دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری چین كه به مدت سه روز در شهر پكن پایتخت چین برپا بود فرصت مناسبی ایجاد كرد تا بسیاری از بازدیدكنندگان با جاذبه‌های گردشگری جهان از جمله ایران بیشتر آشنا شوند.

یكی از ویژگی های بارز این نمایشگاه كه به نمایشگاه تخصصی گردشگری «خروجی چین» (COTTM) معروف است حدود یكصد كشور جدیدترین و آخرین متدهای این صنعت نوظهور را برای نمایش عرضه كردند تا بتوانند سهم بیشتری از گردشگران دنیا بویژه جمعیت میلیاردی چین را به خود اختصاص دهند.
از ایران نیز پنج موسسه مسافرتی و گردشگری «تورآور»، «آیتو»، «سفر آفرین»، «ماركوپولو» و «كوله بار سفر» در این دوره حضور داشتند كه با تلاش «جامعه تورگردانان ایران» (ITOA) غرفه هایی در فضایی به وسعت 54 مترمربع در اختیار آنان گذاشته شد.
آنان وظیفه داشتند با امكاناتی كه می گفتند با هزینه های شخصی و بدون كمك سازمانهای ذیربط تهیه شده بود، در معرفی صنعت گردشگری و جاذبه های توریستی كشور با شركت كنندگانی رقابت كنند كه با دست پرتر در این دوره حضور یافته بودند.
از ویژگی های بارز این دوره از نمایشگاه بر اساس گفته های مسئولان همین موسسه ها، توجه ویژه به ایران و جاذبه های گردشگری آن بر خلاف دوره های قبل بود كه دلیل آن را شرایط ویژه ای می دانستند كه هم اینك خاورمیانه و برخی كشورهای توریست پذیر این منطقه به دلیل مناقشات سیاسی درگیر آن شده اند.
سه تن از مسئولان غرفه های ایران در این دوره از نمایشگاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پكن تاكید كردند كه شرایط پیش آمده در منطقه و امن بودن ایران برای گردشگران، فرصتی مناسب برای رونق صنعت توریسم كشورمان فراهم كرده اما تاكید هم داشتند كه برای جذب گردشگر بیشتر باید به اصلاح برخی زیرساخت ها در این حوزه نیز دست زد.
البته آنان از مشكلات خود نیز سخن گفتند و اینكه اگر قرار است این صنعت برای كشور سودآور باشد، باید از سوی نهادهای مربوطه توجه بیشتری به آنان شود.
به باور آنان، صنعت گردشگری می تواند جایگزینی مناسب برای كسب درآمد به جای منابع نفتی باشد مشروط بر آنكه بیشتر به آن توجه شود و زمینه استفاده از همه ظرفیت ها آن فراهم گردد.
امروزه موضوع گردشگری و توریسم یكی از عناصر مهم در تركیب اقتصادی و فرهنگی هر كشوری محسوب می شود و به طور حتم ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
به باور بسیاری از اقتصاددانان، توسعه صنعت گردشگری، سومین پدیده اقتصادی پویا و رو به رشد پس از صنعت نفت و خودروسازی است كه باید در زمره مسائل مهم و اساسی در هر كشوری به آن توجه شود.

* واقفی: چین بزرگترین صادركننده گردشگر در دنیا 
«عباس اشرف واقفی» مسئول شركت گردشگری «ایران دوستان» در این گفت وگو از چین به عنوان یكی از بزرگترین صادركننده گردشگر به جهان نام برد و گفت كه همكاری نزدیك سازمان های گردشگری دو كشور، می تواند در رونق صنعت در ایران بسیار سودمند باشد.
وی یادآور شد: چین در سال 2011 میلادی سومین مقصد گردشگری دنیا و بزرگترین صادركننده گردشگر به جهان معرفی شد و بر اساس برآوردهای سازمان جهانی جهانگردی، جمعیت گردشگران خروجی این كشور در سال 2020 میلادی به 100 میلیون نفر خواهد رسید.
او خاطرنشان كرد كه چین پتانسیل زیادی برای ورود به بازار گردشگری ایران دارد كه یكی از دلایل مهم آن ویژگی های فرهنگی مشترك میان دو ملت و همچنین تبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فراوانی است كه ایران و چین از سالهای گذشته با یكدیگر داشته اند.
وی گفت: از آنجاییكه این همكاریها روز به روز در حال گسترش است، صنعت توریسم و گردشگری نیز می تواند در این بین از جایگاه خاصی روبرو شود. هم اكنون حجم مبادلات تجاری دو كشور قابل توجه است و در صورت توجه و همت سازمانهای ذیربط به بخش گردشگری می توان شاهد درآمدزایی قابل توجه در این حوزه بود.
او ادامه داد: وجود جاده ابریشم نماد همكاری دو كشور از گذشته های دور است و تاكید امروز رئیس جمهور چین بر احیای این جاده نشان دهنده اهمیت این موضوع است و همین مساله زمینه خوبی را فراهم كرده تا همه فعالان و دست اندركاران این حوزه دامنه فعالیت خود را گسترش دهند.
وی گفت كه به دلیل همین مناسبات و همكاریهای روزافزون بهتر است دو كشور با برپایی نمایشگاههای تخصصی در حوزه گردشگری شرایط را برای همكاریهای بیشتر مهیا كنند.
واقفی در ادامه به وجود برخی محدودیت ها در زیرساخت های این صنعت اشاره می كند كه در صورت رفع آن می توان بازار ایران را از هر حیث مناسب ورود و جذب گردشگر خارجی نمود.
او در این رابطه توضیح داد: ایجاد زیرساخت های گردشگری نیازمند سرمایه گذاری مناسب است و لازم است در این رابطه تسهیلاتی بر روی قوانین و واگذاری امكانات به سرمایه گذاران بخصوص به بخش های خصوصی صورت گیرد.
مسئول شركت گردشگری «ایران دوستان» تاكید كرد كه سرمایه گذاری در بخش گردشگری زمان بر است و سالها طول می كشد كه یك سرمایه گذار بتواند از تلاش های خود بهره برداری كند.
وی شرایط كنونی در خاورمیانه و بروز بحران در برخی كشورهای منطقه را بهترین فرصت برای رشد گردشگری ایران دانست و گفت كه به دلیل امن بودن ایران شرایط برای جذب گردشگر خارجی از هر حیث فراهم شده و ما باید بتوانیم از شرایط موجود به بهترین شكل ممكن استفاده كنیم.
واقفی البته شرط اجرای این طرح را همدلی، همیاری و همكاری همه دستگاههای ذیربط و مرتبط با مسائل گردشگری دانست تا با اجرای دقیق امور، این مهم تحقق یابد.
او ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از گردشگران خارجی به دلیل شرایط خاصی كه هم اكنون كشور تركیه به خاطر بمب گذاریهای تروریستی با آن مواجه شده، علاقه زیادی برای سفر به ایران از خود نشان داده اند و این موضوع در مدت برپایی این نمایشگاه به خوبی مشاهده شده است.
او به مراجعه حضوری نمایندگان شركت های خارجی گردشگری چین و حتی تركیه به غرفه های ایران اشاره كرد و گفت كه آنان به دلیل مسائلی كه توضیح داده شد علاقمند به اعزام توریست های خود به ایران هستند.

* شفیعی: ایران امن ترین كشور برای توریست‌ها است
«مصطفی شفیعی شكیب» عضو جامعه تورگردانان ایران نیز در سخنان خود به بحران كنونی خاورمیانه و درگیری و مناقشه در برخی كشورهای این منطقه اشاره می كند و می گوید: چنانچه بتوان از ظرفیت صنعت گردشگری كشور با توجه به بحرانی كه هم اكنون برخی از كشورهای منطقه را درگیر خود كرده استفاده كنیم، جایگاه خود در این صنعت را دچار تحول كرده ایم.
او گفت، البته تحقق این مهم نیازمند حمایت دولت و سازمانهای مرتبط است تا بخش خصوصی بتواند در كنار نهادهای دولتی فعالیت خود را توسعه دهد.
وی یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از كشورهای منطقه درگیر جنگ و تنش های داخلی هستند و همین موضوع به خودی خود توجه گردشگران خارجی را به سمت ایران معطوف كرده است. 
شفیعی شكیب ادامه داد: در همین نمایشگاه درخواست های زیادی برای سفر به ایران دریافت كرده ایم و برای سرویس دهی مناسب به همه گردشگران كه هر روز بر تعداد آنها نیز افزوده می شود، می بایست برخی مسائل زیرساختی در بعضی از استانهای توریست پذیر خود را تقویت كنیم.
كارشناس حوزه گردشگری همچنین یادآور شد كه با به حركت درآمدن چرخ صنعت توریسم و گردشگری، می توان به مرور زمان نیاز مالی كشور را به انرژی و نفت كاهش داد.
او در این رابطه به كشور تركیه و امارات متحده عربی اشاره می كند و می افزاید: این كشورها بخصوص تركیه تا 20 سال پیش كاملا ورشكسته بود اما همه دیدند كه از قبل توریسم به پیشرفت های قابل ملاحظه و درآمدهای هنگفتی دست یافته است. این كشور با اهمیت دادن به این صنعت اقتصادش را دگرگون كرد و از ایرلاین این كشور نه تنها در منطقه بلكه در دنیا، به عنوان بهترین ایرلاین ها نام برده می شود. 

* جعفری: ایجاد فرصتی طلایی برای صنعت گردشگری ایران 
«امیر حسین جعفری» مدیرعامل شركت گردشگری «ماركوپولو»، یكی دیگر از نمایندگان بخش خصوصی كشورمان در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تورهای خروجی پكن بود كه معتقد است: نمایشگاه پكن آغاز و شروع خوبی است كه آژانس های مسافرتی و گروههای گردشگری چین بتوانند با بازارهای سفر به ایران و خدمات گردشگری آن آشنا شوند.
وی گفت: یكی از راهكارهای توسعه و رونق گردشگری هر كشور و جذب گردشگر خارجی، حضور نمایندگان كشورهای یاد شده در چنین نمایشگاههایی به منظور معرفی جاذبه های توریستی است.
به گفته جعفری، كشور چین با داشتن حدود یك میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت، بازار خوبی است كه بتوان گردشگران آن را برای ایران جذب كرد. از سال گذشته و بر اساس آماری كه منتشر شده حدود 10 هزار چینی به ایران و بالغ بر 80 میلیون چینی برای جهانگردی از كشورشان خارج شدند و ما باید حتما سهم مناسبی از این بازار را به خود اختصاص بدهیم.
وی گفت: از دیدگاه ما، این تعداد نفر، بازار هدف مناسبی است كه می توان با برنامه ریزی های مدون، آنان را به منظور تقویت گردشگری كشور جذب كرد.
كارشناس امور گردشگری كشورمان ادامه داد: رسیدن به این هدف كار بسیار بزرگی است. با توجه به شرایط خوبی كه میان دو كشور ایران و چین برقرار است، باید همكاریهای دو طرف در حوزه گردشگری توسعه بیشتری یابد و چینی ها این فرصت را داشته باشند كه با جاذبه های دیدنی كشورمان بیشتر آشنا شوند.
گفتنی است، نمایشگاه بین المللی «تخصصی گردشگری خروجی چین» یكی از مشهورترین مراكز برای حضور بخش های مختلف و سازمان های توریستی داخلی و خارجی و مهمترین نمایشگاه ها در زمینه تجارت گردشگری، خدمات توریستی، مهمانپذیری و همچنین هتلداری است.
بیش از چهار هزار نفر در برپایی و برگزاری این نمایشگاه مشاركت داشتند و هزاران نفر در طول مدت سه روز برپایی آن در شهر پكن از آن به گرمی استقبال كردند كه بخش عمده بازدیدكنندگان آن را نمایندگان شركت های مختلف گردشگری و صنایع مربوط به توریسم تشكیل می داد.
این نمایشگاه به بازار خدمات گردشگری چین نیز شهرت دارد و همه ساله در جریان برگزاری آن میان شركت های داخلی و خارجی دهها قرارداد منعقد می شود.
تبادل مستقیم و چهره به چهره با دست اندركاران صنعت گردشگری در چین، آشنایی با چین به عنوان یكی از مهمترین قطب های گردشگری دنیا، یافتن فرصت ها و شركای جدید، شناخت عمیق تر از بازار جهانی گردشگری و بستن قراردادهای تجاری از مزایای نمایشگاه گردشگری مذكور در پكن است.

انتهای پیام/

کد خبر 139501282