سیداحمد محیط طباطبایی مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در همایش \"نوروز ، میراث صلح \" مطرح کرد و گفت : صلح تنها نبود جنگ بین افراد نیست بلکه از یک نوع فکر و اندیشه در انسان که تحمل کردن و بخشیدن افراد است نشأت می گیرد .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او افزود : این تفکر و اندیشه باعث می شود که یک انسان در مسیر صلح حرکت کند که نتیجه اش همزیستی، وفاق و همگرایی انسان ها با یکدیگر است .
وی با بیان اینکه همگان نوروز را به عنوان هویت مهم ایرانی قبول دارند تصریح کرد : یکی از چیزهایی که که نشانه هویت ایرانی است تسامح و تساهل است که در هیچ پدیده فرهنگی دیگری همچون نوروز آن را نمی بینیم .
محیط طباطبایی نوروز را میراثی دانست که بهترین نشانه هویت ایرانی است و گفت : هویت ایرانی که یکی از ویژگی هایش همزیستی افراد با زبان ، گویش و نژاد های مختلف درکنار همدیگر است در یک جهان فرهنگی که ایران خوانده می شود شکل گرفته است .
وی گفت :سفره نوروز نیز نشان از این ویژگی دارد زیرا که تکاثر آئین ها در نوروز باعث شده هر قومیتی طبق سنت ها و برداشت های خود از نوروز چیزی به این سفره اضافه کند .
او با بیان اینکه سفره نوروز به همه ایرانیان اعم از مسلمان ، مسیحی، زرتشتی ، کرد ، لر ،ترک و ...متعلق است تاکید کرد: گستره این سفره به پهنه جهانی است که همگان در اطراف آن از ظرفیت بالایی برای صلح و با هم زیستن بهره می گیرند .
نوروز نشانه تمدن ایرانیان
حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این نشست گفت:نوروز بازخوانش یک تمدن از عهد اسطوره ای تا دوران معاصر است .
وی افزود : نوروز دعوت انسان برای بازگشت به خویشتن ، درک همزاد پندارانه انسان با عالم پیرامون و دعوت به فطرت است .
قبادی با طرح این پرسش که چرا نوروز پا گرفت و چه ملتی می توانست نوروز را خلق کند گفت :قطعا یک مقدمات منطقی وجود داشت که ایرانیان توانستند نوروز را بیافرینند و آن مقدمات توانمندی تمدن سازان ایرانی بود .
وی در پاسخ به این پرسش که چرا نوروز با وجود این دگرگونی ها پایدار مانده و به دست ما رسید است اظهارداشت: اگر بپذیریم که علت های پایداری یک پدیده باید ریشه در جنس عواملی داشته باشد که آن را به وجود آورده اند درمی یابیم که تمدن ایرانی توانست توانمند باقی بماند چرا که نوروز باقی مانده است .
او نوروز را یکی از بزرگترین شاخص های تمدن ایران دانست و اظهار داشت :انتخاب روز اول فروردین برای نوروز نشانه سلیقه و فرهیختگی ایرانیان است که با اعتدال گرایی آنها گره خورده است .
وی \"ظرفیت های انسانی نوروز ،گسترش عواطف و سرمایه سازی در حوزه تبادل عاطفه انسانی \"، \"کارکرد تربیتی اخلاقی نوروز\"، \"جهانی سازی ایران و انتقال عظمت \"،\" جنبه جهان شمولی فرهنگ ایرانی به دیگران\"را از کارکردهای نوروز دانست .
قبادی از \"اصالت قوم ایرانی\" ، \"نشان یکپارچگی و وحدت بخشی هویت ایرانی\"،\"قدرت انتخاب تمدنی \"، \" نشان دهنده تلفیق عناصر نوروز در فرهنگ ایرانی اسلامی \"، \"ظرفیت معنوی نوروز\" ،\"کارکرد اجتماعی \"و\"مظهریت سلامت افزایی \" رابه عنوان سایر کارکرد های نوروز نام برد.
دو مظهر برجسته ایران شهری زبان فارسی و نوروز است
پازوکی پژوهشگر و عضو انجمن حکمت و فلسفه دیگر سخنران این نشست گفت :بیش از اینکه نوروز یک واقعه یا یک رویداد تقویمی باشد حاصل یک تفکر و اندیشه است .
وی با اشاره به این نکته که این تفکر ،تفکر ایران شهری نام دارد ،اظهارداشت : ایران شهر یک تفکر خاصی است که شاید بتوان آن را تمدن نامید و معادل آن پلیس در فرهنگ یونان است که مرادش شهر در برابر ده نیست.
به گفته پازوکی ، ایران شهر عالمی است که ایرانیان در آن ساکن بوده اند و جایی است که بر این عالم حاکم بوده و سکونت حقیقی را برای ایران به ارمغان آورده است و اگر کسی اهل ایران جغرافیایی باشد و اهل تفکر ایران شهری نباشد اهل ایران نیست .
او دو مظهر برجسته ایران شهری را زبان فارسی و نوروز دانست و افزود:زبان یک قوم اندیشه و تفکر یک قوم است.
این پژوهشگر گفت : نوروز به عنوان یک رویداد مقدس بروز تکوینی و بروز تشریعی دارد یعنی در عالم انسانی تکوینا و تشریعا مقدس بوده است .
به گفته پازوکی نوروز ما را به دارالسلام فرا می خواند و ایران شهر دارالسلامی است که در قرآن به آن اشاره شده و نوروز ما را متذکر آن می سازد که با تحقق سلام در وجود خود در ورود به دارالسلام مستعد پاسخ به دعوت الهی شویم.
انتهای پیام/