرفیت های موجود ما، علی رغم اینکه محدود هم بودند اما در سال های قبلی بلااستفاده مانده بودند. اما اینکه گردشگری ما تبدیل به صنعتی شود که بتواند سهم قابل توجهی از درآمد ناخالص داخلی ما را به خود اختصاص دهد نیازمند سرمایه گذاری های بسیار بیشتری است که شاید چندین برابر حجم سرمایه گذاری موجود باشد و این از جمله دستور کارهای جدی دستگاه دیپلماسی کشور برای برخی مذاکرات با طرف های خارجی است.
وی با اشاره به حوزه تخصصی وزارت امور خارجه و همچنین زمینه فعالیت سازمان میراث فرهنگی در این حوزه گفت: طبق صحبت هایی که شده و زمینه هایی که دریافته ایم، وزارت خارجه این وعده را می دهد که برای جذب سرمایه گذاری های خارجی در این بخش از یک سو زمینه رایزنی های گسترده تر را فراهم آورد و از سوی دیگر برای سرمایه گذاران خارجی تصویری از ایران ارائه کند که آنها مطمئن باشند سرمایه خود را به جایی امن و با سود تضمین شده می آورند.
معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه تصریح کرد: در مجموع مذاکرات اقتصادی ایران با کشورهای مختلف پس از به نتیجه رسیدن برجام، حوزه های بسیار متنوعی در دستور کار قرار گرفته است که از صنعت و معدن تا بخش انرژی و کشاورزی را شامل می شود. از این بین به جرات می توان گفت حوزه گردشگری یکی از بخش هایی است که مذاکرات انجام شده در آن با سرعت بسیار بالا جلو رفته است. این هم ناشی از سه عامل می شود؛ یکی ظرفیت دست نخورده موجود در کشور، دوم سهل الوصول بودن و سریع بودن مراحل سرمایه گذاری در این بخش و بازگشت سرمایه و کسب سود از آن و سوم نیز به طور قطع تصویر جدیدی است که از ایران در دنیا مطرح شده است.


انتهای پیام/

کد خبر 1394102016